Mednieku terminoloģijā 2013. gadā autotirgotājiem Latvijā medību bija pat ļoti daudz, taču medījumu ir ievērojami mazāk, nekā cerēts.
2013. gads jaunu auto tirgotājiem nav bijis viegls. Ikvienam autosalonam burtiski ar zobiem un nagiem bija jācīnās par saviem klientiem, jo to skaits joprojām bija ļoti ierobežots, bet konkurence milzīga. Autotirgotāji daudzkārt sūrojās, ka tirdzniecības apjomi 2013. gadā nav lielāki, kādi tie bija 2011. gadā, bet saimnieciskie izdevumi, ieskaitot autosalonu uzturēšanu, ir palielinājušies teju divkārtīgi.
Nespējam konkurēt ar kaimiņiem
Kā vienu no sāpīgākajām un ielaistajām kaitēm autotirgotāji min nodokļu atšķirības starp Baltijas valstīm, kas tiešā veidā atbalsta starptautisku uzņēmumu un lielo auto parku reģistrāciju Igaunijā un Lietuvā. Pēc Auto asociācijas datiem, salīdzinot ar tuvējām kaimiņvalstīm, transportlīdzekļu ekspluatācijas ziņā nodokļu vide Latvijā ir nelabvēlīgākā – nodokļu slogs Latvijā 15 reizes pārsniedz kaimiņvalstīs esošo. Līdz ar to puse automašīnu, kas pārsniedz 30 tūkstošu latu vērtību, tikušas reģistrētas Igaunijā. Tas nozīmē, ka lielākā daļa dārgo auto, kas vizinās Latvijā, nav tik ļoti gaidītie kaimiņvalsts tūristi, bet gan pašmāju apsviedīgākie autoīpašnieki, kuri steigšus ir izmantojuši nodokļu atšķirības.
Viduslānis iznīcināts
Nav jau tā, ka Latvijas iedzīvotāji nevēlētos iegādāties funkcionālu un ikdienā noderīgu transporta līdzekli. Interese ir pat ļoti liela. Diemžēl vēlmi tikt pie jauna auto visbiežāk neļauj istenot negatīva kredītvēsture. 2013. gadā diezgan bieža parādība – no 10 potenciālajiem autopircējiem, kuri vēlējās iegādāties jaunu auto ar līzinga kompāniju starpniecību, tikai trīs pie mums saņēma apstiprinājumu, bet Igaunijā no 10 gribētājiem sliktākajā gadījumā tiek atteikts tikai diviem potenciālajiem pircējiem. Tie ir darījumi, kad nolūkotā auto cena nepārsniedz 20 tūkst. eiro, attiecīgi tas ir ekonomiskās klases auto ar līzinga maksājumu mēnesī 150–170 latu (~ 215–240 eiro). Vēl viena negatīva iezīme, ka 90% gadījumu šodien autopircēji Latvijā ir darba devēji, nevis darba ņēmēji. Tas nozīmē, ka iedzīvotāju slānis, kas pirms krīzes varēja atļauties lūkoties mazās klases auto virzienā, šobrīd ar sabojātu kredītvēsturi labākajā gadījumā var atļauties «padsmitgadīgu» lietotu auto.
BMW atstāj vienu dīleri
Pagājušā gada rudens sākumā kā zibens no skaidrām debesīm klajā nāca paziņojums, ka no 2013. gada 1. oktobra WESS Auto Grupa pārtrauks jaunu BMW automobiļu tirdzniecību, jo reģionālais BMW pārstāvis nolēmis līgumu pagarināt tikai ar otru BMW karognesēju – Inchcape BM Auto. Neizpratnē par šādu lēmumu bija WESS Auto Grupas padomes priekšsēdētājs Aleksandrs Oskins. «Septiņu gadu laikā, kopš Latvijā darbojamies kā autorizētais BMW pārstāvis, esam veicinājuši BMW zīmola nostiprināšanos līderpozīcijās premium automobiļu tirgus segmentā, ieguldījuši milzīgus līdzekļus biznesa attīstībā. Bez jebkādiem paskaidrojumiem saņemot šo paziņojumu, bijām šokā. Varam tikai nojaust, ka ar šo lēmumu BMW Baltic vēlējies koncentrēt BMW autorizēto pārstāvniecību Latvijā viena starptautiska uzņēmuma rokās.» BMW Group Northern Europe preses departamenta direktors Maikls De Gērs (Michael De Geer) telefonsarunā DB skaidroja, ka šāds lēmums no ražotājrūpnīcas un importētāja nav bijis viegls. BMW Group Northern Europe pārstāvis uzsvēra, ka, koncentrējot BMW zīmola tirdzniecības rožus viena dīlera rokās ir vēlme stiprināt BMW pozīcijas Latvijā un iekarot lielāku tirgus daļu.
Apšauba izvēles pareizību
Aptaujātie Latvijas autotirgotāji ir vienisprātis, ka Latvijas tirgus izmēriem pilnībā pietiek ar vienu BMW pārstāvi, taču lēmums pagarināt līgumu ar Inchcape BM Auto, nevis Wess Select rada aizdomas par ietekmīgas starptautiskas kompānijas lobēšanu. Pēc vairāku kolēģu domām, noliekot uz vieniem svara kausiem Inchcape BM Auto un Wess Select sasniegumus, ar neapbruņoti aci ir redzams, ka Inchcape BM Auto darbībā jau vairākus gadus nav viss tik gludi un spoži, kā to varētu vēlēties BMW zīmols. Visbiežāk tirgotāji norādīja, ka pēcpārdošanas apkalpošanā Inchcape BM Auto varētu daudz ko pamācīties no Wess grupas uzņēmuma. BMW Group Northern Europe skaidrojums, ka Inchcape BM Auto akcijas pret Wess select stiprināja fakts, ka līdztekus BMW Latvijā tiek pārstāvēts arī BMW grupā ietilpstošais Mini, pēc aptaujātu autotirgotāju domām, ir formāla atruna. Tomēr, kā paruna vēsta, suņi rej, bet karavāna iet tālāk. Zaudējot BMW tirdzniecības tiesības, Wess Auto grupai atliek koncentrēt savu uzmanību Toyota un Lexus tirdzniecībai un servisam, kā arī vismaz pagaidām turpināt sniegt autorizēta BMW servisa pakalpojumus.
#2/4
Pārsteidzošākais 2013. gada notikums bija reģionālā BMW pārstāvja lēmums no 1. oktobra pārtraukt līgumattiecības ar ilggadējo BMW dīleri Wess Select, atņemot tiesības tirgot jaunus BMW automobiļus.
#3/4
Par Latvijas gada auto 2014 titula īpašnieku šoreiz ar diezgan pārliecinošu pārsvaru pār tuvākajiem sekotājiem tika kronēts čehu Škoda Octavia. Ņemot piemēru no mums, arī Lietuvas Gada auto žūrijas komisija par savu Gada auto ir izvēlējusies čehu modeli.
#4/4
Dārgi un ekskluzīvi auto ar Igaunijas valsts numura zīmēm nav bagātie kaimiņvalsts tūristi, bet gan pašmāju apķērīgākie autoīpašnieki, kuri nodokļus izvēlas maksāt kaimiņiem. Ja Latvijas valsts spītīgi nevēlas nolīdzināt iespaidīgās nodokļu atšķirības starp kaimiņrepublikām, tad viņiem būtu grūti ko pārmest.