Lai uzņēmēji noticētu VID paustajai vēlmei veicināt uzņēmējdarbību, dienestam vispirms steigšus jāsakārto tranzīta procedūras
Sākumā par to, no kurienes stāstam par problēmām, ar kurām septembrī pēkšņi saskārās Rīgas brīvostā strādājošie komersanti, kājas aug. Dienas Biznesam zvanīja satraukti muitas brokeri, norādot, ka jau pāris nedēļu konteineru izvešana prasa pat piecas reizes ilgāku laiku nekā līdz šim. Gadus desmit pēc iestāšanās Eiropas Savienībā un līdz ar to arī attiecīgās regulas ieviešanas VID paspārnē esošā muita pēc VID ģenerāldirektores Ināras Pētersones rezolūcijas nu paģērēja jaunu kārtību. Proti, līdz šim tranzīta deklarācija tika noformēta vispirms, un tad konteiners tika uzkrauts uz mašīnas izvešanai no ostas. Tagad pa priekšu ir jāuzkraujas un tikai tad var tranzīta procedūru noformēt līdz galam. Šāda rokāde tad nu arī prasīja trīs līdz piecas reizes vairāk laika, turklāt visvairāk cieta t.s. atzītie nosūtītāji, lai gan tiem vajadzētu būt priekšrocībām. Pie reizes iznāk, ka muita ilgstoši tranzīta deklarāciju noformēšanu varētu būt veikusi neatbilstoši ES normatīvajiem aktiem. Tam gan ne visi komersanti tic, jo tad jau arī iznākot, ka Eiropas Komisijas auditori ES regulas īsti nepārzina.
Atsevišķus uzņēmējus pārsteidza arī tas, ka Muitas pārvalde tās direktora Tāļa Kravaļa personā pēkšņi bija nostājusies komersantu aizstāvja lomā. Nu muitniekiem nebija noslēpums ne labākie tranzīta procedūru piemēri Rietumeiropas ostās, ne tas, kā šo praksi varētu pārņemt Latvijā. Tai pašā laikā muita plātīja rokas – VID vadītājas norādījumi jāīsteno dzīvē, kaut arī uzņēmējdarbība no tā cieš un galu galā var tikai palielināt jau tā miljoniem lielo robu valsts ieņēmumu sadaļā. Turklāt muitnieki biznesa labsajūtas dēļ nebija gatavi strīdēties ar VID Finanšu policiju, kas pārmeta atsevišķiem muitniekiem nepamatotu tranzīta deklarāciju anulēšanu. Galu galā uz aizdomu pamata par valsts interesēm būtiska kaitējuma nodarīšanu saistībā ar tranzīta procedūras ilgstošu nenodrošināšanu, kā arī mutes palaišanu DB T. Kravalis tika atstādināts no amata pienākumu izpildes. Pirms tam gan viņam tika «mazgāta galva» tranzīta nozares uzņēmēju pārstāvju klātbūtnē. Atklāts paliek jautājums, cik liela visos šajos procesos bijusi VID vadītājas vietnieka noziedzības apkarošanas jomā Kaspara Čerņecka loma, jo jomas spēlētājiem šķiet, ka skrūvju pievilkšana tranzītam tiek izmantota cīņā par varu VID iekšienē.
Tā visa rezultātā pat nozares asociāciju pārstāvji vairs lāgā nevēlas publiski izteikties par samilzušo problēmu, jo baidās, ka viņu pārstāvētie uzņēmumi piedzīvos pastiprinātu Finanšu policijas vai muitas uzmanību un pārbaudes, kā līdz šim ne reizi vien gadījies pēc «izrunāšanās» presē. Uzņēmējiem gan lielākoties ir pilnīgi vienalga, kurš/kura atrodas VID vai to struktūrvienību galvgalī. Taču bizness sagaida, ka VID paustā apņemšanās tikšanās laikā ar nozares asociāciju pārstāvjiem tiks arī realizēta dzīvē. Proti, ka Muitas pārvalde kopīgi ar asociāciju pārstāvjiem jau tuvākajā laikā vienosies par abas puses apmierinošiem risinājumiem esošajām problēmām tranzīta formalitāšu izpildē. Atklāts gan paliek DB iepriekš uzdotais jautājums – vai cilvēkiem, kuri personiskās ambīcijas un intereses stāda augstāk par valsts un nozaru interesēm, ir vieta VID struktūrās?