Forbes drukātais izdevums Somijā pabīdās līdz nākamajam zīmīgajam datumam; aizgājusī redaktore piesauc ētiku
Somijā mediju uzmanības lokā nonākušas kolēģu nedienas – Latvijas izdevniecības SK Media jau ilgi plānotā biznesa žurnāla Forbes somu valodas izdevuma iznākšana tiek kārtējo reizi atlikta. Iemesls tam ir žurnāla galvenās redaktores Ninas Brostremas un vēl divu žurnālistu aiziešana. Somijas laikrakstam Maaseudun Tulevaisuus šie darbinieki saka, ka aiziešanas iemesls ir žurnālistikas ētikas principu pārkāpšana, un ko tos ir spiedis īpašnieks.
Ar N. Brostremu db.lv sazināties neizdevās, bet Forbes Suomi un SK Media Finland Oy komercdirektors Fredriks Narss portālam komentē, ka atbrīvošanas no darba iemesls ir attiecīgās redakcijas daļas nespēja radīt Forbes atbilstīgu saturu. Viņš atzīst, ka pašu darbinieku interpretācijā iemesls ir īpašnieku uzstādījums par satura mārketinga veidošanu, ko aizgājušie uzskata par profesionāli nepieņemamu.
Forbes ir starp satura mārketinga (content marketing) celmlaužiem pasaulē, un šo praksi N. Brostrema un pārējie divi ir uzskatījuši kā viņu profesionālajai ētikai nepieņemamu. Satura mārketings ir komunicēšana ar patērētājiem bez tiešas savu produktu vai pakalpojumu reklāmas, bet gan ar patērētājam saistoša un uzticama satura piedāvāšanu. Atšķirībā no reklāmas, kur klients nopērk reklāmas laukumu uz zināmām reizēm, šai stratēģijā svarīga ir arī ilgstamība. Tas ir viens no iemesliem skepsei, vai satura mārketings ir piemērots maziem uzņēmumiem.
Lai vai kā, Forbes ir pasaulē pazīstams ar šādu satura veidošanas stratēģiju, un F. Narss db.lv saka, ka redakcijas veidotā satura vadlīnijas ir ļoti stingras, un tās ir atrunātas attiecīgos noteikumos uz vairāk nekā 200 lappusēm, ar ko N. Brostrema kā galvenā redaktore jau sevišķi un arī pārējie darbinieki ir bijuši pazīstami. Viņš norāda, ka žurnāla komerciālais saturs arī ir skaidri marķēts un uzskatāmi nodalīts no redakcionālā satura.
Žurnāla Somijas redakcija ziņo, ka pēkšņo redakcijas izmaiņu dēļ žurnāla atvēršana ir atlikta uz četrām nedēļām. Maaseudun Tulevaisuus raksta, ka tas ir 28. marts, kas sakrīt ar Forbes Somijas izdevuma mājaslapā ievietotā atpakaļskaitīšanas pulksteņa rādītājiem.
Jau 2014. gadā Forbes paziņoja par Somijas izdevuma veidošanu sadarbībā ar Latvijas SK Media Group. Žurnāla pirmā numura atvēršana ir tikusi atlikta vairākas reizes, kam iemesli ir bijuši dažādi, piemēram, sliktā situācija Somijas reklāmas tirgū un ekonomikā kopumā Krievijas krīzes dēļ. F. Narss saka, ka šoreiz nav tas gadījums, un reklāmdevēji ir ļoti atsaucīgi – uz 2017. gadu Somijas Forbes pārdevis reklāmas pusmiljona eiro vērtībā. Sākotnējais metiens paredzēts 70 tūkstoši eksemplāru.
Uzņēmuma komercdirektors db.lv saka, ka izdošanas datums saskanēs ar divām simtgadēm – Somijas neatkarības un paša US Forbes gadsimta jubilejām.
2014. gadā tika ziņots par Forbes plašākas ekspansijas plānu Skandināvijā. F. Narss apliecina, ka tie aizvien ir spēkā, un 2018. gadā žurnālam paredzēts iznākt Zviedrijā, bet 2019. gadā ‒ Norvēģijā.
«Pašlaik pie žurnāla redakcijā strādā septiņi cilvēki,» saka F. Narss. «Mums ir labs atbalsts no Forbes galvenā biroja ASV un, dabiski, no Latvijas kolēģiem.»
Savukārt kāds informēts Igaunijas kolēģis db.lv norāda, ka Igaunijas Forbes redaktoru SK Media ir mainījusi nu jau vairākas reizes. 2015. gada rudenī Igaunijā bija publicitāte par atlaistajiem Forbes žurnālistiem neizmaksātajām algām, un tolaik SK Media komentēja, ka vietējais žurnāls nav Latvijas kompānijas, bet gan tās meitaskompānijas izdevums, tāpēc notiekošais nav saistāms ar Latviju. SK Media direktors Arkādijs Šteimans db.lv saka, ka tolaik Latvijas puse tomēr ir solījusi sekot līdzi, kā Igaunijā šis incidents tiek kārtots. «To arī darījām, un ar katru bija panākta vienošanās – to paši Postimees atzīst savās publikācijās,» saka A. Šteimans.
Viņš arī skaidro, ka Forbes Somijas izdevumu veido SK Media Finland, kas darbojas pēc licences līguma, un viņiem ir licence žurnāla izdošanai arī Zviedrijā un Norvēģijā. «Viņi ir izdevēji un licences turētāji, un ar Baltiju tam nav sakara,» saka A. Šteimans. Savukārt īpašnieks tam visam ir Latvijas uzņēmums SK Media Group, kam pieder US Forbes ekskluzīva licence publikācijām.
Somijas puse savukārt db.lv izceļ Latvijas kolēģu strādīgumu un profesionalitāti un saka, ka ir aicinājusi Latvijas Forbes vadošu dizaineri strādāt uz savu jauno izdevumu Somijā.