Lietuviešu jaunuzņēmumam Monetha šā gada augustā izdevās 18 minūšu laikā piesaistīt 37 miljonus dolāru; tagad jāķeras pie apsolītā izpildes
Monetha izstrādā decentralizētu uzticības un reputācijas sistēmu, kas darbojas kopā ar mobilo maksājumu apstrādi. Uzņēmuma līdzdibinātājs Justs Pikelis (Justas Pikelis) sola, ka nākamā gada sākumā uzņēmēji to jau sāks izmantot un sabiedrība plašāk dzirdēs ne vien par to, ka kompānijai izdevies piesaistīt finansējumu, bet arī par tās produktiem.
Fragments no intervijas, kas publicēta 15. decembra laikrakstā Dienas Bizness:
Jūs savā prezentācijā konferencē Riga Comm minējāt – ja kāds pēdējā gada laikā nav dzirdējis par ICO (Initial Coin Offering – sākotnējais virtuālo monētu piedāvājums), šis cilvēks droši vien ir bijis Bahamu salās. Tiem, kas tiešām pagājušo gadu pavadījuši tur, kas ir ICO?
Vienkārši runājot, ICO ir IPO un Kickstarter sajaukums. Kompānija, kura vēlas veikt ICO, tā nodrošina prezentāciju par savu vīziju, ko grib izdarīt. Sākumā varēja iztikt tikai ar detalizētu aprakstu (white paper), bet tagad papildus tam vajag arī komandu, tirgu, mārketinga budžetu. Varbūt nākotnē vajadzēs arī sākotnējo lietotāju skaitu vai pat strauju izaugsmi. To vēl redzēsim, jo par ICO domā arī lielākas kompānijas.
ICO procesā kompānija izdod virtuālos žetonus, jaunu kriptovalūtu, un samaini tos pret citu valūtu. Cilvēki, kuri veic ICO, prasa Ethereum, Bitcoin u.tml. valūtas, lai samainītu pret savu valūtu – gluži kā Monetha darīja.
Kāpēc Ethereum, nevis Bitcoin, kas ir populārāks?
Bitcoin ir populārāks, bet, kad nonākam pie viedkontaktiem (smart contracts), Ethereum piedāvā labākas tehniskās iespējas. Mūsu produktam vajadzīgi viedlīgumi, un mums šķita, ka Ethereum blokķēde ir labākais veids, kā piesaistīt naudu. Mums filozofiski ir svarīgi būt Ethereum blokķēdē un piesaistīt finansējumu tajā.
Kāpēc jūsu kompānijai bija svarīgi veikt ICO? Kāpēc neizvēlējāties kādu citu investīciju piesaistes formu?
Bija vairāki iemesli. Domājām par maksājumu apstrādi, uzticamību un reputāciju Ethereum blokķēdē, tāpēc mums bija jēga veikt ICO. Tā kā mēs esam blokķēdes kompānija, ir vajadzīga virtuālo žetonu izlaišana. No vispārīgā viedokļa viena lieta ir investoru apjoms. Kad tūkstošiem investoru ir tavas kompānijas žetoni, viņi kļūst par tās evaņģēlistiem, stāstot, ka viņi izmantos Monetha. Tas ļauj piesaistīt agrīno lietotāju vilkmi. Vienlaikus līdz ar žetonu izlaišanu kompānija momentā kļūst par globālu kompāniju, jo ir investori jebkur.
Latvieši, tāpat kā lietuvieši un igauņi, zina, ka ir grūti piesaistīt naudu caur riska kapitālu, jo tas ir maz izplatīts. Igaunija ir nedaudz labākā pozīcijā, jo tur bija Skype un tā pārdošanas darījums palīdzēja veidot ekosistēmu. Lietuvā un Latvijā ir nedaudz sarežģītāk, jo mums nav bijuši tik lieli pārdošanas gadījumi. ICO gadījumā nav lielas nozīmes ģeogrāfiskajai vietai, kur atrodies.
Šobrīd Monetha ir labāk zināma ar to, ka piesaistījusi 37 miljonus 18 minūtēs, nekā ar to, ko kompānija dara. Tātad – ko tieši Monetha dara vai vēlas izdarīt?
Monetha ir decentralizēta uzticības un reputācijas sistēma, kas strādā kopīgi ar efektīvu maksājumu procesu Ethereum blokķēdē, balsoties uz viedlīgumiem.
Un cilvēku valodā?
Cilvēku valodā tā ir sajaukums starp Paypal un TrustPilot Ethereum blokķēdē. Mēs apstrādājam maksājumus un vienlaikus palīdzam veidot tirgotāju uzticamību un reputāciju. Piemēram, ja vēlies piedalīties globālā auto tirdzniecībā, ir grūti kādam uzticēties, piemēram, Ķīnā, jo tā ir tik tālu un nezini, vai viņam tā lieta ir vai nav, vai viņa novērtējums ir uzticams, korekts.
Visu interviju 37 miljoni 18 minūtēs lasiet 15. decembra laikrakstā Dienas Bizness.