Vietējs, dabisks un inovatīvs – galvenās patērētāju diktētās tendences saldējuma ražotājiem; izejvielu dārdzību amortizē piens
«Ne tik daudz karsts kā vienkārši saulains laiks nepieciešams, lai cilvēki iegādātos saldējumu,» norāda AS Druva Food valdes priekšsēdētājs un otrs lielākais akcionārs Aldis Ošenieks. Šogad par sezonas sākumu var uzskatīt aizvadītās nedēļas nogali, bet pērn sezona bija sākusies jau maijā. Pateicoties zemajai piena iepirkuma cenai, saldējuma cenai šovasar nevajadzētu daudz mainīties, lai gan DB aptaujātie ražotāji norāda, ka atsevišķas izejvielas, piemēram, kakao pupiņas, kļuvušas dārgākas.
Patērētāju paradumi nav būtiski mainījušies, stāsta ražotāji. Vadošā Baltijas saldējuma ražotāja un eksportētāja Food Union (Rīgas piena kombināts un igauņu Premia Foods) saldējuma zīmolu vadītāja Linda Petrovska atzīmē, ka patērētājiem pieaug tendence izvēlēties multi pakas – iepakojumus ar trim, pieciem, pat desmit saldējumiem baudīšanai ģimenes lokā vai plašākā kompānijā. Saldējuma patēriņš uz vienu cilvēku Latvijā ir līdzīgs kā iepriekšējos gados – vidēji ap 6,5 litriem saldā našķa uz vienu iedzīvotāju gadā. «Ceram uz siltu un saulainu vasaru, kas veicinātu patēriņa, un līdz ar to arī vidējā rādītāja pieaugumu,» piebilst L. Petrovska. A. Ošenieks atzīst, ka jau pašā sezonas sākumā jūtama pirktspējas mazināšanās. «Krīze to ir ietekmējusi, bet precīzi vēl nevaru novērtēt, jo laikapstākļi līdz šim nav bijuši nozarei labvēlīgi,» saka A. Ošenieks. Ne tikai patērētāju izvēle par labu vietējam produktam, bet arī piensaimniecības krīze un atbalsts tajā vietējiem zemniekiem novedis pie situācijas, ka saldējums Latvijā lielākoties tiek ražots no piena, turklāt vietējā, uzsver SIA Saltums-2 vadītājs un līdzīpašnieks Jānis Trokša.
«Ja vasara ir laba, darba pietiek visiem,» produkta sezonalitāti uzsver Saltums-2 valdes priekšsēdētājs J. Trokša, kura vadītais uzņēmums pērn apgrozījis 997 tūkst. eiro. «Konkurence patiesībā ir diezgan sīva,» aukstā kāruma tirgu Latvijā vērtē Druva Food vadītājs. «Nozīmīgu daļu tirgus paņem importa produkti ar latviskiem nosaukumiem, kurus ražo gan Lietuvā, gan Igaunijā. Liela daļa pircēju tos pērk kā vietējo produktu, neapzinādamies, ka, pateicoties mārketinga viltībai, maksā par importa preci,» turpina A. Ošenieks. Viņš stāsta, ka uzņēmums domājis par saldējuma līniju Lietuvas tirgum, taču pagaidām visam Baltijas tirgum Druva Food ražo vienota zīmola saldējumu.
Plašāk lasiet rakstā Saldējuma eksports ķer importu otrdienas, 9. jūnija, laikrakstā Dienas Bizness (7. lpp.)!