Ventspils un Rīgas brīvostu pāriešana valsts pārziņā uzņēmējdarbību ostās neietekmēs, tā 23. janvārī Rīgas brīvostas pārvaldes organizētās mediju brokastīs paziņoja ostu vadītāji un satiksmes ministrs Tālis Linkaits.
Ventspils brīvostas pārvaldnieks Andris Purmalis papildus izskaidroja, ka Ventspils brīvostas funkciju nodošana VAS Ventas osta notiks pakāpeniski, ilgstošā laika posmā, jo nepieciešams sakārtot dažādas līgumiskas attiecības ar pašvaldību, kas vēsturiski brīvostai izveidojušās ar Ventspils pilsētu.
“Šobrīd VAS "Ventas osta" ir daži darbinieki un viņu galvenais uzdevums ir nodarboties ar kravu plūsmu, savukārt Ventspils brīvosta ir uzņēmums, kuram ir dažādas saistības, kuras atbilstoši līgumiem ir jāturpina,” skaidroja A. Purmalis.
Viņš arī apstiprināja, ka 90% Ventspils brīvostas darbinieku saglabās darbu, jo ir augstas raudzes speciālisti, tomēr par daļu no izveidotām darba vietām A. Purmalim ir šaubas, jo tām neesot redzama pamata. Tāpat viņš uzsvēra, ka dažiem darbiniekiem būs jāiet pensijā, lai atbrīvotu vietu jauniem kadriem.
“Tiem perspektīvajiem Latvijas jaunajiem kapteiņiem, mehāniķiem un citiem speciālistiem, kuri šobrīd beidz augstskolas nav jāmeklē darbs ārzemēs,” uzsvēra Ventspils brīvostas pārvaldnieks.
Straujš kravu apgrozījuma kritums Ventspils ostā neesot sagaidāms un A. Purmalis solīja par to rūpēties.
“Ja būs straujš kravu apgrozījuma kritums, varēsiet mani nomētāt ar vecām olām,” presei noslēgumā sacīja A. Purmalis.
Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš presei apliecināja, ka valsts, pārņemot ostu savā pārziņā, nekādi nav kaitējusi uzņēmējdarbībai. “Mums bija dažādi jautājumi no dažādām pusēm, bet tos esam atbildējuši,” uzsvēra A. Zeltiņš, norādot, ka Rīgas ostā 2020. gadā kravu apgrozījums saglabāsies 2019. gada līmenī.
“Protams, ka būs nelielas objektīvu iemeslu izraisītas izmaiņas skaitļos, bet tās noteikti neietekmēs ostu pārvaldības modeļa maiņa,” norādīja A. Zeltiņš. Šobrīd nav skaidrs, kas notiks pēc pilnīgas Ventspils brīvostas funkciju nodošanas Ventas ostai. Vai organizācija tiks likvidēta vai arī saglabāsies kā kāda saimnieciska struktūra. Arī par termiņiem, kad varētu noslēgties viss process datumi netika nosaukti.
Satiksmes ministrs T. Linkaits norādīja, ka Ventspils brīvosta pildīs savas saistības, piemēram Eiropas projektu līdzekļu piesaistē, kas paredz vairāku ražotņu būvniecību. Savukārt, A. Purmalis uzsvēra, ka uzņēmuma šobrīd ir saistības pret pilsētu, pat tādas, kā pļaut mauriņus un kaisīt ielas.
Db.lv jau vēstīja, ka ASV Valsts kases Ārvalstu aktīvu kontroles birojs (OFAC) pērn 9.decembrī iekļāva Aivaru Lembergu Magņitska sankciju sarakstā, tostarp sankcijas uzliekot arī četrām juridiskajām personām - Ventspils brīvostas pārvaldei, Ventspils attīstības aģentūrai, Biznesa attīstības asociācijai un Latvijas Tranzīta biznesa asociācijai.
Vēlāk sankcijas pret Ventspils brīvostu atcēla, bet līdz tam Saeima paspēja atbalstīt Satiksmes ministrijas ierosinājumu dibināt VAS "Ventas osta". Ventspils brīvostai noteiktās sankcijas tika atceltas pēc tam, kad A. Lembergs atkāpās no brīvostas valdes.