Jauni pasažieru vilcieni Latvijā ir sen gaidīts un lolots sapnis, kura īstenotājiem tā arī nav izdevies to materializēt, bet politiķiem nav bijis iespējas pagozēties uz jauno vilcienu fona un ar to nopelnīt reitinga punktus un, vēl jo vairāk, vēlētāju balsis.
Vakar starts tika dots nosacīti otrajam lielajam cēlienam jauno pasažieru vilcienu lugā, kuru pēc pirmā garā cēliena varēja dēvēt par traģikomisku farsu. Iepriekšējais vilcienu konkurss rezultējās pat ar noslēgtu līgumu ar Spānijas CAF, kas bija gatava šos vilcienus montēt Latvijā, dodot iespēju RVR zīmolam atdzimt, savukārt valstij – dodot darba vietas, nodokļus gan tiešā, gan netiešā veidā. Nekas no tā nepiepildījās. Vēl pirmā cēliena izskaņā jauno pasažieru vilcienu iepircēja valde zaudēja savus amatus. Vai pašreizējā valde savu priekšteču pieredzi ir izstudējusi un atšifrējusi visus ar to saistītos liktenīgos knifiņus? To parādīs laiks. Taču cerēt, ka šoreiz viss būs «mierīgi», laikam nevajadzētu. Kāpēc?!
Vispirms jau tāpēc, ka iepriekšējā jauno pasažieru vilcienu iepirkuma konkursanti Stadler un CAF ir nesamierināmi konkurenti. Šo kompāniju intereses šajā reģionā vispirms «uzvārījās» Igaunijas jauno pasažieru vilcienu konkursā, kurā uzvarēja Stadler, bet CAF palika tukšā un savu taisnību centās pierādīt tiesās. Jāteic gan, ka atšķirībā no Latvijas Igaunijā jauni pasažieru vilcieni jau kursē.
Latvijā negaidīti uz pēdējo konkursa kārtu savu piedāvājumu iesniedza tikai CAF, kas tika atzīta par uzvarētāju, bet Stadler savu taisnību meklēja tiesās. Tomēr galu galā abi karotāji un arī Latvija palika tukšā. Par noslēgtā līguma nepildīšanu Latvijas valsts puse ir soļa attālumā no investīciju strīda pieteikšanas starptautiskajā šķīrējtiesā. Arī jaunajā jauno pasažieru vilcienu nomas konkursā šī CAF un Stadler divkauja turpināsies, jo CAF ir iesniedzis sūdzību Eiropas Komisijā par to, ka Pasažieru vilciens mazāk kā 30 dienas pirms piedāvājumu iesniegšanas termiņa beigām ir veicis būtiskus grozījumus nolikumā. Ar ko tas beigsies, šobrīd vēl grūti spriest, tomēr cerēt, ka šis konkurss un līguma noslēgšana ar labāko pretendentu beigsies bez skandāla, ir samērā naivi. Kāpēc? Summas ir daudzu desmitu miljonu apmērā, intereses un ambīcijas arī. Pašlaik tieši CAF un Stadler iepriekšējo cīņu ēnā atrodas Dienvidkorejas mašīnbūves milzis Hyundai un arī Polijas PESA, par kuras spēju konkurēt ar minētajiem vaļiem ir šaubas. Hyundai pasažieru vilcieni brauc Ukrainā, un piedalīšanās iepirkumā Latvijā liecina, ka šim koncernam ir interese paplašināt savu vilcienu ģeogrāfiju. Tomēr tieši vakar parādījās ziņas par Hyundai vilcienu trūkumiem. Tas nozīmē, ka informatīvais karš jau ir sācies un pirmais «upuris» jau izvēlēts.
Vilcienu nomas konkursa nolikuma prasības ir gana specifiskas, un nebūs pārsteigums, ja arī šajā jomā tiks atklāta frontes līnija, kad tiks uzskatīts, ka tās ir uzrakstītas viena pretendenta interesēs. Tas ir sava veida mīnu lauks Pasažieru vilciena vadībai, jo viens nepareizs solis un savam amatam varēs rakstīt priekšā – bijušais. Šajā iepirkuma konkursā ir vēl kāda nianse: tas atrodas politiķu kontrolē, un nevajadzētu aizmirst, ka Satiksmes, Finanšu ministrijas tāpat kā visas valdības stūre atrodas Vienotības rokās.
Taču tas, kā liecina iepriekšējais pasažieru vilcienu iepirkuma konkurss, kad valdībā entās reizes tika skatīts jautājums par vilcienu iepirkumu un līguma sastādīšanu ar CAF, nenozīmē, ka valdības vadītājs vai atbildīgais ministrs arī par to uzņemsies kādu atbildību. Par visu tāpat atbildību «uzvēla» tā brīža PV vadītājam Nilam Freivaldam. Vai no tā būs pasargāts pašreizējais vadītājs Artis Birkmanis, parādīs turpmākie notikumi. Šajā jezgā visiem būs ko darīt – valdībai skatīt kārtējos konfidenciālos ziņojumus; speciālistiem strīdēties, kurš labāks, lētāks; pretendentiem cīnīties par savām interesēm; masu medijiem būs par ko rakstīt. Tikai viens jautājums gan paliek atklāts: vai priekšvēlēšanu gaisotnē notiekošais iepirkumu konkurss beidzot rezultēsies ar jaunajiem pasažieru vilcieniem, vai kārtējām tiesvedībām, samazgu spaiņiem un kārtējo spārnoto teicienu – pacietieties vēl mazliet, viss būs! Galu galā ir arī cits teiciens: solīts makā nekrīt.