Investējot 5,5 miljonus eiro, SIA IKTK izveidojusi Latvijā vienīgo lielizmēra liekti līmēto koka konstrukciju ražotni, kas ļauj izgatavot tiltu, kā arī ēku nesošās konstrukcijas, vienlaikus tā kalpos arī kā pētījumu centrs, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Līdz šim līdzīgi lielizmēra liekti līmēto koka konstrukciju izstrādes centri bija gan Lietuvā, gan Igaunijā, nemaz nerunājot par Skandināviju. «90. gadu sākumā bija mēģinājumi izveidot lielizmēra līmēto konstrukciju ražotnes, tomēr neviena no tām nevarēja izgatavot konstrukcijas, kurām ir lielāka izturība,» skaidro SIA IKTK valdes priekšsēdētājs Māris Peilāns. Izveidotais komplekss ļauj izgatavot tādas liekti līmētas konstrukcijas, kuru maksimālais garums sasniedz 32 m un platums – 2,3 m. «Jau ir veikta pirmā prototipa – gājēju tilta – izgatavošana,» norāda M. Peilāns. Tas būs pirmais liekti līmēto konstrukciju koka tilts, kas izgatavots Latvijā. Tilts patiesībā ir liela laboratorija, kam reālos apstākļos tiks veikts nepārtraukts monitorings. Par drošību, funkcionalitāti un estētiku tilta īstenotājiem šaubu nav, bet tās ir daudziem Latvijā. Tas varētu būt arī iemesls, kādēļ tehniskā projekta izstrādātāji «pārapdrošinoties» ieprojektējuši ļoti masīvas detaļas. «Tādēļ ir piesaistīti zinātnieki, kas palīdzēs vēl labāk izprast šo produktu, savukārt skeptiķu emocijām liks pretī zinātniskus faktus,» norāda M. Peilāns. SIA IKTK pēc būtības ir eksperimentāla rūpnīca, kas pasūtītājiem atkarībā no konkrētās nepieciešamības piedāvās nestandarta produkciju – prototipus. «Transporta izmaksas šādām konstrukcijām ir būtiskas, tāpēc to pārvietošana lielos attālumos nav lēta, vietām pat neiespējama,» saka M. Peilāns. Viņš tomēr perspektīvā neizslēdz, ka pasūtījumi varētu nākt arī no ārvalstīm.
Koka tilti
Ārzemēs, it īpaši Skandināvijā, ir tilti, kas gatavoti no koka – liekti līmētām koka konstrukcijām, tomēr Latvijā par to var runāt tikai nākotnes vēlējuma izteiksmē. «Gājēju un vieglo automašīnu koka tilti nav tikai dabas parku elements, tie ir izmantojami teju vai visās pilsētās gan kā pāreja pār ielu, gan arī upi,» norāda M. Peilāns. Viņš cer, ka Jelgavas pilsētas un apkaimes pašvaldību vadības sacītais par iespējām, atklājot jauno centru, pārvērtīsies reālos darbos – iepirkumos.
Visu rakstu Bāze koka tiltu izgatavošanai lasiet 5. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.