Satiksmes ministrija (SM) pēc trīs plānošanas reģionu - Zemgales, Latgales un Vidzemes - lūguma ir pārskaitījusi avansā no šā gada pēdējā ceturkšņa pārcelto finansējumu - 534 tūkstošus latu, informēja SM.
Tas ļaus norēķināties ar pārvadātājiem par šā gada pirmā ceturkšņa prognozētajiem nesegtajiem zaudējumiem un nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojumu nepārtrauktību.
«Satiksmes ministrija izprot pasažieru pārvadātāju problēmas un uzskata, ka uzņēmējiem ir jāsaņem nauda par padarīto. Turklāt mūsu visu interesēs ir, lai tas notiktu iespējami ātrāk, un pārvadātāju darbība netiktu paralizēta,» uzsver satiksmes ministrs Anrijs Matīss.
Otrdien, 14.maijā, Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā tiks skatīti grozījumi Sabiedriskā transporta likumā, kas paredz iespēju no valsts budžeta segt plānošanas reģionu parādus pārvadātājiem par 2012.gadu.
Ja Saeimas komisija atbalstīs minētos grozījumus Sabiedriskā transporta likumā trešajam lasījumam, Satiksmes ministrija (SM) lūgs iekļaut likumprojektu jau tuvākās Saeimas plenārsēdes darba kārtībā, lai uzreiz pēc tam varētu iesniegt valdībā aprēķinu par precīzu sedzamo parādu summu, kas šobrīd tiek lēsta ap 860 tūkstošiem latu.
Pasažieru pārvadātāju zaudējumi radušies vairāku iemeslu dēļ, tostarp arī tāpēc, ka plānošanas funkcija tiek veikta vairākos līmeņos vienlaikus – ministrija uzskata, ka tas būtu jāmaina. Tāpēc ir panākta konceptuāla vienošanās turpmāk sabiedriskā transporta organizēšanu veikt vienoti visā ārpilsētas maršrutu tīklā – iecerēts, ka no 2014. gada.
Laikraksts Dienas bizness jau rakstīja, ka, ja līdz 15. maijam netiks segti visi zaudējumi vietējiem reģionālajiem pāradātājiem par šogad sniegtajiem pakapojumiem, 17. maijā tiks rīkota akcija Samaksu par padarīto darbu, kurā piedalīsies vietējie reģionālie pārvadātāji, bloķējot atsevišķus ceļa posmus.
Šādu lēmumu pieņēmusi Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas (LARPA) biedru sapulce, jo secināts, ka pārvadātājiem trūkst līdzekļu, lai norēķinātos ar piegādātājiem, izmaksātu algas, un jau maijā pastāv reāli draudi pārvadājumu nodrošināšanai. Uzņēmumiem joprojām nav apmaksāts arī aptuveni 803 tūkst. Ls lielais parāds par pakalpojumu sniegšanu pērn.
Ja līdz 15. datumam šā gada zaudējumi netiks segti, iegrimsim vēl dziļākos parādos, atzīst pārvadātāja SIA Migar valdes loceklis Uldis Valters, piebilstot, ka līdz mēneša vidum uzņēmums spēs darboties, ja vien kāds piegādātājs «neņems pie rīkles». DB jau rakstījis, ka Zemgales plānošanas reģions (PR) pērn palicis kompānijai parādā ap 50 tūkst. Ls. Migar šogad mēnesī saņem ap 23 tūkst. Ls, bet būtu nepieciešami 30 tūkst. Ls, lai uzņēmums varētu normāli funkcionēt. Migar ir gatavs akcijām, taču jautājums ir, pret ko tās rīkot, jo formāli līgums ir slēgts ar PR.
LARPA prasa pārcelt 2013. otrajā pusgadā uzņēmumiem paredzētās dotācijas uz pirmo pusgadu, lai apmaksātu nesegtos aptuveni 500 tūkst. Ls zaudējumus. Savukārt šobrīd katru mēnesi tiek maksāta 1/12 no paredzētajām dotācijām. DB jau rakstījis, ka, pēc Satiksmes ministrijas aplēsēm, šogad kopumā gadā būtu nepieciešama dotācija 1,3 milj. Ls apjomā.