Trešdaļa no Latvijas uzņēmumiem pieder sievietēm, un visbiežāk dāmas savu biznesu veido jomās, kas saistītas ar dažādu pakalpojumu sniegšanu, piemēram, grāmatvedību, skaistumkopšanu un mazumtirdzniecību.
Tā liecina Lursoft pētījums par sieviešu aktivitāti biznesā. Šī gada februārī sievietēm Latvijā piederēja 69,5 tūkst. uzņēmumu, un kā kapitāldaļu turētājas kopumā biznesā iesaistījušies 84,6 tūkst. dāmu, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Dati ir līdzīgi kā pirms gada – 2013. gadā sievietēm piederēja daļas 33,21% uzņēmumu, bet šogad šis rādītājs nedaudz samazinājies līdz 32,89%. Savukārt amatus valdē sievietes ieņem 33,01% uzņēmumu (pirms gada – 33,43%).
Pēdējos gados sievietes visbiežāk darbojušās tādu uzņēmumu valdēs, kuru apgrozījums ir līdz 142,3 tūkst. eiro.
Pēdējā laikā ir tendence samazināties sieviešu īpatsvaram to uzņēmumu valdēs, kuru apgrozījums ir robežās no 142,3 līdz 1,42 milj. eiro, bet tajā pašā laikā pieaug sieviešu īpatsvars kompānijās, kuru apgrozījums pārsniedz 1,42 milj. eiro, atklāj pētījums.
Pētot, kādā vecumā sievietes visbiežāk ir dalībnieces uzņēmumos Latvijā, līderos ir vecuma grupa robežās no 50 līdz 70 gadiem, secinājis Lursoft. No visām sievietēm, kuras ir dalībnieces uzņēmumos, 35,49% ir šajā vecumā. Tām seko uzņēmumu kapitāldaļu turētājas vecumā no 40 līdz 50 gadiem un no 30 līdz 40.
Analizējot uzņēmējdarbības nozares, kurās visbiežāk strādā sievietes, finanšu rādītājus pēc uzņēmumu valdes sastāva, teju visās jomās vislielāko apgrozījumu 2012. gadā uzrādījušas tās kompānijas, kuru valdē ir tikai vīrieši vai arī abu dzimumu pārstāvji, liecina Lursoft pētījums. Atšķirīga situācija vērojama, aplūkojot nozarē strādājošo uzņēmumu peļņu/zaudējumus. Ja gandrīz visās aplūkotajās nozarēs augstāku vidējo apgrozījumu uzrāda uzņēmumi, kurus vada vīrieši vai arī abu dzimumu pārstāvji kopīgi, sieviešu vadītie uzņēmumi, neņemot vērā zemāku apgrozījumu, 2012. gadā uzrādījuši augstāku peļņu vai mazākus zaudējumus.
Visu rakstu Trešdaļa – daudz vai maz? lasiet 20. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.