Ieviešot maksu par ceļu lietošanu Latvijā no 1.jūlija, nav skaidrs, kāpēc vēl papildus būs jāmaksā ceļa nodeva, atzīst vieglo automašīnu transportētāja ar autovedējiem Kurbads un Ko pārstāvji Kristīne Rīmene un Mārtiņš Eglītis.
Tas nozīmējot, ka divreiz nāksies maksāt par vienu un to pašu, situācijā, kad konkurenti kaimiņvalstīs to nedara, savukārt konkurence ir asa.
Rīmene norāda, ka nodeva tiek atlikta jau vairākus gadus un uzņēmējs vienmēr teiks, ka nevajag papildu izmaksas, un tā ir normāla uzņēmēja loģika. Taču būtiskākais jautājums esot, «cik liela jēga ir no tā visa, kur šie līdzekļi tiek novirzīti»? «Piemēram, nesaprotu, vai uzņēmēji netiks dubultā aplikti ar nodokļiem - gan šo ceļa maksu, gan plus vēl to, ko uzņēmēji jau maksā, izejot tehnisko apskati, - ceļu nodokli. Nevienā valsts institūciju mājaslapā neatradu precīzu skaidrojumu šai situācijai,» neizpratnē ir uzņēmēja.
Eglītis skaidro, ka uzņēmumam lielākā daļa autoparka atrodas pārsvarā Eiropā - aptuveni 90% - un tikai 10% sniedz transportēšanas pakalpojumus tikai Baltijā. «Ja ņemsim atļauju uz mēnesi, tad tikai 20% no laika autovedējs pavadīs Latvijā. Tad ir jautājums: kā tiks veikta šī uzskaite, cik automašīna braukusi Latvijā, cik pārējā Eiropā?» neizpratnē ir uzņēmuma pārstāvis.
Kopumā uzņēmēji atzīst, ka jau vairākus gadus maksā par autoceļiem Eiropā. «Vācijā esam maksājuši jau kādus četrus gadus, Polijā - divus gadus. Polijā gan ir fantastiska situācija - ik pa pusgadam sarakstā nāk klāt jauni ceļi, par kuriem atkal ir jāmaksā. Ja sākumā par tranzītu caur Poliju maksājām mazas summas, tad tagad jau jārēķinās, braucot turp un atpakaļ, ar kādiem 80 eiro,» skaidro Rīmene.
Eglītis informē, ka Lietuvā par ceļiem jāmaksā teju gandrīz piecus gadus, bet tur gan īpašu problēmu neesot. Dienas laikā izbrauc cauri, un līdz ar to var paņemt tikai dienas atļauju, kas izmaksājot ap sešiem eiro.
«Konkurentiem Baltijā jau būs jāmaksā par Latvijas ceļiem tāpat kā mums. Līdz šim lietuvieši brauca uz šejieni, un viņiem nekas nebija jāmaksā par Latvijas ceļiem. Tagad nostāsimies vienādās pozīcijās - viņi maksā par mūsu ceļiem, mēs - par viņu. Tas ir saprotams. Tomēr vēlreiz gribu uzsvērt, ka nav skaidrs, kāpēc vēl papildus mums - Latvijas uzņēmumiem - būs jāmaksā ceļa nodeva, izejot tehnisko apskati. Vai nebūs tā, ka Latvijas uzņēmēji ir divreiz aplikti ar vienu un to pašu maksājuma mērķi atšķirībā no kaimiņiem?» retoriski vaicā Rīmene.
Kurbads un Ko pēdējos divus gadus strādājis ar nedaudz vairāk nekā sešu miljonu eiro lielu apgrozījumu. Peļņa pēdējos gados svārstās ap pusmiljonu eiro gadā. Uzņēmums dibināts 1995.gadā.
Kompānija nodarbojas ar auto transportēšanu, auto uzglabāšanu un auto pirmspārdošanas sagatavošanu.
Uzņēmums pieder Andim Pikānam.
Kā ziņots, valdība maija beigās noteica normatīvo regulējumu autoceļu lietošanas nodevas maksāšanai, iekasēšanai un administrēšanai, tādējādi ieviešot vairākus nodevas samaksas veidus, kādos transportlīdzekļu īpašnieki vai vadītāji varētu veikt nodevas samaksu, lai varētu izmantot Autoceļu lietošanas nodevas likumā noteikto galveno valsts autoceļu posmus.
Gan Latvijā, gan atrodoties ārvalstīs, pirms šķērsot Latvijas valsts robežu, nodevu varēs samaksāt portālā www.lvvignette.eu ar maksājumu karti.