Statoil pilna servisa degvielas uzpildes stacijās Rīgā 95. markas benzīna cena 14. martā bija 1,009 lati par litru, novēroja Db.lv. Tādējādi arī Latvijā visbiežāk izmantotās degvielas cena pārsniegusi tautā saukto psiholoģisko lata robežu.
Tikmēr 98. markas benzīna cena Statoil pilna servisa DUS Rīgā sasniegusi jau 1,039 latus litrā. Dīzeļdegvielas šajās DUS 14. martā maksā 0,999 latus litrā.
Komentējot degvielas cenas pieaugumu, Statoil norāda, ka aizvadītajās nedēļās gan benzīna, gan dīzeļdegvielas cenas Eiropā joprojām turpināja palielināties, sasniedzot jaunus rekordus. Visstraujāk palielinājās benzīna cena, šobrīd tā ir pie atzīmes virs 1160 ASV dolāriem par tonnu. Janvāra sākuma benzīna cena bija ap 950 dolāriem. Dīzeļdegvielas cena arī ir pieaugusi un jau sasniegusi 1065 ASV dolāru atzīmi, janvārī tā bija pie atzīmes 950 ASV dolāri par tonnu.
Statoil skaidro, ka patlaban galvenie notikumi pasaulē, kas ietekmē degvielas cenu, ir pozitīvās ziņas par Grieķijas finansiālās un ekonomiskās situācijas risināšanu, nerimstošais saspīlējums Persijas līcī pēc ziņas par ASV bāzes kuģa tuvošanos reģionam un pozitīvie ASV un Vācijas makroekonomiskie dati.
Latvijas lielākais degvielas tirgotājs arī norāda, ka kopumā virknē Eiropas valstu pēdējo nedēļu laikā degvielas cenas degvielas uzpildes stacijās ir sasniegušas vēsturiski augstākos līmeņus.
Db jau vēstīja, ka tieši degvielas cena ir lielākais drauds Latvijas ceļā uz eirozonu, neizpildot nepieciešamos Māstrihtas inflācijas kritērijus. Nordea bankas vecākais ekonomists Andris Strazds norādīja, ka šāds drauds pastāv, ja degvielas cenas eiro izteiksmē turpinās paaugstināties, vienlaikus samazinoties eiro kursam pret ASV dolāru.
Februāra inflācijas rādītāji izrādījušies pat nedaudz zemāki par gaidītajiem, apģērba un apavu cenu kritumam lielā mērā kompensējot degvielas cenu pieaugumu. Inflāciju gada griezumā gan joprojām visvairāk ietekmē tieši degvielas un energoresursu cenu kāpums, skaidroja Strazds.
«Līdz ar to teju vienīgā iespēja uzvarēt «cīņā ar statistiku» un izpildīt Māstrihtas kritēriju Latvijas valdībai var izrādīties manipulācijas ar nodokļu likmēm. Viena konkrēta iespēja, ņemot vērā salīdzinoši labo budžeta situāciju, varētu būt pievienotās vērtības nodokļa likmes samazinājums par vienu procentpunktu šī gada rudenī. Šāda rīcība gan savukārt būtu pretrunā ar uzstādījumu samazināt nodokļu slogu darba algām,» sacīja Strazds.
Jau ziņots, ka vidējais patēriņa cenu līmenis šā gada februārī, salīdzinot ar šā gada janvāri, palielinājās par 0,1%, bet vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi, audzis par 3,4%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Februārī, salīdzinot ar janvāri, precēm cenas pieauga par 0,2%, bet pakalpojumiem - par 0,1%. 2011.gada februārī, salīdzinot ar 2011.gada janvāri, vidējais patēriņa cenu līmenis pieauga par 0,3%.
Statoil informē, ka degvielas cenas ir palielinājušās arī citās Baltijas valstīs – šodien Igaunijas Statoil stacijās litrs 95 benzīna maksā 1.43 EUR (1,005 Ls), savukārt Lietuvā cena ir 4.91 liti (1,002 Ls).