Viena no lielākajām Ķīnas aviokompānijām Hainan Airlines interesējusies par airBaltic valstij piederošo akciju iegādi. Šīs kompānijas pārstāvjiem bijušas tikšanās ar Latvijas valdības locekļiem Rīgā un Pekinā, vēstīja TV3 raidījums Nekā personīga.
Skaidra sarunu rezultāta vēl neesot, taču esot liela iespēja, ka savus īpašniekus Latvijas nacionālā aviokompānija mainīs pēc vēlēšanām.
Nekā Personīga rīcībā nonākusi Ķīnas vēstniecības 3.sekretāra Xu Fangie vēstule vairākām valsts iestādēm, kurā diplomāts saka: «Rīgu apmeklēs HNA grupas pārstāvis Eiropā Jinsongs Žangs, lai iepazītos ar investīciju iespējām Latvijā jomās, kas saistītas ar aviāciju un ostām. 2010.gada laikā kompānija ir nolēmusi iegādāties vienu no Eiropas aviokompānijām. Īpaša interese ir par kompāniju airBaltic.»
Ķīnas investīciju grupas HNA pārstāvis Eiropā Jinsons Žangs Rīgā 29.aprīlī ticies ar ekonomikas ministru Arti Kamparu, airBaltic šefu Bertoldu Fliku, lidostas vadītāju Krišjāni Peteru. Galvenais, kas viņu interesējis - iespējas iegādāties Latvijas aviokompāniju. Kampars izskaidrojis, ka tik vienkārši jautājumus nerisina, tie skatāmi valdībā un ka investors meklējams konkursa kārtībā. Lieta apstājusies, bet ķīnieši nav likušies mierā. Pēc mēneša premjeru Valdi Dombrovski Pekinā uzmeklējuši augstākā līmeņa HNA grupas menedžeri.
V. Dombrovskis stāstījis: «Vizītes laikā Ķīnā man bija saruna ar šīs HNA grupas pārstāvjiem, kuri ir izrādījuši zināmu interesi par sadarbību ar airBaltic, gan arī izrādījuši interesi par iespējamo privatizāciju. Attiecībā uz privatizāciju es teicu – ja šis jautājums būs dienaskārtībā, tad par to varam diskutēt, ne pašlaik.»
Premjeram līdzi bijis arī airBaltic prezidents un mazākuma daļu īpašnieks Bertolds Fliks. Dombrovskis aicinājis ķīniešus runāt ar Fliku, jo valstij pagaidām nav nodoms savas akcijas pārdot, bet Fliks ar savām varot darīt kā vēlas.
Par Flika vienošanos ar ķīniešiem ziņu nav, jo kompānijas prezidents šo jautājumu nav vēlējies izskaidrot.
Šobrīd valdības kuluāros neoficiāli tiekot apspriesta iespēja pārdot ķīniešiem 48% airBaltic daļas. Valstij saglabātos 4,7%, bet pārējais, kā līdz šim – Flika īpašumā. Tas ļautu kaut daļēji saglabāt nacionālās aviokompānijas statusu, tai pat laikā pasargājot valsti no tālākiem ieguldījumiem aviokompānijā.
Raidījums arī vēstīja, ka vasaras beigās Satiksmes ministrija saņēmusi Bertolda Flika vēstuli, kurā ierosināts - vai nu valsts pārdod savas airBaltic akcijas Flikam, vai nopērk Flika akcijas. Satiksmes ministrija savās atbildēs esot skopa.
Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīss sacījis:
«Vai Baltijas aviācijas sistēmas pēdējā mēneša laikā sūtījušas vēstuli ar ierosinājumu, ka viņi varētu iegūt valsts daļas vai valsts varētu iegūt viņu daļas ? Nu ir dažādas vēstules bijušas, bet es neesmu kompetents komentēt ierobežotas pieejamības dokumentus.»
Uz jautājumu: «Bet jūs noliedzat, ka šāda vēstule bijusi?» viņš atbildējis: «Es nenoliedzu un es neapstiprinu.»
Kā informēja raidījuma veidotāji, jautājums, kam piederēs airBaltic, tuvākajā laikā būs jāizskata valdībā, jo ir jādod atbilde Flikam. Dombrovskis uzskata, ka airBaltic vairākuma daļas vajag paturēt valsts īpašumā vismaz gadu, jo pa to laiku varētu pieaugt uzņēmuma vērtība. Kampars tik kategorisks nav. Viņš uzskata, ka šobrīd liela problēma ir valsts nespēja aviācijas uzņēmumu kontrolēt un ka airBaltic daļu pārdošana atbrīvotu valsti no problēmām.