VAS Pasažieru vilciens (PV) sadarbībā ar Satiksmes ministriju (SM) un Finanšu ministriju (FM) secinājuši, ka iepirkuma ietekme uz vispārējās valdības sektora budžetu saglabājas
Tādējādi PV plānotā iepirkuma negatīvā ietekme uz vispārējās valdības sektora budžeta bilanci 2019. gadā indikatīvi ir -5,7 milj. eiro, 2020. gadā -25,6 milj. eiro, 2021. gadā -44,7 milj. eiro, 2022. gadā -50,4 milj. eiro un 2023. gadā -38,8 milj. eiro, liecina SM ziņojums, ko valdība plāno šodien skatīt. Ministru kabineta protokollēmums paredz, ka FM ņem šo ietekmi vērā, izstrādājot fiskālās prognozes likumprojektam Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2018., 2019. un 2020. gadam
PV iepirkš bija sagatavojis vairākus iespējamos scenārijus uzņēmuma izkļūšanai no vispārējā valdības sektora, taču neviens no tiem nebija īstenojams. Proti, varianti bija šādi. Pirmais, infrastruktūras maksas modeļa maiņa – finansējums dzelzceļa infrastruktūras izmaksu segšanai pasažieru pārvadājumos tiek novirzīts pa tiešo VAS Latvijas Dzelzceļš (LDz). Otrais, biļešu tarifa palielinājums (pašizmaksas apmērā), atteikšanās no iepriekš noteikta galvojuma zaudējumu kompensēšanai, valsts piešķir atlaides pasažieriem par braucieniem. Trešais, papildu ieņēmumu piesaiste – degvielas tirdzniecība, pārņemot to no LDz. Un ceturtais, līzinga (nomas) scenārijs.
Jāatgādina, ka iepirkums par piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādi un personāla apmācību tika izsludināts 2015. gada 14. septembrī. Tika saņemti pieci piedāvājumi un visi pretendenti (PATENTES TALGO, S.L., Stadler Polska Sp. z o.o., SIA URAĻSKIJE LOKOMOTIVI, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. un ŠKODA VAGONKA a.s.) kvalificējās otrajai konkursa kārtai.