Biedrības Publicētava ideja veidot e-grāmatu izdevniecību transformējusies SIA Lasītava, kas veido e-grāmatu tirdzniecības platformu las.am.
Šobrīd Publicētava vairāk koncentrējusies uz grāmatu sagatavošanu un lasīšanas veicināšanas pasākumiem, bet grāmatu tirgošana un veikala uzturēšana atdalīta atsevišķā uzņēmumā. «Sapratām – lai e-grāmatas ieviestu Latvijā stabili un uz palikšanu, ir jāpalīdz arī citiem izdevējiem apgūt jaunās tehnoloģijas. Taču izdevēju kā jebkuru parastu uzņēmēju tehnoloģija pati par sevi neinteresē, tā nevar būt pašmērķis. Izdevējam nav nepieciešamas e-grāmatu datnes un/vai e-veikals. Tam vajag pārdotas kopijas un veikals ir tikai instruments. Tā kā Publicētavā nejutām, ka ar esošiem resursiem varam paši radīt to, ko izdevējam vajag, meklējām palīdzību. Izveidojās sadarbība ar uzņēmēju Jāni Bergu, kuram IT lietas droši vien jau ir asinīs un kuram bija iespēja un gribēšana investēt strādājoša e-grāmatu veikala radīšanā. Tapa SIA Lasītava – e-grāmatu tirgotājs,» stāsta Kārlis Žilvinskis, e-grāmatnīcas las.am izveidotājas SIA Lasītava īpašnieks.
Uzņēmumā iesaistījies arī Jānis Oga, apgāda Mansards vadītājs un Literatūras centra vadītājs. Viņa galvenais pienesums ir tradicionālās grāmatniecības, izdevēju vajadzību pārzināšana.
Elektroniskā grāmatnīca
SIA Lasītava mērķis ir izveidot izdevējiem interesantu pārdošanas kanālu. «Esam izveidojuši instrumentu – e-veikalu. Tagad sākam pievērsties šī instrumenta apgūšanai, strādāt pie mārketinga plānošanas, pārdošanas kanālu būvēšanas. Ir jāpievieno potenciālie lasītāji, jo izdevējam jau nav nepieciešamība ievietot e-grāmatu kādā vietnē, izdevējam ir nepieciešamība novietot e-grāmatu potenciālā lasītāja acu priekšā, pāris klikšķu attālumā,» skaidro Kārlis. Šobrīd las.am nopērkamas aptuveni 70 e-grāmatas no vairākām izdevniecībām – Publicētavas, Mansarda, Dienas grāmatas. Notiek pārrunas arī ar citiem izdevējiem.
Kā las.am grāmatas ir aizsargātas? Kārlis skaidro, ka izveidota sociālā aizsardzība, respektīvi, grāmatas titullapā tiek ierakstīts pircēja vārds un uzvārds. Nav tehnisku ierobežojumu grāmatu pārsūtīt kādam citam, bet, ja grāmata noklīst interneta plašumos, visi redz, kurš par to ir atbildīgs.
Var pārdot
«Latvijā cilvēki, kas strādā grāmatniecībā, sāk aprast ar domu, ka e-grāmatas ir un būs, un pretestība kļūst mazāka. Domāju, ka vēl drusciņ un varēs pilnīgi oficiāli teikt, ka Latvijā ir e-grāmatu tirgus,» uzskata Kārlis.
Par SIA Lasītava primāro uzdevumu izvirzīts parādīt izdevējiem, ka e-grāmatas var pārdot. «Meklējam dažādus mārketinga partnerus, lai pēc iespējas lielākam cilvēku skaitam nodotu kaut vienu e-grāmatu un lai viņi pamēģina, kas tas tāds ir, lai būtu reāli, izmērāmi rezultāti, ko rādīt citiem izdevējiem, lai būtu vieglāk ar viņiem runāt,» saka Kārlis.
Viņš uzskata, ka e-grāmatas kļūst arvien populārākas, bet pagaidām tās vēl nav tik iecienītas, lai varētu nostāties stabili uz abām kājām blakus tradicionālajai papīra grāmatai. Tas tāpēc, ka cilvēki nezina, kas tas ir, jo nav pamēģinājuši, un ir tikai priekšstats, ka e-grāmata ir teksts elektroniskā formātā, kas lasāms no ekrāna. Uzņēmums ir sagatavojis bezmaksas e-grāmatas, lai popularizētu un cilvēkiem ļautu izmēģināt šo lasīšanas veidu. Bezmaksas grāmatas lielākoties ir klasikas darbi, uz ko autortiesības vairs neattiecas, kā arī jauno autoru darbi, kuri atteikušies no autortiesībām.
Prioritāšu jautājums
Kārlis uzskata – vismaz intuitīvi izdevēji šobrīd jūt, ka e-grāmatās slēpjas biznesa potenciāls. Varbūt mazākiem izdevējiem nav resursu, lai izpētītu e-grāmatas, kā rezultātā viens konkurents apgūst šo jauno pārdošanas kanālu, bet cits to nedara. No vienas puses, tas ir finanšu jautājums, bet tajā pašā laikā Kārlis uzskata, ka tas galvenokārt ir prioritāšu jautājums. Šodien no e-grāmatas finansiāli uzreiz neko nevar iegūt atpakaļ, tāpēc mazie izdevēji ir spiesti e-grāmatu novirzīt savas prioritāšu skalas tālākajā galā. Taču pēdējo gadu laikā izdevniecības sāk par to domāt nopietnāk un, ja atrodas brīvs brīdis, viņi pēta šo jautājumu, daži sāk apmācīt savus maketētājus un gatavo pirmās e-grāmatas.
«Vienīgais, kā trūkst, ir reāli izmērāma statistika, pierādījumi, ka tiešām pārskatāmā nākotnē var atgūt ieguldījumus finansiālā izteiksmē. Līdzko būs šādi dati, izdevēji būs ieinteresēti. Gatavojam pilotprojektus ar mārketinga partneriem. Ļoti ceru, ka līdz šī gada beigām šāda statistika būs un varēsim uzskatīt e-grāmatu tirgu par atklātu,» teic Kārlis.