Pirmajā tirdzniecības dienā biržā mikroblogošanas vietnes Twitter akcijas cena pieauga par 73% līdz 44,9 dolāriem.
Tādējādi tas ir lielākais pirmās dienas kāpums IPO, kura vērtība pārsniedz vienu miljardu dolāru kopš 2007. gada. Iesniegto pieprasījumu skaits piedāvāto apjomu pārsniedza aptuveni 30 reižu.
Twitter IPO konsultēja Goldman Sachs Group un pēc akciju tirdzniecības sākuma bankas pārstāvis, kurš vadīja IPO, Twitterī ierakstīja: «Phew», raksta Bloomberg. Kopumā Twitter vadība un darījumā iesaistītie baņķieri ir priecīgi par rezultātu, informējusi kāda darījumam tuvu stāvoša persona. Viņi nav pārsteigti, ka akcijas cena pirmajā dienā tik strauji pieauga, jo pieprasījums bija milzīgs, tomēr kompānijas pārstāvji prognozē, ka nākamo trīs nedēļu laikā cena nokritīs līdz 30 dolāriem.
Bloomberg aprēķinājusi, ka, ja Twitter IPO laikā būtu akcijas piedāvājis par 44,9 dolāriem, tas būtu piesaistījis vēl 1,32 miljardus dolāru. Tiesa gan, daļa banku pārstāvju pirms tirdzniecības sākuma sacīja, ka noteiktā cena – 26 dolāri ir atbilstoša.
«IPO cenas noteikšana ir spēle,» norādījis Kolumbijas Universitātes profesors Moše Kohens, piebilstot, ka pēc Facebook neveiksmes Twitter vajadzēja cenu noteikt konservatīvi, citādi neveiksmīga IPO risks bija pārāk liels.
Twitter pirmās dienas kāpums par 73% ir divreiz lielāks nekā vidējais ASV tehnoloģiju un interneta kompāniju pirmās dienas akcijas cenu kāpums pēdējā gada laikā.
Db.lv jau rakstīja, ka IPO laikā Twitter pārdevis 70 miljonus vērtspapīru. Tādējādi tas ir otrs lielākais interneta kompānijas piesaistītais finansējuma apjoms IPO laikā, tikai nedaudz atpaliekot no Google piesaistītajiem 1,9 miljardiem dolāru 2004. gadā.
Sākotnēji uzņēmums noteica cenu 17-20 dolāru līmenī, taču šajā nedēļā to paaugstināja līdz 23-25 dolāriem par akciju, ņemot vērā lielo investoru pieprasījumu, kaut arī iepriekš analītiķi brīdināja par iespēju zaudēt naudu tāpat kā Facebook gadījumā.
Ņemot vērā cenu 26 dolāru apmērā, Twitter tirgus kapitalizācija ir aptuveni 14 miljardi ASV dolāru. Tas ir vairāk nekā citām kompānijām, kas nesen veikušas IPO, piemēram Groupon un Yelp. Lielāka kapitalizācija bijusi LinkedIn – 26,8 miljardi dolāru un Facebook - aptuveni 120,2 miljardi dolāru.
Lielā interese par Twitter akcijām galvenokārt ir balstīta uz prognozēm, ka, tāpat kā Facebook, tas ātri spēs izveidot spēcīgu interneta reklāmas biznesu, īpaši mobilo tālruņu tirgū, rakstaMarketWatch.
Twitter gan aizvien nestrādā ar peļņu, tādēļ vairāki analītiķi un IPO pētnieki ir izteikuši brīdinājumus. Pērn Twitter zaudējumi bija 79,4 miljoni dolāru, kas gan ir mazāki nekā iepriekšējā gadā, kad zaudējumi bija 128,3 miljonu dolāru apmērā. Savukārt šā gada deviņos mēnešus Twitter zaudējumi atkal pieauguši – tie bija 133,9 miljoni dolāru, salīdzinot ar 70,7 miljoniem dolāru pirms gada.
Uzņēmuma apgrozījums gan pēdējā laikā ir audzis, un pērn tas trīskāršojās līdz 318,9 miljoniem dolāru. Šā gada deviņos mēnešos tie pērnā gada rezultātu jau ir pārspējuši, sasniedzot 422,2 miljonus. Pērn attiecīgajā periodā ienākumi bija 204,7 miljoni dolāru.
Twitter lietotāju skaita pieaugums gan pēdējā laikā palēninās, liecina uzņēmuma dati. Trešajā ceturksnī mēnesī portālu lietoja 231,7 miljoni, kas ir par 39% vairāk nekā pirms gada, taču iepriekšējā gadā pieaugums bija 65%.
Finansējums, kas iegūts IPO laikā, palīdzēs Twitter attīstīt biznesu ārpus ASV. Tāpat uzņēmums uzlabos infrastruktūru un strādās pie jauniem produktiem, kas palīdzēs piesaistīt vairāk lietotāju un reklāmdevēju, raksta Bloomberg.