Principiālā problēma Eiropas Komisijas jauno portfeļu dalīšanā ir dažādā izpratne par to, kas tā Eiropa tāda ir; par labu nenāk arī ieilgušās «pagaidu» problēmas
Britiem Eiropas Savienība ir tirgus un nekas vairāk. Vāciešiem tā ir finansiāli disciplinētu valstu kopa, un kārtības labad vēlama to ciešāka centralizācija. Francūžiem pret centralizāciju principiālu iebilžu nav, tomēr ar to finanšu disciplīnu ir tā kā Sv. Augustīna savulaik formulētajā ironijā par liekulīgas lūgšanas tēmu: «Kungs, dari mani svētu, bet ne vēl šodien.»
Pēdējais apsvērums ir kompromitējošs Francijas pretenzijām uz ES finanšu pārvaldību Eiropas Komisijā (EK). Eiropas visādi citādi godājamā ekonomikas lielvara savu neseno ekonomikas un finanšu ministru Pjēru Moskoviči ir pieteikusi par EK portfeļa kandidātu, un viņa profesionālā kompetence acīmredzami ir attiecīgajā sfērā. Nelaime vien tā, ka Francija nu nekādi neierakstās eirozonas publisko finanšu disciplīnas rāmjos, un mesjē Moskoviči ES finanšu politikas amatā atgādinātu āzi par dārznieku, kas drīzāk būtu ieinteresēts skatīties caur pirkstiem uz Parīzes nespēju tikt galā ar valsts budžetu. Attiecīgi var šaubīties, vai tās izvirzītais kandidāts būs ar degsmi no Briseles augstumiem raudzīties, lai tiktu īstenoti pašu nolīgtie kritēriji, vai tomēr izmantot savu varu dažu pašmāju nesmukumu paslaucīšanai zem paklāja.
Uz EK posteni finanšu jomā ar Franciju konkurē arī Latvijas kandidāts Valdis Dombrovskis. Salīdzinot ar Franciju un absolūto vairumu citu eirozonas valstu, ar Māstrihtas kritērijiem Latvijai viss ir kārtībā. Tomēr, ja neskaita medijos jau plaši apspēlēto nesmukumu ar sievas problemātiskajām kredītsaistībām, pati V. Dombrovska došanās pretī kādam augstam EK amatam ir savdabīgs pašmāju problēmas risinājums.
Proti, ekspremjeram pēc labi padarīta darba – eiro ieviešanas – ir pēdējais brīdis no Latvijas pazust, jo labi iecerētā vienotās valūtas ieviešana cerētos pasakainos rezultātus Latvijas ekonomikai tā arī nav nesusi. Par to liecina kaut vai ārvalstu investoru atturīgums pret Latviju. Eiro ietekme uz Latvijas ekonomiku līdz šim ir bijusi neitrāla, tāpēc, ja jauno valūtu nevar pārvērst uzskatāmā reālā kapitāla ieguvumā, ir vēl iespēja to pārvērst politiskajā kapitālā.
Latvijas izredzes uz finanšu portfeli EK gan mazina ne vien konkurence ar Franciju, kas gluži vienkārši ir citas līgas spēlētāja, bet arī tas, ka uz to kandidē cits un pat vēl pārliecinošāks publisko finanšu čempions – Igaunijas ekspremjers Andruss Ansips. Ansipa kunga plāns B saistās ar ES kaimiņvalstu politikas komisāra amatu, kā, visticamāk, tiks pārformulēta līdzšinējā ES paplašināšanās komisāra kompetence. Bet Latvijas intereses bez finansēm EK portfeļu rindā ir arī saistībā ar iekšējo tirgu, konkurenci un transportu. Lietuva šoreiz ir pozicionējusies visprecīzāk – tās pašreizējais veselības ministrs Vitenis Povils Andrukaitis tēmē tieši uz veselības un patērētāju tiesību komisāra krēslu.
«Zirgu tirdzniecību» EK par pašmāju eiroskeptiķu, nevis par Eiropas reālo problēmu cīņu arēnu visuzskatāmāk ir izvērtusi Lielbritānija. Tās premjera Deivida Kemerona principiālā iestāšanās pret Eiroparlamenta vēlēšanās uzvarējušās Eiropas Tautas partijas (EPP) kandidātu Žanu Klodu Junkeru ir izpelnījusies vispārēju nīgrumu no pārējo dalībvalstu kolēģu puses. Pēdējā brīdī savu atbalstu Ž. K. Junkera opozīcijai atsauca arī Nīderlande un Zviedrija, atstājot D. Kemeronu neērtā sabiedrībā ar Ungārijas premjeru Viktoru Orbanu. Ungārijas «argumenti» ir uz politiskas rupjības robežas, jo pret EPP kandidātu V. Orbans ir tāpēc, ka viņš ir no Luksemburgas, kuras līdzšinējā pārstāve EK ir kritizējusi viņa konstitucionālo reformu.
Ar zināmiem izņēmumiem summējot diemžēl ir jāteic, ka dalībvalstu intereses par gūstamajiem ES komisāru posteņiem nešķiet sakrītam ar pašas Eiropas interesēm, ja ar to saprotam labāka kopējā ekonomiskā snieguma dēļ sevi reformēt spējīgu politisko un ekonomisko savienību.