Palangas lidosta kopš 6.septembra slēgta uz vismaz 45 dienu rekonstrukciju, kuras laikā notiks lidlauka pacelšanās un nolaišanās ceļa, manevrēšana ceļa un lidaparātu stāvvietu rekonstrukcija, kā arī tiks atjaunotas inženiertehniskās un apgaismes sistēmas, paziņojis Lietuvas satiksmes ministrs Marjus Skodis.
Galvenos lidostas skrejceļu būvdarbus par 13 676 799,79 eiro bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN) veiks Latvijas būvniecības un rekonstrukcijas uzņēmumu grupa “A.C.B.”
Sistemātiski izvērtējot visu Lietuvas lidostu prioritātes, šī gada aprīlī tika uzsākti sagatavošanās darbi rekonstrukcijai Palangas lidostā. “A.C.B.” līdz šim uzņēmums ir veiksmīgi veicis arī Viļņas lidostas rekonstrukciju, tādēļ uzņēmuma izpilddirektors Armands Sviķis pauž pārliecību, ka arī Palangas lidostas pacelšanās un nolaišanās ceļa rekonstrukcijas norisināsies raiti.
“Palangas lidostas darbs tiek apturēts uz īsāko iespējamo laiku — 45 dienām —, no 6. septembra līdz 20. oktobrim. Šajā būvdarbu aktīvajā periodā darbi notiks bez apstājas — 24 stundas diennaktī, 7 dienas nedēļā, tāpēc lidosta būs slēgta un lidojumi nenotiks. Oktobrī, kad būs beigušies rekonstrukcijas darbi, Palangas lidosta darbu atjaunos, bet visi lidojumi notiks ierastajā režīmā. Atlikušie rekonstrukcijas darbi notiks līdz 2021. gada 2. decembrim — visi procesi notiks, lidostai darbojoties. Kaut arī ir paredzami plaša apjoma būvniecības darbi, kas ar lielu jaudu turpināsies visu diennakti, iedzīvotāji izjutīs minimālu rekonstrukcijas darbu ietekmi. Tāpat Palangas lidostas rekonstrukcija ir ieplānota tā, lai neapdraudētu apkārtējo vidi un netraucētu apkārtnē esošo iedzīvotāju mieru – ir paredzēti obligātie pasākumi trokšņu un putekļu samazināšanai – zemes uzbērumi, regulāra irdeno materiālu laistīšana ar ūdeni un citi,” stāsta A. Sviķis.
Visā lidostas teritorijā darbosies 340 speciālistu un 120 būvniecības tehnikas vienības. Būvuzņēmums rekonstruēs gandrīz 2,3 km garu un 45 m plato pacelšanās un nolaišanās ceļu, tai skaitā no jauna ierīkotas sānu malas, kas uzlabo gaisa kuģu pacelšanās un nolaišanās ceļa drošību. Projekta laikā tiks noņemts ap 170 tūkstoši kvadrātmetru vecā seguma.
Gandrīz visi (90%) rekonstrukcijas laikā radītie būvatkritumi tiks pārstrādāti un izmantoti atkārtoti. Otrreiz neizmantojamie materiāli tiks nodoti apglabāšanai attiecīgi sertificētiem uzņēmumiem.
Rekonstrukcijas laikā visvairāk tiks izmantot vietējie Lietuvas materiāli — asfalta maisījumi, betons, minerālvielas, daļa aku.
Cauruļvadi, kabeļi, LED signālgaismu sistēma, ūdens attīrīšanas iekārtas un citi komponenti tiks piegādāti no citām ES valstīm. Infrastruktūras atjaunošanai kopumā tiks izmantoti 83 tūkstoši tonnu asfalta maisījuma, 190 tūkstoši tonnu minerālvielu, 800 tonnu betona.
Palangas lidostas infrastruktūras atjaunošana, ievērojot jaunākos starptautiskos standartus, ļaus nodrošināt lidostas operāciju drošību un ātrāku gaisa kuģu apkalpošanu. Rekonstruētie ceļi nodrošinās ne vien drošu gaisa kuģu kustību, bet arī ietaupīs to degvielas izmaksas. Pēc rekonstrukcijas lidosta kļūs draudzīgāka videi, jo daļa no rekonstrukcijas darbiem būs saistīti tieši ar vides aizsardzības prasībām. Inženierijas risinājumi uzlabos virszemes notekūdeņu savākšanu un attīrīšanu, uzstādītās LED gaismas samazinās lidostas kopējo patērētās elektroenerģijas daudzumu.
Lietuvas lidostu vadītājs Marjus Gelžinis norāda, ka, ievērojot stratēģiskās darbības plānošanas līmeni, Palangas lidostas infrastruktūras atjaunošana ļaus ilgāk nekā desmit gadus lidostai pildīt visas starptautiskās aviācijas drošības un drošuma prasības, kā arī nodrošinās, ka konkurences piesātinātajā reģiona aviācijas jomā būs iespējams turpināt veiksmīgi attīstīt lidojumus tieši Palangas lidostā.
“Palangas lidostas rekonstrukcija ir liela apmēra specifiskas infrastruktūras atjaunošanas projekts, kura veiksmīga īstenošana ir tieši atkarīga no profesionālas vadības izvēles. Pārvaldīt šo projektu ir uzticēts mūsu speciālistu komandai, kurai ir analogu būvdarbu īstenošanas pieredze,” uzsver M. Gelžinis.
Ceļu būvnieka "A.C.B." apgrozījums pagājušajā gadā bija 58,278 miljoni eiro, kas ir par 7% mazāk nekā 2019.gadā, savukārt kompānijas peļņa samazinājās 19,5 reizes un bija 118 207 eiro.
"A.C.B." reģistrēta 1992.gadā, uzņēmuma pamatkapitāls ir 12,477,241 eiro. Uzņēmuma patiesie labuma guvēji ir Valdis Lejnieks, Edvīns Tankelsons, Igors Rapoports un ASV pilsonis Aleksandrs Plotkins.