Sākoties vasarai, aktuāla kļūst došanās ekskursijās ar automašīnu, un viens no faktoriem, kas var braucienu kavēt, var būt benzīna cena.
Dažkārt šķiet, ka benzīns ir dārgs, tomēr viss ir relatīvs. Tā, piemēcam, lai uzpildītu pilnu Chevrolet Suburban bāku Norvēģijā, nāksies atvadīties no 381,81 dolāra, savukārt Venecuēlā tas maksās tikai 1,56 dolārus.
Bloomberg apkopojis informāciju no 61 valsts.
Galerijā augstāk iespējams aplūkot 10 valstis, kurās benzīns maksā visdārgāk un 10 valstis, kurās benzīns maksā vislētāk.
#1/21
1. Norvēģija
Cena par litru, eiro: 1,87
Šī Skandināvijas valsts nesubsidizē benzīnu un izmanto peļņu no naftas sabiedrisko pakalpojumu finansēšanai, piemēram, bezmaksas augstākajai izglītībai un uzkrājumiem infrastruktūras uzlabošanai.
Augstās benzīna cenas ir veicinājušas arī pieprasījumu pēc elektriskajām automašīnām. Pērn aptuveni 6% no kopējiem pasaules elektrisko automašīnu pārdošanas apjomiem veidoja tieši Norvēģija.
#2/21
2. Nīderlande
Cena par litru, eiro: 1,8
Valstī ir augstākais degvielas nodoklis Eiropas Savienībā un vislielākais velosipēdu skaits uz vienu iedzīvotāju.
#3/21
3. Itālija
Cena par litru, eiro: 1,78
Itālijas ekonomika netiek ārā no ilgākās recesijas vēsturē, un benzīna cena tai nepalīdz. Augstās degvielas cenas un neskaidrība par ekonomikas nākotni ir bijis negatīvs pārsteigums valsts autoražotājiem Fiat un Ferrari.
#4/21
4. Dānija
Cena par litru, eiro: 1,74
Dažādi atsevišķi pētījumi pēdējo gadu laikā norāda, ka Dānijā augstā degvielas cena nav būtiska problēma – šajā valstī ir mazākā ienākumu nevienlīdzība, laimīgākie cilvēki pasaulē un tā ir vismazāk korumpētā valsts. Dāņi lielākoties pa galvaspilsētas ielām pārvietojas ar velosipēdiem.
#5/21
5. Grieķija
Cena par litru, eiro: 1,68
Pirmajā ceturksnī Grieķijas ekonomika uzlabojās, taču aizvien pusei no valstī dzīvojošo jauniešu nav darba, un kopš 2010. gada algas ir samazinājušās. Lai palīdzētu tikt galā ar parādu, Grieķija kopš 2009. gada ir pacēlusi degvielas nodokli, kas ir viens no augstākajiem Eiropā.
#6/21
6. Beļģija
Cena par litru, eiro: 1,66
Beļģijā iedzīvotājiem ir augsts ienākumu līmenis, un valstī noteikti griesti naftas produktu cenām, lai aizsargātu iedzīvotājus no straujas cenu celšanās.
#7/21
7. Portugāle
Cena par litru, eiro: 1,63
Benzīna cenas šajā valstī ir augstākas nekā kaimiņvalstī – Spānijā, tādēļ daži autoīpašnieki dodas pāri robežai, lai degvielu iegādātos tajā.
#8/21
8. Vācija
Cena par litru, eiro: 1,62
Kopš Vācijas apvienošanas valsts ir ieguldījusi 33,9 miljardus eiro transporta infrastruktūrā austrumos. Vācijā degvielas cena gada laikā ir pieaugusi par 6,2%, tādējādi valsts kopējā sarakstā pakāpusies par četrām pozīcijām uz augšu.
#9/21
9. Turcija
Cena par litru, eiro: 1,62
Pēdējo gadu laikā Turcija ir palielinājusi savu ienākumu bāzi ar patēriņa nodokļu palīdzību, tostarp, degvielas nodokli, kas ir viens no augstākajiem pasaulē.
#10/21
10. Somija
Cena par litru, eiro: 1,61
Somi ir vieni no pasaules ātrākajiem braucējiem – viņi ir vinnējuši Pasaules Rallijā biežāk nekā jebkura cita valsts un visvairāk Formula 1 sacensībās proporcionāli pret iedzīvotāju skaitu.
#11/21
29. Latvija
Cena eiro par litru: 1,32
Latvijā degvielas cena gada laikā ir augusi par 6,5%. Patlaban valsts gandrīz visās enerģētikas jomās ir atkarīga no Krievijas.
#12/21
52. Meksika
Cena par litru, eiro: 0,68
Meksikas subsīdijas un pievilcīgais valūtas kurss reiz vilināja ASV autovadītājus šķērsot robežu, lai uzpildītu degvielu, taču tagad šī situācija mainās un valstī būtiski tiek samazinātas degvielas subsīdijas.
#13/21
53. Krievija
Cena par litru, eiro: 0,61
Krievija ir pasaulē lielākais naftas ražotājs un tajā ir vienas no zemākajām degvielas cenām pasaulē.
#14/21
54. Malaizija
Cena par litru, eiro: 0,46
Malaizijas ievērojamās degvielas subsīdijas radījušas situāciju, ka valstī ir vienas no zemākajām degvielas cenām pasaulē. Tiesa gan, gada laikā tās augušas par 11%, rēķinot Malaizijas ringitos.
#15/21
55. Nigērija
Cena par litru, eiro: 0,43
Nigērijā ir viena no lētākajām degvielām, tomēr tā aizvien ir pārāk dārga valsts nabadzīgajiem iedzīvotājiem. Nigērija ir Āfrikas lielākais naftas ražotājs, taču tajā regulāri trūkst degvielas.
#16/21
56. Apvienotie Arābu Emirāti
Cena par litru, eiro: 0,34
Kopš naftas atrašanas 1960. gados, Apvienotie Arābu Emirāti ir kļuvuši no nabadzīga reģiona par bagātu modernu valsti ar augstiem dzīves standartiem. Šis ir astotais lielākais naftas ražotājs pasaulē un uz 2010. gadu subsidēja aptuveni 68% no benzīna cenas.
#17/21
57. Irāna
Cena par litru, eiro: 0,29
Irāna ir ceturtaisn lielākais naftas ražotājs pasaulē un līdz 2010. gadam tajā bija lielākās fosilās degvielas subsīdijas pasaulē. Lai kompensētu subsīdiju samazinājumu, valsts vadītāji maksāja ikvienam iedzīvotājam 18 dolārus mēnesī, lai palīdzētu apmaksāt rēķinus. Subsīdijas iepriekš tika samazinātas, jo valsts bija sliktā finansiālā stāvoklī.
#18/21
58. Ēģipte
Cena par litru, eiro: 0,19
Ēģiptes finansiālais stāvoklis ir slikts, un lielākoties var vainot arī lēto degvielu. Valdība šogad plāno budžeta deficītu 12% apmērā, kas ir viens no lielākajiem pasaulē.
#19/21
59. Kuveita
Cena par litru, eiro: 0,15
Nafta veido aptuveni pusi no Kuveitas IKP un 95% no tās eksporta un valdības ieņēmumiem. 2010. gadā valdība paziņoja, ka piecu gadu laikā ieguldīs 130 miljardus dolāru, lai paplašinātu privāto biznesu, samazinot naftas īpatsvaru. Starptautiskais Valūtas fonds ir brīdinājis, ka Kuveita iztērēs savas naftas rezerves līdz 2017. gadam, ja tā turpinās subsidēt benzīnu un sociālās programmas pašreizējā līmenī.
#20/21
60. Saūda Arābija
Cena par litru, eiro: 0,09
Saūda Arābijai pieder divas ārkārtīgi vērtīgas lietas: nafta un ūdens, un tie abi tiek iegūti ļoti lielos daudzumos. Valsts ir OPEC lielākais ražotājs un subsidē nemainīgo naftas cenu.
#21/21
61. Venecuēla
Cena par litru, eiro: 0,01
Bijušais Venecuēlas vadītājs Ugo Čavess vairākas reizes minēja, ka valstī ir jāsamazina degvielas patēriņš, taču, ņemot vērā, ka degviela ir tik lēta, tas ir diezgan neiespējami. Pēdējoreiz Venecuēla mēģināja samazināt subsīdijas 1989. gadā, kas beidzās ar nemieriem, kuros gāja bojā simtiem cilvēku.