Jaunākais izdevums

Šā gada deviņus mēnešus obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) nozare noslēgusi ar lielākajiem zaudējumiem pēdējo astoņu gadu laikā - vairāk nekā 4,3 miljonu latu apmērā, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati.

Šogad pieaudzis iesniegto zaudējumu pieteikumu skaits, kā arī apdrošināšanas atlīdzību izmaksu summas. Tāpat nedaudz ir pieaudzis vidējās atlīdzības izmaksu lielums gan par Latvijā, gan ārzemēs notikušiem ceļu satiksmes negadījumiem (CSNg). Vienlaikus situāciju tirgū saasina arī AAS Balva uzsāktais likvidācijas process, skaidro LTAB.

Kopējais deviņos mēnešos notikušo CSNg skaits, par kuriem ir iesniegti zaudējumu pieteikumi apdrošināšanas sabiedrībās, veido 23,2 tūkstošus, kas ir par 4,4% vairāk nekā pirms gada. Pieaugums vērojams uz saskaņotā paziņojuma bāzes reģistrēto CSNg skaitu, jo šogad ar saskaņoto paziņojumu reģistrēti 14,83 tūkstoši CSNg, kas ir par 8,1% vairāk nekā pērn deviņos mēnešos.

No šogad apdrošināšanas sabiedrībās reģistrētajiem 23,2 tūkstošiem apdrošināšanas gadījumu 21,39 tūkstoši apdrošināšanas gadījumi ir notikuši Latvijā, no kuriem vairāk nekā puse notikuši Rīgā. Savukārt ārvalstīs notikuši 1818 apdrošināšanas gadījumi, kas veido 7,8% no visiem reģistrētajiem gadījumiem.

Deviņos mēnešos apdrošināšanas sabiedrībās un LTAB iesniegti kopā 29,7 tūkstoši zaudējumu pieteikumi, kas ir par 3232 jeb 12,2% vairāk nekā 2012.gada 9 mēnešos.

Savukārt saistībā ar šī gada un iepriekšējo gadu zaudējumu pieteikumiem šogad ir pieņemti 29,5 tūkstoši lēmumi par apdrošināšanas atlīdzības izmaksām par kopējo summu 18,8 miljoni latu, kas ir par 14% vairāk nekā 2012.gada 9 mēnešos. Vislielākā atlīdzību lēmumu summa tika izmaksāta par transportlīdzekļu bojājumu un bojāejas zaudējumu atlīdzināšanu, kas kopā veido 81,4% no kopējās atlīdzību summas.

«Nevar noliegt, ka pirmo deviņu mēnešu rādītāji ir satraucoši. Nozare ne tikai strādā ar lieliem zaudējumiem, bet zaudējumu apmērs arvien pieaug. Negatīvās OCTA nozares tendences bija jūtamas jau pēc pirmā pusgada rezultātiem, kad zaudējumu apmērs ievērojami pārsniedza pērnā gada rādītājus. Tomēr nozares zaudējumiem ir vairāki, būtiski aspekti, viens no kuriem ir situācija ar likvidējamo AAS Balva, kas šobrīd vairs nekādus ienākumus negūst, bet pilda OCTA saistības pret klientiem un veic apdrošināšanas atlīdzību izmaksas, kas neapšaubāmi prasa arī būtiskus administrēšanas resursus un izmaksas. Taču raugoties nākotnē jāteic, ka ir svarīgi izvērtēt līdzšinējo OCTA cenu politiku, jo nozare nevar visu laiku strādāt ar zaudējumiem,» skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Daļai autoīpašnieku, neskatoties uz pozitīvām izmaiņām risku izvērtēšanas sistēmas Bonus-Malus klasēs, šogad strauji augušas transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) cenas, novēroja aģentūra LETA. Vienlaikus aptaujātie apdrošinātāji prognozē cenu kāpumu arī turpmāk.

Tostarp, piemēram, 2007.gada izlaiduma automašīnai Škoda Octavia, kurai OCTA apdrošināšanu 12 mēnešiem pērn varēja iegādāties par 37,73 eiro, šobrīd lētākais piedāvājums ir par 81,9 eiro, Bonus-Malus klasei gada laikā uzlabojoties no 12 līdz 13. Savukārt 2002.gada izlaiduma automašīnai Volvo S80, kurai OCTA pirms gada varēja iegādāties par 56,30 eiro, šobrīd lētākais piedāvājums ir par 86,40 eiro, riska klasei pieaugot no 6. līdz 7, bet 2011.gada izlaiduma automašīnai Hyundai i-30, kuras OCTA apdrošināšanu 12 mēnešiem pērn varēja iegādāties par 36,84 eiro, šobrīd lētākais piedāvājums ir par 54,82 eiro, Bonus-Malus klasei gada laikā augot no 16 līdz 17.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 1.jūlija stājas spēkā grozījumi OCTA likumā. Tie paredz, ka ģimenes, kurās ir bērni ar invaliditāti, polisi varēs iegādāties par 40% lētāk. Tāpat transportlīdzekļu īpašnieki OCTA polisi varēs iegādāties uz īsāku termiņu – vienu mēnesi, informē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB).

"Apdrošinātāji, balstoties uz statistiku, secinājuši, ka, jaunā likuma norma par OCTA termiņa samazināšanu, iespējams, palielinās neapdrošināto transportlīdzekļu skaitu ceļu satiksmē. Tas, savukārt, novedīs pie izmaksu pieauguma no Garantijas fonda par neapdrošinātu transportlīdzekļu izraisīto CSNg zaudējumu kompensēšanu," skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

No 1.jūlija OCTA standartlīgumu varēs slēgt uz vienu mēnesi. "Līdz šim likums paredzēja, ka OCTA polisi varēja iegādāties uz trim, sešiem, deviņiem vai 12 mēnešiem, paredzot atsevišķus izņēmumus. LTAB apkopotā statistika un līdzšinējā pieredze rāda – jo īsāks OCTA derīguma termiņš, jo lielāka iespēja, ka transportlīdzekļa īpašnieks savlaicīgi neiegādāsies jaunu polisi. Līdz ar to drīzumā varēsim secināt vai un cik daudz palielināsies spēkratu skaits, kas satiksmē piedalās bez derīgas OCTA," stāsta J.Abāšins, piebilstot, ka nozare sagaida adekvātu likuma izpildes kontroli no valsts atbildīgo institūciju puses, lai nepieļautu situāciju, kas novedīs pie neapdrošināto skaita pieauguma.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

LTAB: Šogad būs vērojams neliels OCTA cenu pieaugums

Žanete Hāka,11.01.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paredzams, ka 2015.gadu obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas nozare kopumā noslēgs ar lieliem finanšu zaudējumiem, informē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Jau 9 mēnešu rezultāti parādīja, ka zaudējumi ir ievērojami lielāki nekā iepriekšējos gados (7,3 miljoni eiro 2015.gada 9 mēnešos pret 2,8 miljoniem eiro tādā pašā laika periodā 2014.gadā). Situācija ir kļuvusi ievērojami negatīvāka, salīdzinot ar 2014.gada 9 mēnešiem, jo kopējie zaudējumi tirgū ir gandrīz 2,6 reizes lielāki nekā 2014. gada attiecīgajā periodā. Šis rādītājs ir noteikts, nevērtējot LAAS Balva zaudējumu apjoma ietekmi uz kopējiem OCTA tirgus rezultātiem.

OCTA tirgus tik lielu zaudējumu apmēru pēdējo reizi uzrādīja 2007. gadā. Ir pasliktinājies OCTA tirgus zaudējumu rādītājs, ko lielā mērā ietekmēja piekritušo atlīdzību prasību neto summas pieaugums par 15,7% un citu tehnisko neto izdevumu pieaugums par 52,3%, salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo periodu, skaidro J. Stengrevics.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) ir iepazinies ar Konkurences padomes (KP) ziņojumu par konkurenci OCTA nozarē.

«Divu gadu laikā kopš KP veica OCTA tirgus izpēti, esam sadarbojušies, sniedzot visu informāciju un skaidrojot tirgus specifiku. Ar vislielāko atbildību attiecamies pret KP sniegtajām rekomendācijām, vienlaikus norādot, ka jebkura darbība OCTA tirgus pilnveidošanā, veicama atbilstoši Eiropas Savienības tiesību normām un domājot mūsdienīgi,» informē LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Par OCTA informācijas sistēmu. Sistēma ir uzbūvēta atbilstoši normatīvajam regulējumam un datu apmaiņa notiek saskaņā ar Ministru Kabineta noteikumiem. Nav nekāda pamata uzskatīt, ka OCTA informācijas sistēmā dati tiek apstrādāti neatbilstošā apmērā vai neatbilstošiem mērķiem. Tomēr, ja KP saskata nepieciešamību samazināt apstrādājamo datu apjomu, tad, pēc rūpīgas to izvērtēšanas, un veicot atbilstošus grozījumus normatīvajos aktos, LTAB veiks izmaiņas sistēmā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automašīnas ārkārtējās situācijas laikā tiek izmantotas mazāk, tāpat samazinās arī ceļu satiksmes negadījumu skaits, un likumsakarīgi samazinās pieteikto OCTA atlīdzību skaits.

Ņemot vērā šo faktu, vairāku valstu apdrošinātāji klientiem polišu iegādei piešķīruši atlaides vai atmaksājuši daļu prēmiju.

Aktīvāki šajā ziņā līdz šim bijuši ASV apdrošinātāji, no kuriem vairāki lielie spēlētāji paziņojuši par atlaižu piemērošanu. Tā, piemēram, Vorenam Bafetam piederošā "Geico" paziņojusi, ka polisēm, kas tiks atjaunotas vai iegādātas no jauna laika periodā no 8.aprīļa līdz 7.oktobrim, piemēros 15% atlaidi, un līdzīgas atlaides piemērojušas vēl citas kompānijas. Savukārt apdrošinātāji "Liberty Mutual" un "Mercury Insurance" nolēmuši atmaksāt 15% no aprīlī un maijā veiktajiem maksājumiem par apdrošināšanas polisēm.

Indijas apdrošinātājs "Acko General Insurance" paziņojis, ka klientiem piedāvās apdrošināšanu vienu mēnesi bez maksas - pērkot apdrošināšanas polisi uz 12 mēnešiem, vienu papildus mēnesi apdrošināšana būs bezmaksas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Autoīpašniekiem vājas zināšanas par OCTA atlīdzību veidiem

Dienas Bizness,07.01.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielākajai daļai autoīpašnieku ir salīdzinoši vājas zināšanas par zaudējumu veidiem, kādus sedz OCTA apdrošinātāji. Tikai desmitā daļa zina vairāk par trim zaudējumu veidiem, kurus kompensē apdrošinātāji un vairums joprojām uzskata, ka OCTA sedz tikai zaudējumus par transportlīdzekļa bojājumiem vai bojāeju, noskaidrots Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) pērn decembrī veiktajā aptaujā.

Tikai 24,7% autovadītāju ir informēti, ka apdrošinātājs maksā atlīdzību par CSNg cietušās personas veselībai nodarītiem zaudējumiem tik ilgi, kamēr vien saglabājas veselībai nodarītais kaitējums un rodas izdevumi saistībā ar šo kaitējumu.

62,3% respondentu pareizi prata atbildēt, ka OCTA atlīdzību limits ir maksimālā naudas summa, kas paredzēta visiem CSNg cietušajiem par nodarītajiem materiālajiem un nemateriālajiem zaudējumiem, atbilstoši nodarīto zaudējumu apmēram. Savukārt 62,8% aptaujāto norādīja, ka Latvijā patlaban spēkā esošie OCTA atlīdzības limiti par CSNg nodarītiem zaudējumiem mantai un personai ir pietiekami augsti. Šie rezultāti parāda, ka lielākā daļa autoīpašnieku zina par to, ka atlīdzību limiti par CSNg nodarītiem zaudējumiem mantai un personai Latvijā ir tādi paši kā citās Eiropas valstīs - attiecīgi 1 un 5 miljonu apmērā, kā to nosaka ES direktīva, tomēr sabiedrībā valda maldīgs uzskats, ka tādējādi kā atlīdzība būtu jāsaņem šis maksimālais apmērs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada pirmajā ceturksnī OCTA nozares zaudējumi sasnieguši 818 tūkstošus eiro, kas ir par gandrīz piektdaļu vairāk nekā līdzīgā periodā pērn, kad tie bija 683 tūkstoši eiro, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati.

Tāpat jāatzīmē, ka turpina pieaugt atlīdzību izmaksas, kuras tiek veiktas no Garantijas fonda likvidējamās apdrošināšanas akciju sabiedrības vietā, LTAB informē valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, piebilstot, ka šobrīd no Garantijas fonda izmaksātās atlīdzības, ja LAAS Balva nespēs pildīt savas saistības, agri vai vēlu gulsies uz pārējo OCTA apdrošinātāju pleciem, kas savukārt var novest pie OCTA cenu līmeņa korekcijām.

Šī gada pirmajā ceturksnī apdrošināšanas sabiedrību nopelnīto prēmiju summa sasniedza 11,581 miljonu eiro, kas ir par gandrīz 4% vairāk nekā 2014.gada 1. ceturksnī (11,16 miljonus eiro). Savukārt piekritušo atlīdzību (kas ietver sevī gan jau izmaksātās atlīdzības, gan izmaiņas rezervēs, gan pārapdrošinātāju daļu atlīdzībās) summa 2015.gada pirmajā ceturksnī sasniedza 9,123 miljonus eiro, kas ir par gandrīz 12% vairāk nekā attiecīgā periodā pērn, kad tie bija 8,042 miljoni eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kāpēc OCTA nozare jau daudzus gadus cieš zaudējumus?

Juris Stengrevics, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs,27.12.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

OCTA nozare jau daudzus gadus strādā ar milzīgiem zaudējumiem. 2012. gadā tie ir vairāk kā 1,9 miljoni latu, 2011. – tas pats, 2010. – vairāk nekā 2,5 miljoni latu. Šo sarakstu varētu turpināt, un, spriežot pēc šī gada trešā ceturkšņa rādītājiem, kad nozare piedzīvoja lielākos zaudējumus pēdējo 8 gadu laikā (4,3 miljonu apmērā), 2013. gads nebūs izņēmums.

Jautājums rodas viens – kāpēc? Neviens normāls uzņēmējs taču nevar atļauties ilgstoši strādāt ar mīnusiem. Tas ir bīstami ne tikai nozarei, bet arī apdrošināšanas ņēmējiem, kuri ar laiku sāk skatīties ar neuzticību pret uzņēmumiem, kuri nav spējīgi veidot veiksmīgu uzņēmējdarbību. Sabiedrībā rodas viedoklis, ka tauta tiek maldināta ar datiem vai arī tiek neprasmīgi pārvaldīta saimniecība. Taču jebkurā no abiem variantiem secinājums tiek izdarīts, un diemžēl tas nav pozitīvs. Situācija, patērētāju skatījumā kļūst vēl jo mulsinošāka, kad tiek publiskoti dati par apdrošināšanas sabiedrību peļņu. Tomēr visam ir savs izskaidrojums. Šajā gadījumā - gan kāpēc nozare cieš zaudējumus, gan kāpēc tirgus dalībnieki ar to samierinās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) nozarē būtiskāko notikumu vidū ierindojas AAS Balva likvidācijas procesa uzsākšana, kā arī OCTA nozares piedzīvotie lielākie zaudējumi pēdējo astoņu gadu laikā, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotie notikumi nozarē, kuri ir ietekmējuši tās darbību un kopējos tirgus rādītājus.

Šī gada 16. aprīlī Finanšu un kapitāla tirgus komisijas FKTK padome pieņēma lēmumu apturēt visu AAS Balva izsniegto licenču darbību. Divus mēnešus vēlāk, izvērtējot veiktās darbības, FKTK padome nolemj pilnībā anulēt visas AAS Balva licences, nosakot, ka esošie noslēgtie apdrošināšanas līgumi turpina savu darbību un apdrošināšanas sabiedrībai ir jāturpina pildīt savas saistības pret klientiem.

LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics norāda, ka likvidējamās apdrošināšanas sabiedrības Balva darbības radītās sekas jau ir izjūtamas un tās atspoguļosies nozares rādītājos arī nākotnē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Apdrošinātājiem būs papildus izmaksas

Žanete Hāka,27.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada vasarā apdrošinātājiem būs jāatsāk veikt iemaksas Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) Garantijas fondā, kā to paredz normatīvie akti gadījumā, ja tā apmērs samazinās zem 20 miljoniem eiro, informē LTAB.

Garantijas fonds izveidots 1997.gadā un kalpo kā aizsardzības garants un nodrošinājums, ka ikviens CSNg cietušais saņems likumā noteikto kompensāciju. Garantijas fonda apmērs savu maksimumu sasniedza 2009.gadā, kad tā uzkrājums bija gandrīz 27 miljonus eiro. Tomēr ekonomiskā situācija Latvijā un pasaulē atstājusi ietekmi arī uz Garantijas fondu, un tā apmērs šobrīd samazinājies līdz 20,66 miljoniem eiro.

Garantijas fonda līdzekļus veido apdrošinātāju veiktās iemaksas, regulāri ikmēneša atskaitījumi no OCTA prēmijām, LTAB regresa kārtībā atgūtie līdzekļi par CSNg rezultātā nodarītajiem zaudējumiem, kā arī ieņēmumi no fonda līdzekļu ieguldīšanas. Katru gadu no Garantijas fonda līdzekļiem ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem tiek izmaksātas ievērojamas atlīdzības summas - kopš 1997.gada tie ir 23,13 miljoni eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satversmes tiesa pieņēmusi spriedumu lietā par Ministru noteikumu par personai nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem normu atbilstību LR Satversmei un OCTA likumam.

Tiesa secinājusi, ka šī gada vasarā spēku zaudējušās MK noteikumu normas, kurās bija noteikts apdrošināšanas atlīdzības apmērs un tās aprēķināšanas kārtība par personai nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem neatbilst LR Satversmei.

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics min, ka šis ST lēmums radīs nopietnas papildus izmaksas apdrošināšanas sabiedrībām, kā rezultātā ir neizbēgama OCTA cenu celšanās jau nākamajā gadā.

Šī gada jūnijā, ņemot vērā Eiropas Savienības Tiesas 2013.gada oktobra un 2014.gada janvāra spriedumus, kas paredz, ka OCTA ietvaros nav nosakāms apdrošināšanas atlīdzības limits, kas ir mazāks kā ES Direktīvā un OCTA likumā noteiktais kopējais apdrošinātāja atbildības limits par CSNg nodarītajiem zaudējumiem, MK tika pieņemti jauni noteikumi, kas stājās spēkā 11.07.2014. un reglamentē apdrošināšanas atlīdzības aprēķināšanas kārtību. Tie dod iespējas CSNg cietušajai personai saņemt būtiski lielākas atlīdzības par personai nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem, vienlaikus vairs nenosakot maksimāli pieļaujamo apdrošināšanas atlīdzības limitu, bet paredzot iespēju katrā gadījumā individuāli noteikt apdrošināšanas atlīdzības apmēru, par pamatu ņemot vienotus kritērijus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā gadā OCTA cenas augušas par vairākiem desmitiem procentu; tik straujš lēciens, kāds novērots šogad, vairs nav gaidāms, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Šis gads sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) jomā aizvadīts skaļās diskusijās par polišu cenu kāpumu, par ko gan jau ilgus gadus brīdināja apdrošinātāji, taču nu ķērušies pie reālas darbības.

Kopumā OCTA tirgus 2017. gada sešus mēnešus noslēdza ar 6,2 miljonu eiro zaudējumiem. Zaudējumi OCTA nozarē gan nav nekas jauns, un pēdējo desmit gadu laikā ik gadu vērojamas to svārstības. «Latvijā OCTA apdrošināšanas cenas turpina augt, taču tik straujš kāpums kā pēdējā gada laikā vairs nav paredzams,» prognozē Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) un LTAB vadītājs Jānis Abāšins.

Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datiem, salīdzinot 2017. gada septembri ar 2016. gada decembri, KASKO cenas ir pieaugušas par 29,6%, bet OCTA – par 82,2%. Ergo aplēses liecina, ka CSP dati attiecībā uz fiziskajām personām piemērojamām apdrošināšanas pakalpojumu cenām varētu būt diezgan precīzi. Savukārt cenu pieaugums juridisko personu segmentā ir mazāks, norāda Ergo Transportlīdzekļu apdrošināšanas nodaļas vadītājs Aldis Eņģelis. «Cenas pieaugums saistīts ar ilgstošu apdrošinātāju izmaksām neatbilstoši zemas OCTA cenas uzturēšanu, ko veicināja sīvā apdrošinātāju cīņa par katru klientu, zaudējumus sedzot no citiem apdrošināšanas veidiem,» skaidro Seesam Sauszemes transportlīdzekļu apdrošināšanas produktu grupas vadītājs Renārs Mūrnieks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Pirmo pusgadu OCTA tirgus noslēdzis ar vairāk nekā divu miljonu zaudējumiem

Lelde Petrāne,05.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kā liecina OCTA apdrošināšanas nozares darbības rādītāji, pirmajā pusgadā strauji pieaudzis zaudējumu pieteikumu skaits, informē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB).

Pieaudzis arī pieņemto lēmumu skaits, kā arī atlīdzību izmaksu apmēri no Garantijas fonda. Lai gan pērnā gada pirmā pusgada rādītāji iezīmēja pozitīvu tendenci, kad nozare noslēdza pusgadu ar salīdzinoši nelieliem zaudējumiem, būtiskais pieaugums apdrošināšanas izmaksu apmēros ietekmējis kopējos pirmā pusgada OCTA tirgus rādītājus. Šī gada pirmie seši mēneši liecina, ka nozare joprojām strādā ar lieliem zaudējumiem, pirmo pusgadu noslēdzot ar negatīvu bilanci vairāk nekā 2 miljonu apmērā.

Saskaņā ar LTAB informācijas sistēmas datiem šī gada sešos mēnešos apdrošināšanas sabiedrībās un LTAB saņemti 19 490 zaudējumu pieteikumi, kas ir par 2 358 jeb 14 % vairāk nekā 2012.gada 6 mēnešos. Savukārt saistībā ar šī gada un iepriekšējo gadu zaudējumu pieteikumiem 2013.gada 6 mēnešos ir pieņemti 19 894 lēmumi par apdrošināšanas atlīdzības izmaksām par kopējo summu vairāk nekā 12 miljoni, kas ir par 16 % vairāk nekā 2012.gada 6 mēnešos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā gadā obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) nozares zaudējumu apmēri sasnieguši 3,7 miljonus eiro, kas ir 2,5 reižu vairāk nekā iepriekšējā gadā, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati.

Turklāt šādi zaudējumi sasniegti, pat neiekļaujot likvidējamās AAS Balva negatīvos darbības rezultātus gada pārskatā.

Pagājušajā gadā palielinājies iesniegto zaudējumu pieteikumu skaits, kā arī apdrošināšanas atlīdzību izmaksu summas. Tāpat palielinājies ir atlīdzību apjoms, kas ir izmaksāts no Garantijas fonda.

LTAB apkopotā informācija par OCTA nozares pērnā gada darbības rādītājiem liecina, ka 2013.gada 12 mēnešos reģistrēti 31 tūkstoši ceļu satiksmes negadījumi (CSNg). Tādējādi salīdzinājumā ar 2012.gada 12 mēnešiem CSNg skaits praktiski ir palicis nemainīgs. Uz saskaņoto paziņojumu pamata pērnajā gadā reģistrēti gandrīz 64% CSNg jeb 19,8 tūkstoši avāriju, vislielāko skaitu sasniedzot martā, augustā un septembrī. No kā var secināt, ka šajā periodā ir bijuši vairāk CSNg bez nopietnām sekām, kas arī ļāvis saskaņoto paziņojumu plašāk izmantot negadījumu noformēšanā, norāda LTAB.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Apdrošinātājiem OCTA Garantijas fondā iemaksās būs jāveic vēl daudzus gadus

Žanete Hāka,27.10.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada oktobrī apdrošinātāji uzsākuši veikt iemaksas Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) administrētajā OCTA Garantijas fondā, informē LTAB.

To paredz normatīvie akti gadījumā, ja Garantijas fonda apmērs samazinās zem 20 milj. EUR.

LTAB pašreizējie aprēķini liecina, ka iemaksas Garantijas fondā apdrošinātājiem būs jāveic daudzus gadus, turklāt ļoti iespējams, ka pēc pāris gadiem tas būs jādara dubultā apmērā, informē LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Galvenais iemesls Garantijas fonda apmēra samazinājumam ir ievērojamās atlīdzību izmaksas maksātnespējīgās apdrošināšanas sabiedrības Balva vietā. Divarpus gados no Garantijas fonda MAAS Balva vietā jau izmaksāti 3,7 milj. EUR, no kuriem maksātnespējīgais apdrošinātājs ir spējis atlīdzināt vien 1 miljonu EUR, turklāt jāņem vērā, ka izmaksas joprojām turpinās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šajā gadā apdrošināšanas nozare par garlaicību sūdzēties nevarēja, atzīst nozares pārstāvji. Pieņemti vairāki normatīvie akti, kas gan šajā, gan nākamajā gadā ietekmēs pieprasījumu pēc pakalpojumiem.

Šā gada deviņu mēnešu rezultāti liecina, ka apdrošinātāji prēmijās parakstījuši 326 miljonus eiro, bet atlīdzībās izmaksājuši 194,4 miljonus eiro, liecina Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) dati. Prēmiju ieņēmumi auguši par 14,3%, savukārt atlīdzību apjoms palielinājies par 6,8%. LAA vadītājs Jānis Abāšins teic, ka šā gada izaugsme vērtējama kā strauja – iepriekšējos gados bija vērojama tendence, ka atlīdzību apjomi vienmēr auga straujāk par parakstītajām prēmijām, bet šogad pēc ilgāka pārtraukuma prēmiju pieaugums ir bijis straujāks nekā atlīdzību palielinājums. Daļēji tas skaidrojams ar cenas celšanos atsevišķos veidos, kuri, nemitīgi pieaugot atlīdzībām, ilgstoši bija nerentabli. Lielākais apdrošinātāju parakstīto prēmiju apjoms deviņos mēnešos vērojams dzīvības apdrošināšanā, sasniedzot 68,8 milj. eiro, tirgus apjoms pieaudzis par 15%. Izmaksātās atlīdzības sasniegušas 44 miljonus eiro, veidojot lielāko īpatsvaru jeb 22,7% no kopējā izmaksāto atlīdzību apmēra. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, dzīvības apdrošināšanas atlīdzību apjoms ir pieaudzis par 19%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Būtiskākie šā gada notikumi OCTA nozarē

Žanete Hāka,15.12.2014

Ieviesti soda punkti par braukšanu bez OCTA

Lai samazinātu neapdrošināto skaitu un uzlabotu kopējo ceļu satiksmes drošību, gada sākumā tika apstiprināti grozījumi pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumos, kuri paredz, ka par braukšanu bez OCTA un spēkā esošas tehniskās apskates tiks piešķirti divi soda punkti par katru pārkāpumu.
Skaidrojot šīs rīcības nepieciešamību, J.Stengrevics atsaucas arī uz citu Eiropas valstu pieredzi: «Lielbritānijas transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja veiktie pētījumi, analizējot CSNg un to izraisītāju datus, ir pierādījuši, ka īpašnieki, kas savus transportlīdzekļus neapdrošina, ar daudz lielāku varbūtību izdara arī citus pārkāpumus - 10 reizes biežāk nekā vidēji brauc alkohola reibumā, 6 reizes biežāk brauc ar transportlīdzekli neatbilstošā tehniskā stāvoklī, ik gadu ir iesaistīti vairākos CSNg ar smagām sekām, ar ievainotajiem un bojāgājušajiem. Tāpēc arī valsts bargi vēršas pret tādiem autoīpašniekiem, kuri ir potenciāls drauds sabiedrībai. Ieviešot Latvijā soda punktus par braukšanu bez OCTA, mēs ceram uz vēl lielāku neapdrošināto skaita samazināšanos.»

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdzīgi kā iepriekšējos gadus, arī šogad obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) nozare turpina strādāt ar zaudējumiem, tomēr ir vērojami nelieli uzlabojumi un OCTA tirgus palēnām kāpina pieauguma tempus.

Paredzams, ka arī nākamajā gadā OCTA tirgus varētu saglabāt pozitīvas pieauguma tendences, stāsta Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, piebilstot, ka kopumā šis gads OCTA nozarē vērtējams visumā pozitīvi.

LTAB ir apkopojis svarīgākos 2014.gada notikumus OCTA nozarē, kuri ir ietekmējuši tās darbību un kopējos tirgus rādītājus.

Galerijā augstāk skaties, kuri notikumi šajā gadā bija būtiski OCTA nozarei!

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

OCTA cenu sadārdzinājums - prieks apdrošinātājiem, bēdas autoīpašniekiem

Elīza Grīnberga, speciāli DB,17.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā laika obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) polišu cenu kāpums iepriecinājis apdrošinātājus, jo šī segmenta zaudējumu apmērs sarucis līdz zemākajam līmenim kopš 2009.gada, ceturtdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Apdrošinātāji prognozē, ka tik straujš sadārdzinājums, kā iepriekš, vairs nav gaidāms, taču polišu cenas turpinās pieaugt.

Kā liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati, OCTA cenas privātpersonām 2018. gada pirmajā ceturksnī ir augušas pa 6.1% salīdzinājumā ar 2017. gada 4. ceturksni, kas ir salīdzinoši mazs sadārdzinājums, ja salīdzina ar straujo polišu cenu kāpumu pērn, kas bija mērāms no dažiem desmitiem līdz pat simtiem procentu, atkarībā no transportlīdzekļa veida un bonus-malus klases. Rezultātā šā gada pirmo ceturksni OCTA nozare ir noslēgusi ar 120 tūkstošu eiro lieliem zaudējumiem. Tas ir vēsturiski mazākais zaudējumu apmērs kopš 2009.gada, kad OCTA nozare pēdējoreiz strādāja ar peļņu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

OCTA nozarei atkal pusmiljona latu zaudējumi

Žanete Hāka,15.05.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) nozare aizvien turpina strādāt ar zaudējumiem, noslēdzot pirmo ceturksni ar negatīvu bilanci gandrīz pusmiljona latu apmērā, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati.

Kopējais pirmajā ceturksnī notikušo ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) skaits, par kuriem iesniegti zaudējumu pieteikumi apdrošināšanas sabiedrībās sasniedza 7370, kas salīdzinājumā ar 2012.gada pirmo ceturksni ir par 9% vairāk. Vērojams arī iesniegto zaudējumu pieteikumu apjoma palielinājums un pieņemto lēmumu par apdrošināšanas atlīdzību izmaksām skaits.

Gada sākumā pieņemti vairāk nekā 10 tūkstoši lēmumi par apdrošināšanas atlīdzības izmaksām 6,6 miljonu latu apmērā, kas ir par 10,5% vairāk nekā pirms gada. Kā skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, tā kā šobrīd izmaksāto atlīdzību apjoms pieaug daudz straujāk nekā ienākumi, kuri gūti no pārdotajām OCTA polisēm, pirmais ceturksnis OCTA nozarei ir ar lielāku negatīvu bilanci nekā pērnā gada 1. ceturksnis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Sīvā konkurence nedzīvības apdrošināšanā ir kļuvusi par apdrošinātāju ikdienu

Žanete Hāka,30.12.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2016. gads ir iezīmējis vairākas būtiskas tendences, kas ietekmējušas gan apdrošinātājus, gan sabiedrību kopumā, norāda ERGO valdes locekle Baltijas valstīs Ingrīda Ķirse.

Izaugsme apdrošināšanas nozarē nes ne tikai iespējas, bet arī jaunus izaicinājumus. Mainās iedzīvotāju attieksme pret apdrošināšanu, un ir skaidrs, ka arī apdrošinātājiem ir jāuzlabo klientu apkalpošana, tās ātrums un efektivitāte.

Šogad vērojama arvien lielāka dzīvības apdrošināšanas izaugsme, šogad vienpadsmit mēnešos sasniedzot 6% izaugsmi. ERGO dzīvības apdrošināšanas segmentā panāca ievērojami straujāku izaugsmi nekā vidēji tirgū. Tirgū pieauga ne tikai parakstīto prēmijas, bet arī klientiem izmaksātais apmērs – šī gada 11 mēnešos apdrošinātāju klienti Latvijā saņēma jau vairāk nekā 45.2 miljonus eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc gadiem ilgušajiem draudiem celt obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) polises cenas apdrošinātāji šajā gadā tās sākuši paaugstināt straujāk, un sadārdzinājums gaidāms arī turpmāk

Zaudējumi OCTA nozarē vērojami jau gadus desmit, un pēdējo gadu laikā tie palielinājās, neskatoties uz to, ka apdrošinātāji regulāri izteicās par nepieciešamību celt cenas. Iepriekšējos gados cenu pieaugums nozarē bija vidēji par 5-10%, kas bija pārāk zems, lai spētu segt augošās izmaksas, ko rada dārgāku detaļu nepieciešamība jaunāku modeļu automašīnām, izmaiņas nemateriālo atlīdzību izmaksu kārtībā, augošais dārgo ceļu satiksmes negadījumu skaits ārvalstīs un citi faktori. Tiesa, konkurence daudzo apdrošinātāju vidū bija tik asa, ka cenas tika turētas zemas, tomēr jau pērn vairāki apdrošinātāji paziņoja par plāniem paaugstināt cenas šajā segmentā, un šā gada pirmajā pusē šī tendence vērojama daudz izteiktāk.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

OCTA polises cenas var svārstīties no padsmit līdz vairāk nekā tūkstoš eiro, piektdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Pēdējā gada laikā OCTA polises cenas ir pieaugušas minimāli – vidēji par 5%, kas apdrošinātājiem sagādā pamatīgas galvassāpes, jo šajā segmentā jau gandrīz desmit gadus nākas strādāt ar mīnusiem. Patlaban apzinīgākie autovadītāji polisi uz gadu aizvien var iegādāties par aptuveni 20 eiro, savukārt tie, kuri regulāri iekļūst avārijās, par polisi maksā no vairākiem simtiem līdz pat tūkstotim eiro. Asās konkurences dēļ pagaidām nav paredzams, ka tuvākajā laikā cenas varētu būtiski palielināties.

Protams, par zemajām cenām var priecāties autovadītāji. Kā liecina laikraksta Dienas Bizness veiktā OCTA polišu cenu izpēte, izmaksas par šo apdrošināšanas pakalpojumu var ievērojami atšķirties ne tikai bonus-malus klašu vidū, bet arī dažādās apdrošināšanas kompānijās. Atrodoties augstākajā jeb 17. klasē, apdrošināšanas polises cena var būt vien pārdesmit eiro, un apdrošinātāju piedāvājums ir visai līdzīgs, taču citās klasēs starpība ir lielāka. Tā, piemēram, dažus gadus jaunai automašīnai, kurai piešķirta 11. klase, polises cenas var atšķirties pat divas reizes. Izpētot datus LTAB piedāvātajā kalkulatorā, kur apkopoti apdrošinātāju piedāvājumi, redzams: vienā kompānijā tā maksā 42,9 eiro, bet citā – vairāk nekā 80 eiro. Tirgū patlaban novērojams, ka daļa apdrošinātāju atmetuši stratēģiju, censties pievilināt pēc iespējas vairāk klientu ar lētākas polises palīdzību, un mēģina konkurēt ar pakalpojuma kvalitāti, piedāvājot dažādus papildu labumus, līdz ar to viņu piedāvātā cena ir augstāka, taču daļa kompāniju aizvien turpina zemo cenu stratēģiju, audzējot apjomus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

OCTA nozarei deviņos mēnešos 7,32 miljonu eiro zaudējumi

Dienas Bizness,04.11.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) datiem par šī gada 9 mēnešiem, par 15,7 % pieaudzis piekritušo atlīdzību prasību apjoms, salīdzinot ar tādu pat periodu pērn. Tik būtisks atlīdzību prasību neto summas pieaugums saistīts ar pieaugumu atlikto apdrošināšanas atlīdzību prasību tehniskajās rezervēs. Tikmēr apdrošinātāju nopelnīto prēmiju summa 2015. gada 9 mēnešos ir palielinājusies par 0,41 miljonu EUR jeb 1,2%, salīdzinot ar 2014.gada 9 mēnešiem. Kopumā OCTA nozare 2015. gada pirmos trīs ceturkšņus noslēdza ar 7,32 miljonu eiro zaudējumiem.

Saistībā ar šī gada un iepriekšējo gadu zaudējumu pieteikumiem 2015. gada 9 mēnešos ir pieņemti 30 939 lēmumi par apdrošināšanas atlīdzības izmaksām par kopējo summu 30,76 miljoni EUR, kas ir par 13,8% vairāk nekā 2014. gada 9 mēnešos. Savukārt vērtējot piekritušo atlīdzību apjoma palielinājumu šī gada 9 mēnešos pret tādu pat periodu pērn, pieaugums ir pat 15,7%.

Vidējās atlīdzības izmaksas lielums par apdrošināšanas gadījumu šī gada pirmajos trīs ceturkšņos sastādīja 1 184 EUR, kas, salīdzinot ar tādu pat periodu pērn, ir palielinājies par 9,4%. Vislielākā atlīdzību lēmumu summa tika izmaksāta par transportlīdzekļu bojājumu un bojāejas zaudējumu atlīdzināšanu, kas kopā sastādīja 74,2% no kopējās atlīdzību summas. Tikmēr straujākais pieaugums pēc zaudējumu atlīdzības veidiem, vērojams rehabilitācijas izdevumu kompensēšanā, kā arī nemateriālo zaudējumu segšanā sakarā ar cietušās personas fizisku traumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

OCTA turpina strādāt ar zaudējumiem

Žanete Hāka,31.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada pirmajā pusgadā obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) nozare strādājusi ar zaudējumiem 1,7 miljonu eiro apmērā, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja dati.

Sešos mēnešos notikušo ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) skaits, par kuriem ir iesniegti zaudējumu pieteikumi apdrošināšanas sabiedrībās sasniedza 13,8 tūkstošus, kas salīdzinājumā ar 2013.gada sešiem mēnešiem par 6,9% mazāk. Savukārt uz saskaņotā paziņojuma pamata pirmajā pusgadā ir reģistrēti 8901 CSNg, kas ir par 7,6% mazāk nekā pirms gada un ir līdzīgs tam kritumam, kurš ir vērojams arī kopējā negadījumu skaitā.

No visiem pirmajā pusgadā reģistrētajiem apdrošināšanas gadījumiem 12,73 tūkstoši avāriju ir notikušas Latvijā, turklāt 60% no tiem ir reģistrēti Rīgā. Savukārt ārvalstīs pirmajā pusgadā kopumā ir notikuši 1065 negadījumi, kas veido 7,7% no kopējā negadījumu skaita.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iedzīvotāju iegādāto apdrošināšanas pakalpojumu portfelī aizvien lauvas tiesu aizņem obligātā civiltiesiskā transportlīdzekļu apdrošināšana, otrdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Patlaban gan apdrošinātāju cīņa par katru klientu rimusies, un aktīvāka uzmanība tiek pievērsta rentabilitātei. Kā liecina apdrošinātāju piedāvājums, nereti, pērkot OCTA polisi, klientam tiek piedāvāti dažādi papildu bonusi, kas raksturīgi KASKO polisēm, tostarp, apdrošināšana pret zādzībām.

Šā gada pirmajā pusgadā OCTA parakstīto prēmiju apjoms sasniedza 51,8 miljonus eiro, gada laikā pieaugot par 54% un ieņemot 20,3% no kopējā apdrošināšanas pakalpojumu portfeļa. Atlīdzībās izmaksāti 28 miljoni eiro, gada laikā apjomiem pieaugot par 15% un sasniedzot 19,2% no kopējā tirgus apmēra, liecina Latvijas Apdrošinātāju asociācijas apkopotie dati.

«Ja 2017. gads OCTA nozarē bija salīdzinoši nemierīgs, ar dažādiem procesiem, kas ietekmēja tirgu un skāra gandrīz ikvienu autovadītāju, tad šis gads nozarei bija salīdzinoši mierīgs, tendences raksturo Latvijas Apdrošinātāju asociācijas vadītājs Jānis Abāšins, uzsverot, ka apdrošinātāji vairāk uzmanības veltīja iekšējo procesu sakārtošanai. Patlaban konkurence OCTA apdrošināšanas jomā ir liela, un cena ir viens no konkurences elementiem, taču ne vienīgais. Ir dažādi papildu pakalpojumi un bonusi OCTA jomā.

Komentāri

Pievienot komentāru