Altia lēmums slēgt pērn septembrī iegādātā SIA Jaunalko ražotni liecina par vēlmi samazināt izmaksas
Daļa nozares ekspertu gan ir neizpratnē par šādu soli, jo Virbu pagastā esošā Jaunalko kontrolpaketi Altia meitasuzņēmums Altia Latvia iegādājās pirms aptuveni pusgada. Jaunalko ir otrs lielākais pašmāju alkoholisko dzērienu ražotājs, tā pazīstamākais zīmols ir Arsenitch, kas tagad pieder Altia un tas ir lielākais Altia degvīnu zīmols Latvijā. Pēc pērn septembrī notikušā darījuma Altia lēsa, ka tā kļūs par vienu no lielākajiem alkoholisko dzērienu ražotājiem Latvijā, stiprinot vietējos zīmolus un aizņemot 14 % no alkoholisko dzērienu tirgus.
Lai izveidotu vienotu ražotni Baltijā, Altia paredzējusi no 2013. gada novembra apvienot alkoholisko dzērienu ražotni SIA Jaunalko un rūpnīcu Tabasalu, Igaunijā. Lēmums apvienot Latvijas un Igaunijas alkoholisko dzērienu zīmolu ražošanu vienā ražotnē saistīts ar Altia kopējo izmaksu samazināšanas stratēģiju, vēstīts kompānijas paziņojumā. Altia Latvia pārstāve Ieva Stūre informē, ka, pieņemot lēmumu par ražošanas koncentrēšanu Tabasalu Igaunijā, izvērtēti gan līdzšinējo divu ražotņu līdzšinējie darbības rezultāti, gan arī nepieciešamās investīcijas ražošanas attīstīšanai katrā no rūpnīcām.
Altia Latvia pārstāve informē, ka līdz ar ražotnes Jaunalko aizvēršanu tiks pārskatītas darba attiecības ar esošajiem 26 ražotnes darbiniekiem. Plānots, ka astoņiem Jaunalko darbiniekiem Altia varētu piedāvāt iespēju turpināt darbu ražotnē Igaunijā.
Latvijas balzama komercdirektors Valters Kaže, komentējot Altia lēmumu, norāda, ka plānā apvienot divas ražotnes ir saredzams loģisks pamatojums, jo šāds solis noteikti nesīs uzņēmumam pozitīvu saimniecisku efektu. Ja runā par šādas rīcības potenciālo ietekmi uz Latvijas alkoholisko dzērienu tirgu, tad gan ir jāatzīst, ka tā visdrīzāk netiks novērota, kas galvenokārt saistīts ar to, ka Jaunalko produktu portfelis nav liels. Pazīstamākais no šī ražotāja zīmoliem ir degvīns Arsenitch, kura ražošanas pārcelšana uz Igauniju Latvijas patērētājam nozīmēs tikai to, ka turpmāk viņš pirks produktu ar krievu nosaukumu, kas ir saražots Igaunijā, nevis Latvijā. Jaunalko slēgšanas negatīvais efekts uz Latvijas tautsaimniecību, būs darba vietu samazinājums un tas, ka šī uzņēmuma zīmolu turpmākās eksporta aktivitātes tiks īstenotas no Igaunijas, nevis Latvijas puses, uzsver V. Kaže.