Liepājas ostā konstatēts, ka ilgākā laikā noplūduši naftas produkti, veidojot piesārņojumu Karostas kanāla akvatorijā.
Papildināta ar AM viedokli.
Pēc šķidro kravu apkalpotājas LSEZ SIA Glen Oil ziņojuma piesārņojumu lokalizējis Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD), uzstādot absorbējošās bojas. Iespējams, ka piesārņojums sūcas caur zemes slāni no veciem, uz sauszemes novietotiem rezervuāriem, kuri pieder Aizsardzības ministrijai, db.lv pieļāva VUGD Kurzemes reģiona brigādē.
Savukārt Aizsardzības ministrijā norāda, ka Karostas teritorijā ministrijai šobrīd nav aktīvu rezervuāru, no kuriem varētu būt notikusi noplūde. Kā DB norādīja AM preses nodaļas vadītāja Dace Ankipāne, speciālistu sākotnējā izpētne liecina par iespējamo vēsturisko piesārņojumu, kuru Karostas augstais gruntsūdeņu līmenis aktivizējis.
Par konstatēto piesārņojumu VUGD ziņojis Liepājas ostas kapteiņdienestam, Jūras administrācijai un Reģionālajai vides pārvaldei. Tā kā Liepājas ostas rīcībā ir tikai norobežojošās bojas, taču nav absorbējošo boju, VUGD iesaistījies glābšanas darbos. Bojas uzstādītas aptuveni pushektāra platībā.
Saskaņā ar Liepājas domes pausto informāciju, šodien, 22.novembrī, paredzētas Liepājas dienestu vietējā līmeņa kompleksās mācības Transit termināls 2012. Mācībās tiks izspēlēts sekojošs scenārijs – tankkuģu piestātnē vakuuma gāzeļļas pārkraušanas procesā no kuģa notiek plīsums lokanā caurule, kā rezultātā notiek vakuuma gāzeļļas noplūde. Mācību norises vieta – SIA LSEZ Transit Termināls ostas piestātnē, Tirdzniecības kanālā.
«Karostas kanālā 26. piestātnes apkārtnē, kur padomju laikos atradās naftas produktu uzglabāšanas rezervuāri, konstatēta naftas produktu plēve. Tā veidojas, mainoties ūdens līmenim, un Liepājas osta ar šo problēmu cīnās jau no 90. gadu vidus,» situāciju komentē Liepājas ostas kapteinis, Liepājas ostas ārkārtas situāciju koordinācijas centra vadītājs Pēteris Gudkovs.
Par piesārņojumu ir informēta Reģionālā vides pārvalde, un šī problēma ikreiz iespēju robežās tiek risināta. Piesārņotais ūdens tiek savākts un nogādāts uz Liepājas ostas notekūdeņu attīrīšanas iekārtām, skaidro ostas kapteinis. Viņš uzsver, ka tas ir Padomju Savienības militāristu atstātais mantojums, ko nav iespējams pilnībā novērst bez lieliem finansiāliem ieguldījumiem. Karostas kanāls saskaņā ar Helsinku komisijas Baltijas jūras rīcības plānu ir noteikts kā vēsturiski piesārņota vieta un ir viena no deviņām vispiesārņotākajām teritorijām Latvijas Republikā (karstais punkts Nr.48).
Pilnībā piesārņojumu varēs novērst, īstenojot ES Kohēzijas fonda līdzfinansēto projektu «Vēsturiski piesārņotas vietas Liepājas ostas Karostas kanāla attīrīšana». Šobrīd tiek izvērtēti pretendentu iesniegtie piedāvājumi un plānots jau decembrī noslēgt līgumu ar uzvarētāju par sanācijas darbu veikšanu Karostas kanālā.
Projekta ietvaros ir paredzēta Karostas kanāla gultnes attīrīšana – savācot piesārņotos nogulumus no Karostas kanāla gultnes un deponējot tos iepriekš izveidotajā nogulumu apglabāšanas vietā Karostas kanāla austrumu galā. Projekta rezultātā tiks likvidēts piesārņojums Karostas kanālā – 780 tūkst. m2 lielā areālā.
Projekta kopējās izmaksas ir 13,09 miljoni lati, no tām 11,07 miljonus latu finansē Kohēzijas fonds, bet atlikušo daļu sedz finansējuma saņēmējs – Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde.
#3/7
Vecie militārie rezervuāri, kuri atrodas zem zemes, ir militārais mantojums, taču pieder Aizsardzības ministrijai.