Mazais bizness

Sākam biznesu: Sēņot var arī virtuvē

Anda Asere,03.01.2014

«No 2000. gada runāju ar austersēņu audzētājiem par to, kur un kā viņi tās audzē. Process ir traki sarežģīts. Sēņotavā viss ir vienkāršāk - katru dienu apsmidzini un pēc desmit dienām liec uz pannas,» saka Gints Lūkins, mājās audzējama austersēņu komplekta Sēņotava idejas autors.

Foto: Vitālijs Stīpnieks, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

«Es nepārdodu austersēnes, bet gan iespēju tās audzēt – kopā ar emocijām un jūtot līdzi,» tā saka Gints Lūkins, mājās audzējama austersēņu komplekta Sēņotava idejas autors.

Sēņotava ir neliels komplekts, no kura mājās var izaudzēt austersēnes. Šis komplekts ir sagatavots tā, lai ar vieglu apstrādi pēc desmit dienām cilvēks varētu likt sēnes uz pannas. «Nekā tamlīdzīga šaipus Baltijas jūras no Vācijas uz augšu nav,» apgalvo Gints. Viņš ko līdzīgu ir manījis Amerikā, Lielbritānijā un Nīderlandē. No idejiskiem līdziniekiem Sēņotava atšķiroties ar to, ka tai ir kompakts izmērs. Citiem sēņu audzēšanas komplekts bijis liels un neparocīgs. «Šis ir optimāls izmērs, nav smags, vizuāli pievilcīgs, neuzkrītošs,» spriež Gints.

Apmāna dabu

«Sēnes dabā no iestādīšanas brīža aug kādus divus gadus, bet šādi tās izaug desmit dienās. Ar šo komplektu mēs apmānām dabu,» teic Gints. Produkts paredzēts divām sēņu audzēšanas reizēm. Var novākt arī trīs sēņu ražas, bet ar katru reizi strauji samazinās tās apjoms. «Vai tad nav patīkami nogriezt svaigu sēni, vēl jo vairāk, ja pats esi izaudzējis? Ir skaidrs, ka visu mūžu negribēsi audzēt mājās austersēnes. Izlieto, izmet un pēc kāda laika nopērc jaunu,» tā viņš. Vaicāts, kā radās ideja ielikt sēņu audzēšanai nepieciešamo kastītē, Gints atbild, ka vienurīt vienkārši pamodies ar šādu domu. «Viens mans draugs no Krievijas saka: ar ideju ir jāpārguļ. Pārgulēju, izdomāju un tā arī radās šis produkts,» viņš stāsta.

Austersēnes Latvijā neesot plaši pazīstamas. Pie mums veikalos visvieglāk nopirkt šampinjonus, par kuru uzturvērtību domas dalās. Savukārt šitakē un austersēnes, kas tiek uzskatītas par krietni vērtīgākām, neesot populāras, jo ir dārgas. Austersēnes veikalā maksā aptuveni 2 Ls/100 gr. Apjoms, cik var novākt, audzējot austersēnes Sēņotavā, atkarīgs no tā, cik katram «zaļi pirkstiņi». «Tas ir līdzīgi kā ar istabas augiem – vienam tie aug griezdamies, citam pat kaktuss nokaltīs,» salīdzina Gints. Viņam parasti trijos audzēšanas periodos kopā izaug ap 800 gramiem sēņu. Izmantojot sēņu audzēšanas komplektu otrreiz un trešoreiz, guvums ir stipri mazāks, jo kastītē esošās barības vielas ir ierobežotā daudzumā.

Pirmo pieredzi tirdzniecībā Sēņotava guva kolektīvās iepirkšanās portālā perkamkopa.lv. Otrās dienas vakarā, kopš piedāvājums bija portālā, tika sasniegts iepriekš noteiktais maksimālais iespējamais pirkumu skaits, taču tas vēlāk tika palielināts. Arī šo robežu uzņēmuma produkts visai drīz sasniedza. Gints zina teikt, ka daudzi Sēņotavu pirka kā oriģinālu dāvanu. Pašlaik tā nopērkama arī vairākos Latvijas preču veikaliņos, Gints strādā pie sadarbības ar citām tirdzniecības vietām.

Arī citiem garšo

Gintam garšo ne tikai austersēnes, bet arī visas citas sēnes. «Esmu meža vīriņš, sēņu vecis,» viņš pats par sevi saka. Uzņēmējs par austersēnēm interesējies jau kopš 2000. gada. «Mūsu «draudzība» ir ilga, bet visu laiku bija problēma – kāpēc tās nevar nopirkt veikalā? Visi man zināmie, kas ir mēģinājuši austersēnes audzēt un tirgot, ir beiguši to darīt. Tāpēc mūsu veikalos ir sēnes no Lietuvas, bet ne no Latvijas. Tas ir bēdīgi,» viņš spriež. Tas lielā mērā ir tāpēc, ka no tā brīža, kad austersēne izaug, tā divu dienu laikā ir jāapēd, jo pēc tam sēne zaudē savu vizuālo pievilcību un cilvēki to vairs nevēlas pirkt. «Tā ir lielākā problēma,» saka Gints.

Latvieši tiek saukti par sēņotāju tautu. Vaicāts, vai kādam citam vēl garšo sēnes tik ļoti kā mums, Gints teic, ka par Sēņotavu jau ir interesējušies cilvēki no Zviedrijas, Somijas, Krievijas, Igaunijas, Ukrainas, kuri par to uzzinājuši vai nu no paša Ginta, vai no sociālajiem tīkliem. Vaicāts, cik eksportspējīgs ir šis produkts, viņš godīgi atzīst: «Nav ne jausmas. Es domāju, ka šis produkts var būt jebkur, cits jautājums – kā to pasniedz. Es domāju, ka nosaukums ir lokalizējams – nomaini uzrakstu, iztulko un tirgo. Domāju, ka katrā tirgū jāiet ar vietējo nosaukumu. Nevar izmantot vienu universālu nosaukumu. Produktam jābūt pēc iespējas lokālākam, saprotamākam.»

Trūkst micēlija

Lielākās grūtības, šo produktu izstrādājot, bija neziņa – neviens nevar pateikt priekšā, kā rīkoties, nav kam prasīt padomu. «Sēnes neviens šādi nav audzējis un mēģinājis pārdot. Visi vecie audzētāji, kam to stāstu, ir šokā,» saka Gints. Viņš šādi ir mēģinājis audzēt citas sēnes, piemēram, bekas un gailenes, bet tās nepakļaujas šādiem audzēšanas apstākļiem. «Varētu mēģināt audzēt vēl citas sēnes, bet lielākā problēma ir iegūt micēliju. Latvijā bija viena laboratorija, kur to audzēja, bet tagad vairs nav. Tuvākā laboratorija tagad ir Polijā,» teic Gints.

Tā kā produkts ir specifisks, grūti gājis arī ar dažādu atļauju iegūšanu. «Tā nav sēne, tas ir pusfabrikāts – to audzēju nevis es, bet katrs pats mājās,» viņš saka. Tāpēc uzņēmējam nācās konsultēties ar dažādām valsts institūcijām, lai viņa darbība būtu legāla.

Vaicāts, kāpēc neizvēlējās kādu vienkāršāku biznesu, Gints atzīst, ka ar to šī uzņēmējdarbība arī ir interesanta – nekā līdzīga Sēņotavai neesot, viņu piesaista nezināmais.

Komentāri

Pievienot komentāru
Biznesa tehnoloģijas

FOTO: Izvēlas dzīvi bez sastrēgumiem

Linda Zalāne,08.08.2018

SIA SunGIS valdes priekšsēdētājs Pēteris Brūns (no kreisās) un projektu vadītājs Gints Lūkins

Foto: Sintija Zandersone/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valmierā strādājošā SIA SunGIS izstrādājusi platformu, kas vienkopus parāda dažādus ģeogrāfiskos datus. Sākotnēji tās attīstīšana vairāk bijis kā hobijs, bet tagad kļūst par biznesa projektu.

Šī platforma ir noderīgs ikdienas darba instruments pašvaldībām un to iestādēm. Piemēram, ja nepieciešams veikt ūdens vadu remontu vai novērst tā avāriju, speciālisti var jau pirms izbraukuma novērtēt informāciju – kādas caurules būs nepieciešamas.

«Klientam, kurš pasūta mūsu izstrādāto platformu, vairs nav pašam jāmeklē informācija pa dažādiem avotiem. Mēs apkopojam datus no Valsts zemes dienesta, Lauku atbalsta dienesta, Dabas aizsardzības pārvaldes u.c.,» atklāj SIA SunGIS valdes priekšsēdētājs Pēteris Brūns.

Platforma izstrādāta kopš 2011. gada, bet sākotnēji tās attīstīšana vairāk bijis kā hobijs. Pēdējos divos gados P. Brūns šo sāk pārvērst par biznesa projektu. Taujāts par konkurenci, uzņēmuma projektu vadītājs Gints Lūkins pārliecināti teic, ka sāncenšu SunGIS izstrādātajai platformai nav. Protams, tirgū ir dažādi dalībnieki, bet nevienam neesot iespējams datus arī analizēt, jo SunGIS sistēmās cenšas pielikt klāt biznesa loģiku, ne tikai izveidot datu krātuvi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemot vērā valdības pieņemtos grozījumus, kas nosaka aizliegumu tirgot alkoholu nedēļas nogalēs, specializētais alkoholisko dzērienu lielveikals "Spirits&Wine" plāno palielināt darbinieku skaitu.

"Darbiniekus, kas bija ieplānoti nedēļas nogalēs, novirzīsim uz darba dienām, lai ātrāk apkalpotu pircējus un palīdzētu sapakot iepirkumu maisus. Papildus tam plānojam, ka ierobežojumu dēļ palielināsies interneta veikala pasūtījumu skaits. Arī šai struktūrvienībai palielināsim darbinieku skaitu, lai spētu laikā apkalpot visu pircēju vajadzības," komentē "Spirits&Wine" līdzīpašnieks Andris Lūkins.

Nedēļas nogalēs aizliedz alkohola tirdzniecību 

Ārkārtējās situācijas laikā nedēļas nogalēs veikalos būs aizliegta alkohola tirdzniecība,...

Viņš norāda, ka nedēļas nogaļu iztrūkums (8 dienas decembrī) teorētiski varētu samazināt mēneša apgrozījumu par 20%-25%, bet uzņēmums pieļauj varbūtību, ka darba dienās apgrozījums varētu kāpt 20-25%.

Ierobežojumi varētu veicināt alkohola patēriņu 

Valdības pieņemtie grozījumi par aizliegumu tirgot alkoholu nedēļas nogalēs varētu veicināt alkohola...

"Darbinieku skaits ierobežojumu dēļ tikai palielināsies, jo pieņemsim papildus darbiniekus, kas palīdzēs iepakot maisiņus, lai paātrinātu pircēju kustību un mazināto to uzturēšanās laiku veikalā. Kā arī palielināsim komplektētāju un kurjeru skaitu interneta veikalam, jo plānojam būtisku interneta veikalu pasūtījumu pieaugumu," komentē A.Lūkins.

Uzņēmums pozitīvi vērtē un respektē valdības lēmumu un norāda, ka ir ieinteresēti Covid-19 izplatības ierobežošanā un apturēšanā.

Savukārt zīmols "AlkOutlet" jauno ierobežojumu dēļ pārplāno darba grafikus, taču uzņēmums norāda, ka šādi īslaicīgi ierobežojumi nekādā veidā neietekmēs atalgojumu vai darba vietu skaitu veikalos. Darbinieku atalgojums tiek rēķināts, ņemot vērā stundas likmi un nostrādāto stundu skaitu.

"Ņemot vērā esošo epidemioloģisko situāciju un Covid-19 infekcijas izplatības līmeni, valdības centieni ierobežot personu plūsmu veikalos ir saprotami. Vienlaikus gan jāteic, ka līdzšinējie pārdošanas dati un vērojumi "AlkOutlet" veikalos apliecina - dzērienu tirdzniecības vietās cilvēku masveida pulcēšanās līdz šim nav tikusi novērota. Pat vissaspringtākajos tirdzniecības brīžos esam varējuši bez problēmām nodrošināt gan vienai personai nepieciešamo telpas platību, gan ievērot citas drošās iepirkšanās prasības. Tāpat dzērienu veikali nav vietas, kur cilvēki nāk kopā ar ģimenēm un pavada daudz laika, bezmērķīgi klīstot, kā tas ir cita tipa tirdzniecības vietās. Taču, ņemot vērā, ka alkoholisko dzērienu tirdzniecības ierobežojumi parasti ir saistāmi ar zināmu devu populisma un šis ir produkts, kura tirdzniecības aizliegumi daļai sabiedrības vienmēr izraisa sajūsmu, šādu lēmumu varējām sagaidīt. Ceram, ka tirdzniecības ierobežojumi neveicinās nelegālu alkohola izplatību un esam gatavi atbildīgi strādāt atļauto normu ietvaros, lai arī šīs krīzes apstākļos nodrošinātu legālu dzērienu apriti un akcīzes nodokļa ieņēmumus valsts kasē," komentē zīmola "AlkOutlet" pārstāvis Gints Lazdiņš.

Ņemot vērā, ka lielāko daļu no "AlkOutlet" veikalu sortimenta veido tieši alkoholiskie dzērieni, uzņēmums paredz, ka "AlkOutlet" veikali brīvdienās un svētku dienās būs slēgti. Lai izkliedētu cilvēku plūsmu, daļa veikalu darbadienās tiks atvērti ātrāk, tādējādi ļaujot pircējiem brīvāk izvēlēties sev ērtāko veikala apmeklējuma laiku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskais mazumtirdzniecības veikalu tīkls “SPAR” uzsāks darbu Latvijā, jau šovasar atverot pirmos veikalus, informē uzņēmumā.

Par precīzākiem uzņēmuma plāniem – pirmajām veikalu lokācijām, investīcijām un ilgtermiņa mērķiem - uzņēmums sola ziņot jūnija sākumā, noskaidroja Db.lv.

“Esam gandarīti būt mazumtirdzniecības tīkla “SPAR” partneri. Mūsu uzdevums ir palīdzēt vietējam biznesam augt, pārņemot pasaules labāko praksi un iegūstot pieeju ievērojamam resursam, ko nodrošina dalība “SPAR” kooperācijā. Esam pārliecināti, ka mūsu valstī joprojām ir brīva niša kvalitatīvam un izdevīgam veikalu tīklam,” stāsta “SPAR Latvija” valdes priekšsēdētājs Andris Vilcmeiers.

Veikalu tīkls “SPAR” Latvijā veidos sadarbību ar mazumtirdzniecībā jau strādājošiem uzņēmējiem, palīdzot viņiem sakārtot un attīstīt biznesu. Plānots, ka tiks uzlabota un modernizēta veikalu koncepcija un pircējiem piedāvātais sortiments, ieviešot arī jaunumus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saldū 11.augustā atklās pirmo mazumtirdzniecības tīkla "SPAR" veikalu Latvijā, pavēstīja "Spar Latvija" mārketinga direktors Oskars Millers.

Mazumtirgotāja pārstāvji min, ka "SPAR" veikala Saldū, Rīgas ielā, platība būs 720 kvadrātmetru, un tajā atradīsies arī īpaša beķerejas zona. Saldus "SPAR" būs vidēja izmēra veikals, kas ir "SPAR" tīkla populārākais veikala formāts.

Veikala atklāšanā 11.augustā plkst.10 piedalīsies "SPAR Latvija" valdes priekšsēdētājs Andris Vilcmeiers, SIA "Skarleta" valdes loceklis Artūrs Gabaliņš un Saldus novada domes priekšsēdētājs Māris Zusts (LZP).

Savukārt Liepājā "SPAR" veikalu plānots atvērt augusta beigās, tomēr konkrētu datumu Millers neminēja.

Vienlaikus viņš norādīja, ka sākotnēji veikalus bija plānots atvērt jūlija beigās, tomēr karš Ukrainā un no tā izrietošās loģistikas ķēžu problēmas veikalu atvēršanu aizkavēja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Swedbank" piešķīrusi 250 000 eiro aizdevumu mazumtirgotājam SIA "SPAR Latvija", informē bankas pārstāvji.

Aizdevums paredzēts apgrozāmo līdzekļu finansēšanai un veikalu tīkla attīstībai Latvijas teritorijā.

"SPAR Latvija" mērķis tuvāko piecu gadu laikā ir Latvijā atvērt vismaz 200 "SPAR" tīkla veikalu. Lai to sasniegtu, "SPAR" un partneru kopējais investīciju apmērs varētu sasniegt 40 miljonus eiro, atzīmē bankā.

FOTO: Saldū atvērts pirmais SPAR tīkla veikals Latvijā 

Saldū atvērts Latvijā pirmais starptautiskā mazumtirdzniecības veikalu tīkla “SPAR” veikals,...

"SPAR Latvija" valdes priekšsēdētājs Andris Vilcmeiers norāda, ka kompānija turpinās papildināt veikalu piedāvājumu ne vien ar "SPAR" preču zīmes produkcijas sortimentu, bet arī Baltijas ražotāju precēm, īpašu uzmanību atvēlot vietējo ražotāju produkcijai.

Jau ziņots, ka pirmais "SPAR" veikals Latvijā tika atvērts Saldū 2022.gada augusta pirmajā pusē, taču augusta beigās tika atvērs Latvijā otrs mazumtirgotāja "SPAR" veikals - Liepājā.

"SPAR" sāka darbību 1932.gadā ar vienu veikalu Nīderlandē, savukārt patlaban tīklā darbojas vairāk nekā 13 600 veikalu 48 pasaules valstīs.

Informācija "Firmas.lv" liecina, ka "SPAR Latvija" reģistrēta 2021.gada jūlijā, un kompānijas pamatkapitāls ir 350 000 eiro. Kompānijas kapitālā 50% pieder Aleksandram Svarevskim, 27% - SIA "GECO", kuras īpašnieki vienādās daļās ir Oļegs Lūkins, Dainis Šulcs, Andris Lūkins un Gints Caune, savukārt 10% kompānijas kapitālā pieder SIA "Prodimpekss loģistikas grupa", kuras vienīgā īpašniece ir SIA "Līna loģistika", kas vienādās daļās pieder Oļegam Lūkinam, Caunem un Šulcam. Vienlaikus 8% "SPAR Latvija" kapitāldaļu pieder Valērijam Ivasenko, bet 5% - Vilcmeieram.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskais mazumtirdzniecības veikalu tīkls “SPAR” paplašina darbību Latvijā un jau tuvākajos mēnešos plāno atklāt vēl 24 tirdzniecības vietas, informē uzņēmumā.

26. janvārī tiks atklāts veikals Rēzeknē. Jau pavasarī esošo veikalu skaitu papildinās vēl 23 tirdzniecības vietas visā Latvijā, tajā skaitā arī Rīgā.

“Pērn veiksmīgi uzsākām darbu Latvijas tirgū ar pirmajiem veikaliem, kas pamazām nostiprina savas pozīcijas. Šogad plānojam turpināt straujāku attīstību un jau gada pirmajā pusē atvērt vismaz 24 tirdzniecības vietas ar “SPAR” zīmolu. Patlaban mūsu veikali darbojas Saldū, Liepājā, Cēsīs un Daugavpilī, bet tuvākajā laikā pārklājums būs visos valsts reģionos, komentē “SPAR Latvija” valdes priekšsēdētājs Andris Vilcmeiers.

Veikalā Rēzeknē strādās pieci darbinieki. “Tirgus situācija nav vienkārša – globālie izaicinājumi ietekmē lokāli iedzīvotājus un viņu pirktspēju, tomēr raugāmies uz izaugsmi pozitīvi un turpinām darboties savu uzstādīto mērķu virzienā. Mūsu plāns ir Latvijā piecu gada laikā atvērt vismaz 200 veikalus,” saka A. Vilcmeiers.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Darbu mazumtirgotāja SIA "SPAR Latvija" valdes priekšsēdētāja amatā atstājis kompānijas līdzīpašnieks Andris Vilcmeiers, liecina informācija Lursoft.

Uzņēmuma valdē no jauna iecelts valdes loceklis Andris Barlots, kā arī darbu valdē turpina valdes loceklis Oskars Millers.

Izmaiņas kompānijas valdes sastāvā iegrāmatotas 27.martā.

Atklās pirmo mazumtirgotāja SPAR veikalu Latvijā 

Saldū 11.augustā atklās pirmo mazumtirdzniecības tīkla "SPAR" veikalu Latvijā, pavēstīja "Spar...

Jau ziņots, ka "SPAR" veikalu tīkls Latvijā darbu sāka 2022.gada augustā. Kompānija "SPAR Latvija" reģistrēta 2021.gada jūlijā, un tās pamatkapitāls ir 350 000 eiro.

Kompānijas kapitālā 40% pieder Aleksandram Svarevskim, 32% - SIA "Geco", kuras īpašnieki vienādās daļās ir Oļegs Lūkins, Dainis Šulcs, Andris Lūkins un Gints Caune, savukārt 15% pieder SIA "Prodimpekss loģistikas grupa", kuras vienīgā īpašniece ir SIA "Līna loģistika", kas vienādās daļās pieder Oļegam Lūkinam, Caunem un Šulcam. Vienlaikus 5% "SPAR Latvija" kapitāldaļu pieder Valērijam Ivasenko, bet 8% - Vilcmeieram.

"SPAR" sāka darbību 1932.gadā ar vienu veikalu Nīderlandē, savukārt patlaban tīklā darbojas vairāk nekā 13 500 veikalu 48 pasaules valstīs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Veiktas izmaiņas Riga Spirits & Wine Outlet dalībnieku sastāvā

Lelde Petrāne,29.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izmaiņas dalībnieku sarakstā piedzīvojusi 2009.gadā dibinātā SIA Riga Spirits & Wine Outlet, ziņo Klientu Portfeļa monitorings.

Tāpat kā līdz šim, arī turpmāk 25% uzņēmuma kapitāldaļu turētājs būs Andris Lūkins, savukārt atlikušās daļas savā starpā vienlīdzīgi sadalīs Gints Caune, Oļegs Lūkins un Dainis Šulcs. Iepriekš 75% SIA Riga Spirits & Wine Outlet daļu piederēja Kiprā reģistrētajam RODOZA TRADING LIMITED.

SIA Riga Spirits & Wine Outlet savu darbību uzsāka 2009.gadā, atverot pirmo outlet tipa veikalu Andrejsalā. Laika gaitā uzņēmums ir paplašinājies, un patlaban tam pieder tirdzniecības vietas arī tirdzniecības centrā Spice un Liepājā.

Lursoft pieejamie dati rāda, ka 2014.gadā tirgotāja apgrozījums auga līdz 8,704 milj.EUR, savukārt peļņa palielinājās līdz 106,697 tūkst.EUR. Nodokļu maksājumos valsts budžetā SIA Riga Spirits & Wine Outlet pērn samaksājis 336,1 tūkst.EUR.

Komentāri

Pievienot komentāru