Kopējais tiltu atjaunošanas deficīts ir 152 miljoni eiro, no kuriem galvenajos autoceļos tas ir 43 miljoni eiro, reģionālajos autoceļos - 43 miljoni eiro, bet vietējos autoceļos - 66 miljoni eiro.
Tā liecina Satiksmes ministrijas informatīvajā ziņojumā iekļautie pērn aprēķinātie dati, ko otrdien izskatīja Ministru kabinets.
Lai uzlabotu tiltu stāvokli, sākot ar 2014. – 2016.gada plānošanas periodu SM pieņēmusi lēmumu tiltu programmām piešķirt finansējumu ne mazāk par 7% no autoceļu tīkla kapitālieguldījumiem plānotajiem līdzekļiem, tomēr vēl arvien šie līdzekļi ir nepietiekami un nespēj mazināt tiltu tehniskā stāvokļa pasliktināšanos apjomus, skaidro SM.
Jau ilgākā laika periodā tiltu pārbūves un atjaunošanas darbu apjomi ir bijuši mazāki par tiltu novecošanās ātrumu un ir uzkrājies ļoti liels atlikto darbu apjoms. Neveikto darbu rezultātā daļa tiltu šobrīd vairs neatbilst pieaugošajām ekspluatācijas, satiksmes drošības un standartu prasībām.
Tiltu inspekciju datu apstrādes rezultāti liecina, ka vairāk nekā pusei no 945 Satiksmes ministrijas īpašumā esošo valsts autoceļu tiltu tehniskais stāvoklis vērtējams kā slikts (40%) un ļoti slikts (16%), bet 54 tiltiem ir ieviesti dažādi ierobežojumi. Sliktākā stāvoklī ir tilti uz vietējiem un reģionālajiem autoceļiem, labākā stāvoklī uz galvenajiem autoceļiem
Vairāk nekā 700 tiltiem brauktuves konstrukcija nav atbilstoša satiksmes drošības prasībām - nav atbilstošu ietvju, drošības barjeru un margu, kā rezultātā tiek apdraudēta gājēju un autobraucēju satiksme.
Valsts akciju sabiedrības Latvijas Valsts ceļi veiktie valsts autoceļu ikgadējās apsekošanas rezultāti apliecina, ka kopumā valsts autoceļu stāvoklis katru gadu turpina pasliktināties. Pēc 2013. gada atskaites datiem par valsts autoceļu segumu tehnisko stāvokli - 44% no valsts autoceļiem ar asfaltēto segumu ir sliktā un ļoti sliktā stāvoklī, bet 42% no valsts autoceļiem ar grants segumu ir sliktā stāvoklī.
Normatīvi paredzētajā laikā neveikto atjaunošanas darbu (remonta deficīta) izmaksas valsts vietējiem autoceļiem ar melno segumu ir 580 miljoni eiro, valsts vietējiem autoceļiem ar grants segumu ir 1,244 miljardi eiro. Ilgstoši neveikto atjaunošanas darbu un nepietiekamā finansējuma ikdienas uzturēšanas darbiem (nepieciešamās normatīvās izmaksas valsts vietējo autoceļu ar melno segumu ikdienas uzturēšanai ir 45 miljoni eiro, grants segumu uzturēšanai ir 48 miljoni eiro) dēļ, valsts vietējo autoceļu stāvoklis turpina pasliktināties, uzsver SM.
Tādējādi SM ierosina Ministru kabinetam pieņemt lēmumu par jaunu politikas iniciatīvu – noteikt mērķi laika periodā no 2014. līdz 2020.gadam vairāk nekā uz pusi samazināt sliktā un ļoti sliktā stāvoklī esošo tiltu skaitu valsts autoceļu tīklā, šī mērķa sasniegšanai piešķirot finansējumu no valsts pamatbudžeta papildus tam apjomam tiltu programmām, kas paredzēts «Valsts autoceļu sakārtošanas programmā 2014. – 2020.gadam».
SM lūdz no valsts budžeta programmas «Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem» piešķirt līdzekļus 6 miljonu eiro apmērā, lai 2014. gadā veiktu valsts autoceļu tīklā neatliekamus tiltu un vietējo autoceļu ar sabrukušu segumu uzturēšanas darbus, paredzot pusi no šīs summas izlietot vietējo ceļu ikdienas uzturēšanas darbiem un pusi – tiltu uzturēšanai.
Tas dos iespēju uzlabot valsts vietējo autoceļu seguma stāvokli, atjaunot ūdens atvadi no ceļiem un veikt tiltu ārkārtas uzturēšanas darbus, novēršot ekspluatācijas laikā radušos bojājumus un defektus, atjaunojot vai nomainot atsevišķus tiltu konstruktīvos elementus un veicot citus nepieciešamos uzturēšanas pasākumus tiltu ilgmūžības un funkcionalitātes nodrošināšanai.
Šie veiktie ārkārtas uzturēšanas darbi būtiski uzlabos transportlīdzekļu satiksmes drošību un braukšanas apstākļus, kā arī uzlabos tiltu tehnisko stāvokli un paildzinās to kalpošanas laiku, skaidro SM.
Tāpat SM norāda, ka papildus nepieciešamais finansējums ir 1,9 miljoni eiro, lai šogad segtu izdevumus, kas saistīti tiltu projektēšanas darbiem, kā arī pašu darbu uzsākšanai tiltiem, kuriem ir izstrādāti tiltu atjaunošanas darbu projekti.