Faniopolē ražotie vilcieni pasažieru pārvadātāja Aeroexpress kapacitāti kāpinās par 30–40%
Kamēr Latvijā pēc kārtējā izgāztā konkursa atsākas runas par to, ka šeit tomēr varētu ražot (komplektēt) jaunus pasažieru vilcienus, Šveices un Baltkrievijas kopuzņēmuma Stadler Minsk (SM) rūpnīcas būvniecība tuvojas noslēguma fāzei, un tajā jau izgatavo divstāvu pasažieru vilcienus Maskavas dzelzceļa operatoram Aeroexpress (savieno pilsētas centru ar trim starptautiskajām lidostām), DB norāda SM Reklāmas un mārketinga daļas vadītāja Dina Kazakeviča. Pēc kompleksas pārbaudes un sertifikācijas Krievijā pirmo vilcienu plānots nodot ekspluatācijā 2015. gada jūnijā, bet pēdējo – gadu vēlāk.
Pārvadās vairāk
SM ir šveiciešu Stadler Rail AG (60%) un baltkrievu Belkommunmash (40%) kopuzņēmums, kurā plānots ieguldīt ap 50 miljoniem ASV dolāru, un tajā sākotnēji varēs saražot 18 Flirt un Kiss tipa vilcienus gadā, bet vēlāk kapacitāte pieaugs līdz 30 vilcieniem, 100 tramvajiem, vēsta Belta.by.
Stadler Rail Group kļuva par Aeroexpress stratēģisko partneri, pērn uzvarot pasažieru pārvadātāja rīkotajā iepirkumā, kas vainagojās ar līguma noslēgšanu par 25 Kiss tipa divstāvu vilcienu piegādi, no kuriem 16 būs ar četriem vagoniem, bet deviņi – ar sešiem vagoniem. Ieviešot jaunu ritošo sastāvu, kompānijas pasažieru pārvadājumu kapacitāte pieaugs par 30–40%.
Pirmie no Šveices
Faniopoles rūpnīcā jau sametināti pirmie seši vagoni, sākusies pirmā Baltkrievijā ražotā vilciena krāsošana un komplektācija, un kopumā tiks saražots 21 vilciens. Taču pirmie četri Maskavas kompānijai domātie vilcieni tiks izgatavoti Šveices pilsētā Altenreinā. Krievijas transporta nozares speciālistiem domātais portāls Infranews.ru gan ir sašutis par transporta mašīnbūvētāju loģistiku konkrētajā gadījumā. Proti, vilcienu vagoni pa autoceļu tiks aizvesti līdz Bāzeles ostai, pēc tam pa Reinu līdz Roterdamai, kur tie tiks sakabināti un ar prāmi tiks nogādāti līdz Klaipēdai, lai pirms nosūtīšanas uz Maskavu pa 1520 mm platajām sliedēm vispirms nokļūtu Baltkrievijā, kur tiem tiktu veikta pirmsekspluatācijas noregulēšana. Krievijas portāls Infranews.ru gan norāda, ka neesot saprotams, kāpēc Aeroexpress atdod loģistiku ārvalstniekiem un ļauj nopelnīt ar vienkāršām rutīnas operācijām Klaipēdas ostai.
Tas gan vairāk izklausās pēc politiski motivēta paziņojuma, jo konkrētajā gadījumā nav nekāda ekonomiska pamata piegādāt vilcienus caur Krievijas ostām nav, norāda Stena Line Freight reģionālais vadītājs Baltijas valstīs, Krievijā un NVS Aivars Tauriņš. Skaidrs, ka īsākie jūras un dzelzceļa posmi uz Baltkrieviju no Eiropas būs caur Baltijas valstu ostām. Viņš arī atgādina – pirms pāris gadiem tika skaļi deklarēts, ka Baltkrievija savas eksporta kravu plūsmu varētu pārvirzīt no Baltijas uz Krievijas ostām, taču tas viss beidzies ar čiku. Jau toreiz bijis skaidrs, ka bez īpašu tarifu piemērošanas Krievijā baltkrievi politisku apsvērumu dēļ negrasās pārmaksāt par pārvadājumiem.
Stadler Rail veic vilcienu Flirt Intercity piegādi arī Baltkrievijas dzelzceļam, norāda D. Kazakeviča. Pirmie vilcieni gan tiek ražoti Šveicē, taču nākamie deviņi, iespējams, tiks izgatavoti Faniopolē.
Pievilcīgs tirgus
Stadler un citas Rietumvalstu kompānijas turpina spiesties NVS valstu tirgū, piedāvājot tur savu produkciju un veidojot kopuzņēmumus. Piemēram, šomēnes Stadler Rail (SR) paziņoja par kopuzņēmuma izveidošanu ar vietējo kompāniju International Railway Distribution LLC Azerbaidžānā.
Sākot no 2016. gada, kopuzņēmums piedāvās komplektējošās detaļas Azerbaidžānas vilcieniem.
Jūnijā SR no šīs valsts dzelzceļa saņēma 30 vagonu pasūtījumu nākamgad atklājamajai Baku–Tbilisi–Stambulas līnijai 133 milj. ASV dolāru vērtībā. Savukārt Alstom un Baku metro jūnijā parakstīja nodomu protokolu attīstīt metro vilcienus jaunajām līnijām, lai aizstātu veco ritošo sastāvu, vēstīja Railwaygazette.com. Tikmēr Vācijas Siemens un Krievijas Sinara Group kop- uzņēmums Urālu lokomotīves maija beigās pabeidza pirmo ES1 Lastochka Desiro RUS EMU vilcienu. Savukārt Francijas Alstom un Krievijas Transmashholding kopīgi izstrādātā elektrolokomotīve 2ES5 nule kā sertificēta izmantošanai Baikāla–Amūras maģistrālē. Krievijas dzelzceļš pirms trim gadiem pasūtīja 200 šādas lokomotīves, kas jāpiegādā līdz 2020. gadam.