Vadošo valsts resoru centrālo aparātu autoparkos topā VW Passat un Audi A6, bet figurē arī GAZ, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
«Praksē ir pierādījies, ka automašīnu nolietojums nomas periodā ir neliels, bet nomas maksājumos tiek samaksāta vai pat pārmaksāta auto vērtība. Tāpēc uzskatām, ka ekonomiski izdevīgāk ir auto iegādāties, jo jauns auto 36 mēnešu laikā nezaudē savu vērtību, patiesībā to var lietot vismaz desmit gadus,» DB skaidro Finanšu ministrijas (FM) pārstāve Laura Upīte. Viņai oponē Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvis Aivis Freidenfelds: «Automobiļu pilna servisa noma pašreiz ir vienīgais iespējamais, kā arī no iekļauto pakalpojumu klāsta piemērotākais risinājums, kas, ņemot vērā budžeta iespējas, ir paredzams un plānojams.» Līdzīga viedokļu sadursme par dilemmu – dienesta automašīnas nomāt vai pirkt – skārusi arī citus vadošos valsts resorus, kas šajā jautājumā sadalījušies pat trijās nometnēs, kopumā autoparku uzturēšanai un autovadītāju algošanai pērn tērējot gandrīz četrus miljonus eiro.
Gan pieder, gan nomā
Iekšlietu ministrijas (IeM) centrālā aparāta lietošanā ir trīs vieglās automašīnas. IeM piederošais 2004. gada izlaiduma VW Passat pērn prasījis visvairāk naudas gan degvielai – 4,2 tūkst. eiro, gan citiem izdevumiem un tostarp remontam, – 4,4 tūkst eiro. Jāteic, ka šīs automašīnas uzturēšanai pērn tērētā summa stipri pārsniedz auto tirgus cenu. Abas pārējās automašīnas patērē ievērojami mazāk degvielas, tās IeM nomā. Par 2011. g. izlaiduma Škoda Superb Comfort lietošanu pērn samaksāti 9,1 tūkst. eiro, savukārt par gadu jaunākās Peugeot 508 nomu bija jāšķiras no 8,2 tūkst. eiro. Iekšlietu ministra Riharda Kozlovska lietoto transportlīdzekli līdz ar aizsardzību nodrošina Drošības policija, DB informēja ministrijas pārstāvis Māris Zariņš. «Tehniskie un personāla resursi, ko Drošības policija izmanto aizsargājamu valsts amatpersonu aizsardzības pasākumos, nav publiskojama informācija, jo šādu ziņu izpaušana mazinātu aizsardzības pasākumu efektivitāti,» M. Zariņš pamatoja, kāpēc viens no DB jautājumiem palika neatbildēts. Ārlietu ministrijas (ĀM) centrālā aparāta rīcībā pašlaik ir 13 auto, bet viens auto – 2014. izlaiduma gada Škoda Superb tiek nomāts par 664 eiro mēnesī. Šai ministrijai, salīdzinot ar citām, pieder salīdzinoši paveci automobiļi – 2001. g. Volvo S6 un 2003. g. Audi A6. ĀM pērn konkursa rezultātā no SIA Mūsa Motors iegādājās jaunu kravas furgonu Renault Master, samaksājot 26 tūkst. eiro, lai nodrošinātu diplomātiskā pasta un kravu piegādes Latvijas pārstāvniecībām ārvalstīs. ĀM nepieciešams atjaunot autoparku, bet pietrūkst finansējuma, norāda ministrijas pārstāvis Ivars Lasis. Tāpat LM automašīnas gan pirkusi, gan nomā. «Lai iegādātos autotransportu īpašumā, sākotnēji ir nepieciešami ievērojami finanšu līdzekļi. Ievērojot, ka LM kopš krīzes laikiem samazinātais budžets saimnieciskajām vajadzībām nav palielinājies, vienīgā iespēja nodrošināt funkciju izpildei nepieciešamo autotransportu ir to nomāt,» atzīst LM pārstāve Marika Kup-če. Iespējas izmantot finanšu līzingu valsts budžeta iestādēm ierobežo likums, savukārt operatīvais līzings bez pakalpojuma elementa ir līdzvērtīgs autotransporta nomas izdevumiem, viņa atzīmē.
Tiesa, pērn diplomātu vajadzībām Briselē īpašumā tika iegādāta jauna automašīna VW Passat, to piegādāja uzņēmums D’ieteren Services S.A. Briselē par 20,4 tūkst. eiro. Tā iegādei LM tika ar atsevišķu lēmumu papildus piešķirts vienreizējs finansējums.
Visu rakstu Autoparkā teju četri miljoni eiro lasiet 7. maija laikrakstā Dienas Bizness.