Latvieša Dagņa Skurbes radītā galda spēle Mission to Mars 2049, mūsdienīga un zinātniski korekta izklaide par Marsa kolonizācijas laikmeta izaicinājumiem, kas saņēmusi starptautiskās kosmosa sabiedrības atzinību, piesaistījusi nozīmīgas vietējās investīcijas un nonākusi pārdošanā.
Šobrīd kopējās piesaistītās investīcijas ir aptuveni 39 000 eiro, tostarp 6 500 eiro, kas savākti Indiegogo kampaņas laikā, lai spēli izstrādātu, un Radošo industriju biznesa inkubatora Creative Andrejsala līdzfinansējums 9 500 eiro apmērā. Pārējos līdzekļus izstrādātājam izdevies piesaistīt no investoriem, kas esot Latvijā novērtēti uzņēmēji.
Sociālajos tīklos spēli atzinīgi novērtējuši Discovery News Kosmosa ziņu redaktors Īans O’Nīls (Ian O'Neill), Polijas Kosmosa aģentūra, Space.com, viena no pasaulē vadošajām Visuma un astronomijas ziņu vietnēm, EarthSky, kosmosa ziņu žurnāls, The Mars Society, pasaulē lielākā biedrība Marsa kolonizēšanas veicināšanai un popularizēšanai, Marks Tompsons (Mark Thompson), BBC šova Stargazing Live vadītājs, Andreass Mogensens (Andreas Mogensen), dāņu izcelsmes Eiropas Kosmosa Aģentūras astronauts, Viktorija Džegarda (Victoria Jaggard), populārā amerikāņu zinātnes žurnāla Smithsonian kosmosa ziņu redaktore un citi.
Ideja radusies, atsaucoties NASA plāniem
Skurbe ideju sācis izstrādāt dažus mēnešus pēc NASA Marsa izpētes pašgājēja robota Curiosity nolaišanās uz sarkanās planētas.
«Šobrīd dzīvojam līdzīgā laikā kā mūsu vecāki pagājušā gadsimta sešdesmitajos gados, kad NASA Apollo programmas ietvaros uz Mēness nolaidās pirmie cilvēki. Tā bija revolūcija, kas veselu paaudzi iedvesmoja studēt tehnoloģijas, inženierzinātnes, matemātiku un nebaidīties sapņot lielas lietas, tā radot jaunu revolūciju - tehnoloģiju attīstību, kuras augļus šobrīd baudām ikdienā. Nav šaubu, ka NASA nu jau pavisam reālie Marsa kolonizācijas plāni no 2030. gada būs tāda pati aktualitāte mūsu bērniem, kas tajā laikā sāks studijas. Intereses rosināšanai un uzturēšanai es gribēju viņiem radīt kaut ko jau tagad. Tā radās Mission to Mars 2049 - zinātniski korekta galda spēle visai ģimenei,» stāsta Skurbe, kurš ne tikai radījis un izstrādājis tās ideju, bet pats veidojis spēles dizainu un nodrošinājis, lai tā tiktu ražota Ludo Fact Gmbh.
Spēles kopijas iepriekšpārdošanā un pirmajos divos mēnešos pēc tās publicēšanas pārdotas vairāk nekā 30 pasaules valstīs. Skurbe arī atklāj, ka abas testa partijas, kas nosūtītas izplatīšanai Lielbritānijas Amazon tīmekļa vietnē, izpārdotas nedēļas laikā un līdz jūnijam paredzēts spēli nogādāt izplatīšanai arī caur ASV un Vācijas Amazon noliktavām.
Atsaucoties pieprasījumam, šogad spēles tulkotās versijas varēs atrast arī Portugāles un Spānijas tirgos, kur tai plānota plaša reklāmas kampaņa pirms filmu seansiem kinoteātros.
Tikai divus mēnešus pēc spēles laišanas pārdošanā, tās Facebook lapai seko vairāk nekā 4500 cilvēku, lielākoties no ārvalstīm - ASV, Lielbritānijas, Vācijas, Spānijas, Portugāles u.c.
Tiek uzsvērta spēles komandas dalība pasaulē lielākajā rotaļļietu izstādē, kas norisinājās Vācijā. Tās laikā gūta liela investoru interese ar vairāk nekā 200 nozares profesionāļu kontaktiem un šobrīd turpinās sarunas ar potenciālajiem izplatītājiem no tādām valstīm kā ASV, Vācijas, Apvienotās Karalistes, Taivānas, Austrālijas, Dienvidāfrikas, Spānijas, Portugāles, Apvienoto Arābu Emirātiem, Krievijas, Polijas, Rumānijas un citām.
Spēle ir radoša stratēģija un ilgst aptuveni vienu stundu. Tā paredzēta 2-4 spēlētājiem, tie var būt dažāda vecuma jo, piemēram, deviņus gadus vecs bērns var viegli uzvarēt nepieredzējušus pieaugušos. Patlaban spēle ir angļu valodā, taču veikalos Rīgā ir pieejami arī spēles paplašinājumi latviešu un vācu valodās.