Laimas konfektes Latvijai nezudīs, intervijā laikrakstam Diena apgalvo NP Foods valdes priekšsēdētājs Rolands Gulbis.
Pēc tam, kad publiski tika paziņots, ka NP Foods iegādājies Norvēģijā bāzētais koncerns Orkla, Latvijas iedzīvotāji pauda bažas, kas notiks ar iemīļotajiem zīmoliem, piemēram, Laimas šokolādes konfektēm. Varat bažas kliedēt?
NP Foods iekšienē valda miers, jo mēs zinām savas vērtības, tradīcijas un apzināmies savu spēku. Mums jau izdevies Skandināvijas tirgū paveikt pietiekami daudz laba, lai mēs būtu droši, ka varam ne tikai saglabāt, bet arī attīstīt ražošanu tepat Latvijā. Ražošanas pārcelšana uz Skandināviju nav iedomājama.
Tādēļ, ka Skandināvijas valstīs ir augstākas darbaspēka izmaksas?
Protams, arī darbaspēka izmaksas ir svarīgs faktors. Taču Norvēģijas koncernam Orkla ir ļoti būtisks reģionālās piesaistes faktors. Lietuvā Orklai nav tik nopietnas ražošanas, lai mums būtu iemesls uztraukties. Igaunijā Orklai ir Kalev, bet jau sākotnēji Orklas koncerna uzņēmumu virzība ir tāda, ka šokolādei ir piesaiste patērētāju reģionālajai lojalitātei un tā jāievēro. Katrā valstī saldumu tirgū viens zīmols ir vadošais. Igaunijā tas ir Kalev, un godīgi jāatzīst, ka mums gadiem nav izdevies zīmolam Kalev atņemt līderpozīcijas Igaunijas tirgū. Latvijā savukārt līderpozīcijās ir Laimas zīmols. Baltijā kopumā drīzāk jāuzmanās no citiem ārzemniekiem, piemēram, no Polijas zīmola Milka (saku - Polijas Milka, jo citas ražotājvalsts Milka Latvijā praktiski nenonāk), kuram ir zemāka cena, milzīgs mārketinga budžets un kura uzvedība saldumu tirgū ir lielāks drauds nekā mūsu nonākšana pie starptautiska koncerna, kurš turklāt ir Ziemeļvalstu biznesa vides, respektīvi, Norvēģijas uzņēmums ar ļoti augstiem, salīdzinot ar pārējo pasauli, ētiskajiem standartiem attieksmē gan pret darbiniekiem, gan pret produktiem, gan pret sabiedrību un vidi. Spilva jau gadiem ilgi pieder Orklai, tāpat arī Ādažu čipsu ražošana, kuru ugunsgrēks nopostīja, bet kas tika atjaunota un veiksmīgi attīstās. Tā kā nav pamata teikt, ka Orkla būtu tas sliktākais investors. Tikai daži piemin Rīgas raugu, kas gan no tirgus pazudis.
Piemin gan, laikraksts Dienas Bizness arī to uzsvēra.
Jā, bet Rīgas raugs noteikti nebija tik spēcīgs zīmols, tas nebija valstiskā mērogā vadošais zīmols ar vairāk kā 143 gadu senu vēsturi un tradīcijām. Nevajag izpūst no oda ziloni. Es priecājos, ka NP Foods iegādājies tieši uzņēmums Orkla, kas vērtējams kā stratēģiskais investors.
Bez stratēģiskā investora vērienīgi attīstīties būtu grūti?
Laimai jau gadiem ir plāns par to, ka varētu būvēt jaunu ražotni un paplašināties, bet tam nepieciešamas vērienīgas investīcijas, kuru reāli līdz šim nebija. Negribu teikt, ka noteikti būtu nepieciešama jaunas ražotnes izveide, mēs ļoti labi jūtamies arī tur, kur esam šobrīd. Turklāt esam daudz ieguldījuši esošās ražotnes modernizācijā un infrastruktūras pilnveidošanā. Nav tā, ka esošās ražotnes darbība būtu neefektīva un tāpēc būtu nepieciešama jauna. Liela daļa mūsu produktu ir ar augstu pievienoto vērtību, līdz ar to ražotņu mērogi ir samērā mazi. Manuprāt, nevienu netraucē mūsu ražošanas atrašanās pilsētas centrā. Turklāt tas pat ir Miera ielas šarms - apkārtējo cilvēku iepriecināšana ar uzmundrinošiem aromātiem, daudzi saka, ka Laimas ražotnes tuvumā smaržo pēc šokolādes.
Tātad - zīmolus nemainīsiet, ražošanu Latvijā saglabāsiet un savu veikalu tīklu arī saglabāsiet?
Es esmu pārliecināts, ka visu saglabāsim, un būšu ļoti pārsteigts, ja kāds pateiks: «Sākam Laimas šokolādi ražot, piemēram, Kalev rūpnīcā Igaunijā.» Ne mēs, ne Orkla neesam tādas ideoloģijas kompānijas, Orklai ir maz tādu produktu, kuru ražošanā netiktu ievērota ģeogrāfiskā lojalitāte. Tie nav zemākas cenas saldumi, kurus var ražot jebkur. Tieši otrādi - tie ir augstas kvalitātes produkti ar pievienoto vērtību.
Plašāk lasiet otrdienas, 2. septembra, laikrakstā Diena!