SIA Skan-Tooling izstrādā un izgatavo vienkomponenta un divkomponentu presformas pēc individuāla pasūtījuma; 90% tās apgrozījuma nodrošina eksports, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
«Ražojam augstas pievienotās vērtības produktus. Paplašināšanās notiek lēnām. Mēs saņemam detaļu, kuras tirgū vēl nav, tāpēc kompānijai jāspēj garantēt, ka nenoplūdīs informācija. Kamēr iegūsti uzticību, paiet laiks, tiek noslēgti vairāki konfidencialitātes līgumi,» skaidro Jānis Baiks, SIA Skan-Tooling klientu un pārdošanas speciālists. Uzņēmums startē Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras organizētā konkursa Eksporta un inovācijas balva 2014 kategorijā Eksportspējīgākais komersants mazo komercsabiedrību vidū.
Uzņēmumam ir klienti vairākās Eiropas valstīs, bet stabilākas SIA Skan-Tooling pozīcijas ir tieši Skandināvijā un Vācijā. «Taču neesam izsmēluši iespējas šajos tirgos,» saka J. Baiks. Uzņēmums pēta arī iespējas jaunos tirgos, piemēram, Brazīlijā un Saūda Arābijā. «Būtu kārdinājums strādāt tur, bet to tirgus ir diezgan noslēgts,» atzīst Inga Žilinska, SIA Skan-Tooling mārketinga vadītāja. Parasti sadarbība sākas ar kaut ko vienkāršu. «Budžeti ir ievērojami, produkta izgatavošanas laiks – garš. Risks ir pietiekami liels, lai kompānijas rūpīgi izvērtētu presformu ražotāju. Laiks, kas nepieciešams, lai panāktu uzticību, ir ilgs,» stāsta I. Žilinska. Ja, piemēram, kāds uzņēmums no lielas, globālas kompānijas pasūta vienu presformu no SIA Skan-Tooling, tas nenozīmējot, ka var priecāties par pasūtījumu, ka par klientu ir kļuvusi visa korporācija. «Ja esi ieminis taciņu pie viena uzņēmuma, otrā tu vēl esi absolūts svešinieks. Tad nākas ar vienu paraugu doties pie cita grupas uzņēmuma, no jauna pierādot savas iespējas,» viņa turpina. J. Baiks piebilst: ja produkts atbilst kāda pasūtītāja kvalitātei, ir iespēja paplašināt sadarbību ar citām liela uzņēmuma struktūrvienībām.
J. Baiks stāsta, ka nereti potenciālie klienti nezina, kur atrodas Latvija, tāpēc prezentācijās uzņēmuma pārstāvji iepazīstina ar valsti. «Ir labi, ka esam eirozonā, tas daudziem nozīmē stabilitāti. Svarīga ir arī atrašanās vieta, jo visur pasaulē tiek konkurēts ar izstrādājuma cenu, kuru ietekmē arī loģistikas izmaksas,» viņš norāda.
Visu rakstu Top presformas pasaules milžiem lasiet 15. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.