Uzvarētāju noteiks tehniskie rādītāji; CAF vilcieni būtu lētāki, lēš industrijas pārstāvji
No 790 maksimāli iespējamiem punktiem Korejas ražotājam Hyundai Rotem Company (Hyundai) ir apmēram 750, bet Šveices uzņēmumam Stadler Bussnang AG (Stadler) – 568, liecina Dienas Biznesa aplēses pēc valsts a/s Pasažieru vilciens (PV) nosauktajiem pretendentu piedāvājumos minētajiem skaitļiem jaunu elektrovilcienu 15 gadu nomas konkursā. Publiski tika minēti astoņi dažādi rādītāji, tostarp vienas elektrovilciena vienības vidējā nomas maksa mēnesī un pirmās vienības piegādes termiņš. Maksimālais iepirkumā iegūstamais punktu skaits ir 1000, kas nozīmē, ka PV iepirkuma komisijai šobrīd jāizvērtē, cik no atlikušajiem dažādu tehnisko rādītāju 210 punktiem vērts katra pretendenta piedāvājums. Visvairāk – 110 punktus – var iegūt par labāko elektrovilcienu vienības elektroenerģijas vidējo patēriņu vienā stundā, savukārt pasažieru sēdvietu skaits var dot līdz 35 punktiem.
Stadler šajā brīdi, kamēr notiek piedāvājumu vērtēšana, labprāt atteiktos no komentāriem par iesniegtajiem piedāvājumiem, norāda uzņēmuma sabiedrisko attiecību konsultants Oskars Fīrmanis. Savukārt Hyundai sabiedrisko attiecību konsultante Latvijā Tija Ezeriņa apliecina DB aprēķinu pareizību. Lai kurš arī no abiem pretendentiem šajā sīvajā cīņā tiktu atzīts par uzvarētāju, tam jārēķinās ne tikai ar iespēju, ka zaudētājs rezultātu apstrīdēs, bet arī ar iepriekšējā, neveiksmīgā konkursa uzvarētāja spāņu ražotāja Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA (CAF) aktivitātēm. DB jau rakstījis, ka saistībā ar jauno konkursu CAF iesniedzis sūdzību Eiropas Komisijā.
Vai pārmaksāsim?
Iepriekšējā iepirkuma laikā tika diskutēts par to, cik tad īsti spāņu piedāvājums – vilcienu piegāde un uzturēšana – ir valstij izdevīgs. Kāds no industrijas pārstāvjiem, izmantojot publiski nosauktos Hyundai un Stadler piedāvājumu skaitļus, aplēsis, ka 15 gadu nomas maksa un atlikusī vērtība kopumā par 25 elektrovilcieniem būtu ap 185,5 milj. eiro korejiešu un 264,4 milj. eiro šveiciešu gadījumā. Savukārt, ņemot vērā iepriekš publiski minētos CAF un PV līguma skaitļus, spāņu piedāvājums par 25 elektrovilcieniem būtu ap 120 milj. eiro. Līdz ar to iznākot, ka Hyundai vilcienu iegāde Latvijai izmaksās uz pusi un Stadler – divreiz dārgāk, nekā būtu CAF ražojumi. Jāņemot arī vērā 22 milj. eiro, ko PV tērēs 19 dīzeļvilcienu modernizācijai. Jāpiebilst gan, ka pilnīgu ainu varēs iegūt vien tad, kad būs aplēsts, cik maksās viena vai otra ražotāja vilcienu uzturēšana. PV un pretendenti šos skaitļus pagaidām nekomentē. «Hyundai Rotem ir definējis Eiropu kā savu mērķa tirgu, šis projekts ir tikai daļa no mūsu tālejošiem mērķiem, kādēļ esam izteikuši labāko iespējamo piedāvājumu atbilstoši konkursa nolikumam – mūsu piedāvājums ir par 70 milj. eiro izdevīgāks [ap 158 milj. eiro vs. 229 milj. eiro Stadler gadījumā], ja veicam aprēķinus atbilstoši pozīcijai par ikmēneša nomas maksu par vienu vienību 15 gadu garumā, tāpat mūsu piedāvājums vairākās pozīcijās ir būtiski izdevīgāks nekā konkurentiem,» korejiešu viedokli pauž T. Ezeriņa. Hyundai nevēloties spekulēt, vai nolikums paredz priekšrocības kādam ražotājam, un cer, ka iepirkums norisināsies atbilstoši labākās prakses standartiem.
Problēmu risināšana
DB jau rakstījis par dažādām tehniskām ķibelēm, ar ko saskārušies korejiešu un sveiciešu ražotie vilcieni dažādās valstīs. O. Fīrmanis atzīst, ka Stadler vienam vilcienam Igaunijā bijis bojāts akumulators, kas ticis nogādāts atpakaļ pie tā ražotāja, pārējiem vilcienu akumulatoriem problēmas neesot atrastas. Savukārt Somijā bijušas nelielas īssavienojuma problēmas, kuras uzreiz novērstas, un kopš tā laika problēmas neesot konstatētas. Minētās Stadler problēmas neesot bijušas tādas, kas varētu ietekmēt pasažieru drošību un par kurām draudētu kriminālatbildība, norāda O. Fīrmanis. Šobrīd Stadler piegādājis 950 FLIRT tipa vilcienus 15 valstīm. Stadler nekomentē, kur varētu tikt ražoti Latvijai domātie vilcieni. Interesanti, ka jau šomēnes varētu tikt uzsākta vilcienu ražošana Stadler un baltkrievu Belkommunmash kopuzņēmumā Fanipolē, vēsta Belarus.by.
«Vilcienu tehnisko problēmu pamatā Ukrainā, pirmkārt, ir pasūtītāja noteiktie pārāk īsie piegādes termiņi, kādēļ nebija iespējas veikt testēšanu, kam parasti nepieciešami vismaz seši mēneši, un, otrkārt, nepiemērotā vilcienu ekspluatācija,» uz jautājumu, kādas ir garantijas, ka līdzīgas tehniskas ķibeles neatkārtosies Latvijā, atbild T. Ezeriņa. DB jau vēstījis, ka februārī ukraiņi tehnisku problēmu dēļ uz laiku pārtrauca izmantot visus 10 Hyundai vilcienus. Situācijas izvērtēšanai Hyundai nosūtījis uz Ukrainu tehnisko ekspertu komandu un novērsis visus bojājumus par saviem līdzekļiem. Korejiešu piedāvātais piegādes termiņš – 28 mēneši – esot pietiekams, lai pārliecinātos, ka vilcieni atbilst visām iepirkuma tehniskajām prasībām. «Katram tirgum, katrai valstij tiek ražoti individuāli pielāgoti modeļi, jo katrā valstī atšķiras ekspluatācijas parametri – laika apstākļi, infrastruktūras kvalitāte un citi, uz jautājumu, kur šobrīd kursē Latvijas konkursa prasībām atbilstoši Hyundai vilcieni, atbild T. Ezeriņa. Korejiešu vilcieni tiekot izmantoti, piemēram, Īrijā, Grieķijā, Turcijā, ASV, Kanādā, Brazīlijā. Savukārt attiecībā uz vietu, kur varētu tikt ražoti Latvijai domātie vilcieni, T. Ezeriņa norāda, ka Hyundai Rotem ir vairākas ražotnes visā pasaulē, tomēr, lai nodrošinātu visaugstāko kvalitāti, pirmie īpaši pielāgotie modeļi vienmēr tiek ražoti un testēti rūpnīcā Korejā.