Tehnoloģijas

Sāk izsīkt mobilo tālruņu numuri; SPRK plāno ieviest nosacījumus komersantiem, kas tos pieprasa

Žanete Hāka,02.04.2014

Jaunākais izdevums

Patlaban lietošanā komersantiem ir piešķirti 90% no 10 miljoniem mobilo telefonu tīklu numuru, taču daļa no tiem netiek izmantota, informē Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK).

Numerācijas lietošanas tiesības elektronisko sakaru komersantiem piešķir SPRK atbilstoši Nacionālajam numerācijas plānam. Visvairāk komersanti pieprasa fiksētā telefona tīkla numerāciju Rīgas zonā un mobilā tīkla numerāciju. Savukārt no 2 miljoniem Rīgas numerācijas zonas fiksētā telefona tīkla numuriem lietošanā piešķirti ir 64%.

Analizējot ierobežoto numerācijas resursu izmantošanu, SPRK ir konstatējis vairākas problēmas. Viena no galvenajām problēmām ir neefektīva ģeogrāfiskās un neģeogrāfiskās numerācijas resursu izmantošana. Komersanti ir vērsušies SPRK ar lūgumu piešķirt numerāciju, taču, kā izrādās, numerācija netiek izmantota. No 109 komersantiem, kuriem ir piešķirtas tiesības lietot ierobežotos numerācijas resursus, tikai 53 komersanti jeb 49% tos faktiski izmanto. No 49 komersantiem, kuriem lietošanā piešķirti mobilo telefonu tīkla numuri (2XXXXXXX), tos izmanto tikai viena ceturtā daļa.

Prakse lūgt Regulatoram piešķirt nepārdomāti lielu numuru skaitu ir arī redzama, analizējot piešķirto numuru izmantošanu. No lietošanā piešķirtajiem fiksētā tīkla numuriem neizmantoti ir 75% numuru, bet pārējos numerācijas veidos neizmantoti ir no 84% līdz 97% numuru, norāda SPRK.

Minētā numerācijas resursu pieprasīšanas un izmantošanas prakse ir radījusi situāciju, ka mobilo telefonu tīklu numurus vairs nav iespējams piešķirt pa secīgiem 100 tūkstošiem numuru.

Numerācijas lietošanas tiesību neefektīvā izmantošana ir izskaidrojama ar to, ka Latvijā numerācijas resursi tiek piešķirti lietošanā bez maksas, izņemot īsos kodus, par kuriem ir jāmaksā. Tādēļ numerācijas resursu pieprasīšanā dominē kvantitātes princips.

Regulators uzskata, ka šobrīd ieviest maksu par numerācijas lietošanu nebūtu lietderīgi, jo tad vidējās izmaksas par izsaukumu savienojuma minūti pieaugtu un tas arī atspoguļotos elektronisko sakaru pakalpojumu galalietotāju tarifos.

Lai novērstu neefektīvu ierobežoto resursu izmantošnu, SPRK ir uzsākusi noteikt specifiskus numerācijas lietošanas tiesību nosacījumus elektronisko sakaru komersantiem. Šie nosacījumi paredz, ka noteiktiem komersantiem sešu mēnešu laikā ir jāuzsāk izmantot vismaz 30% no piešķirtajiem numuriem. Ja šie nosacījumi netiks izpildīti, Regulators lems par numerācijas lietošanas tiesību anulēšanu.

Ja komersanti, izvērtējot savu darbību, secinās, ka lietošanā piešķirtos numurus neizmantos, tie ir aicināti vērsties SPRK ar lūgumu anulēt numerācijas lietošanas tiesības.

Nolūkā novērst pašreizējo neefektīvo numerācijas lietošanas tiesību izmantošanu, SPRK ir veikusi grozījumus noteikumos par numerācijas lietošanas tiesībām. Saskaņā ar veiktajiem grozījumiem regulators turpmāk numerācijas lietošanas tiesības uz mobilo telefonu tīklu numuriem varēs anulēt pa mazākiem blokiem, proti, pa 1000 numuriem. Līdz šim tie bija 10 tūkstoši numuru.

Regulators specifiskus numerācijas lietošanas tiesību nosacījumus šī gada 26.maijā ir noteicis vairākiem komersantiem: SIA High Tech, SIA Simfree, SIA Wireless Communications, SIA Sotus, SIA Sky Communications, SIA Amber Telecom, SIA Premiatel, SIA Roam, Premium Net International S.R.L. Latvija-filiāle un Nevertel UAB Latvija-filiāle.

Tuvāko divu mēnešu laikā SPRK plāno specifiskus numerācijas lietošanas tiesību nosacījumus noteikt vēl vismaz 68 komersantiem, kuriem ir piešķirtas numerācijas lietošanas tiesības, kas netiek izmantotas pilnībā vai tiek izmantotas mazāk par 30%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mobilā tīkla numurus pagarināt neplānojam, uzsvars tiks likts uz numuru izmantošanas efektivizāciju un neizmantoto numuru atgūšanu, norāda Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) pārstāve Gundega Rutka.

Db.lv jau ziņoja, ka sāk izsīkt mobilo tālruņu numuri, un SPRK plāno ieviest nosacījumus komersantiem, kas tos pieprasa.

Visneefektīvākie numuru izmantotāji ir mazie uzņēmumi, intervijā Latvijas Radio skaidro Rutka, savukārt pozitīvais piemērs ir lielie mobilo sakaru operatori, kas izmanto 80-90% no piešķirtajiem numuriem.

Kā skaidroja Rutka, saskaņā ar SPRK ieviestajiem nosacījumiem noteiktiem komersantiem sešu mēnešu laikā būs jāsāk izmantot vismaz 30% no piešķirtajiem numuriem. Ja šie nosacījumi netiks izpildīti, regulators lems par numerācijas lietošanas tiesību anulēšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Vairākiem uzņēmumiem piešķir numerācijas lietošanas tiesības; diviem – atņem

Žanete Hāka,10.04.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izvērtējot vairāku komersantu pieprasījumus, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) piešķīrusi numerācijas lietošanas tiesības komersantiem SIA Lattelecom, SIA Esteria, SIA Izzi, SIA Telegrupa Baltijā, bet komersantiem SIA AM-Mobile un SIA Adamasto anulēja piešķirtās numerācijas lietošanas tiesības.

Kā informē SPRK, SIA Lattelecom piešķirtas numerācijas lietošanas tiesības uz īso kodu 8855 publisko telefonu tīklu operatoru pakalpojumu sniegšanai. Savukārt SIA Esteria piešķirtas numerācijas lietošanas tiesības uz 30 tūkstošiem publisko mobilo telefonu tīklu numuriem, lai komersants varētu sniegt elektronisko sakaru pakalpojumus saviem galalietotājiem.

Regulators pieņēma lēmumu anulēt SIA AM-Mobile numerācijas lietošanas tiesības uz nacionālo publisko fiksēto telefonu tīklu numuriem Ogres, Rīgas un Talsu numerācijas zonās. Šāds lēmums pieņemts ņemot vērā to, ka SIA AM-Mobile ir izslēgta no elektronisko sakaru komersantu saraksta. Lai neaizskartu elektronisko sakaru lietotāju tiesības, tie SIA AM-Mobile numuri, kas numura saglabāšanas pakalpojuma ietvaros bija pārvietoti uz SIA Telegrupa Baltijā elektronisko sakaru tīklu, ar regulatora lēmumu tika piešķirti SIA Telegrupa Baltijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš pērnās vasaras, kad Autotransporta direkcijā (ATD) izveidots Taksometru vadītāju reģistrs, tajā reģistrējušies teju 6000 šoferu, bet mašīnas reģistrētas 30 reizes mazāk, apgalvo ATD

«Licenču kartīšu skaits, kas komersantiem tiek izsniegtas uz katru vieglo automobili, ir aptuveni 30 reizes mazāks nekā reģistrēto autovadītāju skaits. Tas norāda uz nepieciešamību pastiprināt kontroles pasākumus. Jau no 1. septembra visām tīmekļa vietnēm, ar kuru starpniecību var izsaukt pārvadājumu pakalpojumu, būs jābūt reģistrētām vienotā reģistrā,» Dienas Biznesu informēja ATD sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Plone.

Dienas Bizness jau iepriekš rakstījis, ka ne visas vieglās automašīnas, kas pārvadā pasažierus, mūsu valstī ir uzskatāmas par taksometriem. Īstos taksometrus no citiem pasažieru pārvadātājiem iespējams atšķirt pēc numuriem. Taksometriem numuri ir dzelteni, bet pasažieru pārvadātājiem balti. Reāli pasažierim tas neko neizsaka, jo visi viņu ir gatavi aizvest līdz galamērķim par kaut kādu samaksu. Atšķirības ir izveidojušās birokrātiskajās cīņās par nodevu ieņēmumiem, precīzāk – pašvaldībām arī no kaut kā jādzīvo. Proti, vēsturiskajiem taksometriem licences izsniedz plānošanas reģioni un republikas nozīmes pilsētas. Taksometrus, kas ir taksometri ne tikai pēc savas eksistences jēgas, bet arī pēc likuma burta, stingrāk pieskata. Piemēram, uz taksometriem noteikti ir jābūt pazīšanās zīmēm, gaismas kontrolsignāliem, jābūt īpašai taksometra numurzīmei, kas ir dzeltena. Arī licencēšana ir skarbāka – ir jāsaņem licence uzņēmumam un licence mašīnai katrā plānošanas reģionā vai republikas nozīmes pilsētā, kurā tiek veikti pārvadājumi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mobilo sakaru operators «Tele2» jau drīzumā piedāvās biznesa klientiem fiksētā telefona sakarus, šī pakalpojuma attīstībā investējot vairāk nekā 150 000 eiro, informē uzņēmums.

Tādējādi turpmāk «Tele2» biznesa klientiem spēs nodrošināt gan mobilos un fiksētos telefona sakarus, gan arī mobilo internetu.

Fiksēto balss zvanu pakalpojuma attīstība ir loģisks solis uzņēmuma vēlmē attīstīt darbību biznesa klientu segmentā, piedāvājot tiem specializētus pakalpojumus.

«Mūsu analīze rāda, ka Latvijā aptuveni 70% uzņēmumu mājaslapās kā kontakttālrunis ir norādīts fiksētais numurs, kuru klienti dažādu iemeslu dēļ vēlas saglabāt. Šie numuri ir integrēti mājaslapu darbībā un, mainot sakaru pakalpojumu sniedzēju, uzņēmumiem ir svarīgi tos saglabāt. Mēs paplašinām pakalpojumu klāstu, respektējot uzņēmumu vēlmi iegūt pie mums visu sev nepieciešamo. «Tele2» šiem klientiem varēs nodrošināt sakaru risinājumus, apvienojot mobilā un fiksētā tīkla priekšrocības, piemēram, pieslēdzot virtuālo zvanu pārvaldnieku Teamer, kas savukārt dos iespēju būtiski uzlabot klientu apkalpošanas kvalitāti,» saka «Tele2» valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bite Latvija radušās aizdomas, ka Tele2 veic balss zvanu ierobežošanu no sava konkurenta Bite Latvija tīkla, atklāja Bite Latvija ģenerāldirektors Freds Renčaks.

Pēdējās dienās uzņēmuma darbiniekiem bijušas problēmas sazvanīt mobilā operatora Tele2 numurus, portālam apstiprināja arī valdes locekle Kristīne Britāne. Kā izrādās, Tele2 klienti, saņemot šos zvanus, sākumā dzird automātisku balss ziņojumu, ka, iespējams, viņiem zvana kāds reklāmas aģents un jāveic papildu darbība atbildēšanai.

Savukārt Tele2 atgādina, ka līdzīgu brīdinājumu ieviešanu Lietuvā savulaik esot uzsākusi Bite Lietuva, bet pēc varasiestāžu atzinuma par tādas rīcības pretlikumību esot bijusi spiesta no tā atteikties.

Latvijā notiekošo Tele2 skaidro ar centieniem pasargāt savus klientus no Bite Latvija agresīvā telemārketinga.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Tendence - internetbankas kodu kartiņu vietā nāks mobilie risinājumi

Dienas Bizness,15.07.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bankas Citadele veiktajā iedzīvotāju aptaujā noskaidrots, kas iedzīvotājus kaitina visvairāk, internetbankas kodu kartiņu lietošanā. Savā ziņā var teikt, ka internetbankas kodu karšu ēra ir beigusies, un bankas tās aizstāj ar modernākiem risinājumiem.

- Kodu karšu lietošanā cilvēkus visvairāk kaitina situācija, kad nekavējoties jāveic maksājums internetbankā, bet kodu karte nav pie rokas. Šāda situācija kaitinoša šķiet 49% aptaujāto iedzīvotāju, kas lieto internetbanku, un 26% tādā situācijā arī ir nokļuvuši.

- Līdzīgi kaitinoša ir situācija, kad ārzemēs nepieciešams veikt maksājumu, bet kodu karte nav paņemta līdzi. Tā atzina 43% internetbankas lietotāji, un 5% minēja, ka ir saskārušies ar šādu situāciju ceļojuma laikā.

- 37% internetbanku lietotājus kaitina situācija, kad cipari kodu kartē vairs nav vairs izlasāmi vai kodu karte ir pārlūzusi. Ar kartes nodilšanu saskārušies 14% internetbanku lietotāji, bet ar pārlūzušu karti – 5%.

Komentāri

Pievienot komentāru