Kūstot sniegam, pieaug bedru skaits, līdz ar to arī apdrošinātāji saņem aizvien vairāk atlīdzību prasību par bedrēs iebraukušām automašīnām nodarītiem zaudējumiem.
If Apdrošināšana KASKO klientiem sedz zaudējumus, kas radušies slikta ceļu stāvokļa dēļ, stāsta If Apdrošināšana Latvijas Transporta atlīdzību grupas vadītāja Līga Bērziņa, piebilstot, ka polises segumā ir iekļauta iebraukšana bedrē un riepu bojāšana. Visbiežāk pēc iebraukšanas bedrē klientiem tiek bojātas divas riepas un diski. Atkarībā no laika apstākļiem šādu atlīdzību skaits ir atšķirīgs – jo biežāk stipra sala periodi mijas ar atkušņiem, jo lielāks pieteikumu skaits, stāsta kompānijas pārstāve. Tā decembra otrajā pusē krasu laika apstākļu maiņas dēļ kompānija saņēmusi deviņus pieteikumus, kas saistīti ar nekvalitatīvu ceļa segumu. Savukārt gadu iepriekš decembrī netika saņemts neviens pieteikums, kad auto būtu sabojāts, iebraucot bedrē.
Zaudējumi par decembrī notikušiem negadījumiem svārstās no 35 latiem līdz nepilniem 1500 latiem. Tā decembrī kompānija izmaksājusi 1450 latu lielu atlīdzību kādam klientam par Mitsubishi Oultander remontu, kurš ar kreiso riteni iebrauca bedrē, kā rezultātā bija nepieciešams mainīt gan vieglmetāla disku, gan amortizatoru, gultni un citus kreisās puses piekares elementus.
AAS Balta atlīdzību centra novērojumi liecina, ka pēdējās pērnā gada dienās un šī gada sākumā līdz ar atkusni un siltāka laika iestāšanos ir saņēmis vairāk nekā desmit pieteikumus no autovadītājiem, kuri cietuši negadījumos saistībā ar nekvalitatīvu ceļa segumu vai bedrēm, stāsta AAS Balta atlīdzību direktors Ingus Savickis. Viņš gan uzsver, ka Latvijā apdrošinātāju pieredzē regresa prasību iesniegšana ceļa uzturētājiem saistībā ar auto bojājumiem bedru dēļ ir reta prakse, un Baltas pieredzē šādi gadījumi nav bijuši. Ja tiktu izlemts iesniegt regresa prasību, tam būtu nepieciešams sīkāks notikuma apstākļu izklāsts, piefiksējot dažādas detaļas. Arī klientam tas uzliek papildu pienākumu fiksēt negadījuma apstākļus ar policijas palīdzību, kas ne vienmēr ir iespējams. Turklāt papildu noformētie policijas protokoli var arī nebūt kā viennozīmīgs pierādījums ceļa apsaimniekotāja vainai.
Ergo dati liecina, ka līdz ar auksto laiku un sniega daudzuma pieaugumu, KASKO apdrošināšanas atlīdzību pieteikumu skaits palielinājies par 30%, stāsta Ergo Transportlīdzekļu, CTA un personu apdrošināšanas departamenta direktors Ivars Vismanis. Lielāko daļu notikušo ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) izraisījušas nepietiekami notīrītās un slidenās ceļu brauktuves, kā arī tas, ka autovadītāji neievēro ceļu satiksmes noteikumos norādīto distanci starp priekšā braucošo transportlīdzekli. Šobrīd lielākā daļa pieteikto apdrošināšanas gadījumu vērtējami kā maznozīmīgi, jo to nodarītie bojājumi transportlīdzekļiem mērāmi 100 – 200 latu robežās.
Ergo gada nogalē saņēmis arī pirmo atlīdzības pieteikumu par automašīnai nodarītiem zaudējumiem, ko izraisījis no savlaicīgi nenotīrīta ēkas jumta krītošs sniegs. Savukārt līdz ar gada sākumu un atkusni, situācija ir mainījusies. Pēc sniega kušanas un lietavām, uz Latvijas ceļiem palielinājies bedru daudzums. Bedru dēļ vairākkārtīgi pieaugusi arī negadījumu un klientu interese par iespējām pieteikt zaudējumu atlīdzības par bedru dēļ nodarītiem bojājumiem transportlīdzekļiem.
Latvijā bedres uz ceļiem ir kļuvusi par pastāvīgu un, īpaši pavasarī jeb pēc sniega nokušanas, ierastu sezonālu problēmu, kad bedru dēļ notikušo negadījumu skaits būtiski pieaug, uzsver I. Vismanis. Saskaņā ar Ergo statistiku, vidējā bojājuma summa ir pieaugusi līdz 130 latiem. Zaudējumus, kas radušies transportlīdzeklim, iebraucot bedrē vai nekvalitatīva ceļa seguma dēļ, Ergo sedz visiem KASKO polises īpašniekiem. Neatkarīgi no negadījuma vietas, cietušā transportlīdzekļa īpašniekam tiek izmaksāta atlīdzība pēc zaudējumu apmēra novērtēšanas, skaidro kompānijas pārstāvis.
Gadījumā, ja transportlīdzekļa īpašniekam nav KASKO apdrošināšanas, bet ir tikai OCTA polise, tad par transportlīdzeklim nodarītajiem zaudējumiem, kas radušies iebraucot bedrē, viņš var vērsties pret atbildīgo ceļa uzturētāju civiltiesiskā kārtībā. Transportlīdzekļu īpašnieki ik gadu maksā nodevu, kas paredzēta ceļu uzturēšanai un kvalitatīva ceļu seguma nodrošināšanai, līdz ar to viņiem ir tiesības prasīt nodrošināt normālu ceļu segumu vai arī piedzīt radušos zaudējumus, kas radušies nekvalitatīva, bedraina ceļa seguma dēļ, norāda I. Vismanis.