Uz Via Baltica izvieto inteliģentās transporta sistēmas (ITS). Tas bija spilgts piemērs dažādu ražotāju produkcijas integrācijai vienā risinājumā, par projektu Smart E67 sarunā ar Dienas Biznesu norāda SIA Fima komercdirektors Aleksandrs Grebežs un automatizācijas risinājumu inženieris Juris Fedotovs.
Pasažieru transporta plūsmas un kravu pārvadājumu efektivitātes uzlabošanai, samazinot braukšanas laiku un paaugstinot drošību, domātais projekts tiek realizēts pārrobežu sadarbības programmas Interreg Central Baltic ietvaros. Vadošais partneris tajā ir VAS Latvijas valsts ceļi (LVC), kas projektu īsteno sadarbībā ar Igaunijas ceļu administrāciju, uzstādot ceļa aprīkojumu Via Baltica posmā Tallina–Rīga–Bauska–Lietuvas robeža. Smart E67 kopējās izmaksas Latvijā ir 1,4 milj, eiro, tostarp 1,2 milj. eiro ir ERAF līdzfinansējums, liecina LVC sniegtā informācija.
Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!
Projekts ietver elektronisko ceļa zīmju uzstādīšanu, luksoforu un meteostaciju uzlabošanu, kā arī satiksmes negadījumu novērošanas sistēmas ieviešanu divos krustojumos. Kopumā 13 objektos uzstādītas 30 elektroniskās ceļa zīmes, no kurām četras ir ātrumu ierobežojošas zīmes kopā ar četrām brīdinājuma zīmēm, un 22 brīdinājuma un aizlieguma zīmes. Autobraucēji tiks brīdināti ar šādām zīmēm: slidens ceļš, uz ceļa strādā, savvaļas dzīvnieki, sānvējš, nelīdzens ceļš, bīstami, sastrēgums. Tāpat tiks izmantotas aizlieguma zīmes: braukt aizliegts, kravas automobiļiem braukt aizliegts, kā arī ātruma ierobežojuma zīmes. Elektroniskās ceļazīmes iedegsies, kad tiks konstatēti apstākļi, par kuriem ir būtiski informēt satiksmes dalībniekus, piemēram, remontdarbu, apledojuma, sastrēguma vai sānvēja gadījumā.
Projekta ietvaros uzlabotas vai no jauna uzstādītas 13 ceļu meteoroloģiskās stacijas. Tās nepārtraukti veic ceļu uzturēšanai specifiskus mērījumus (gaisa temperatūra, mitrums, nokrišņi, vēja ātrums, redzamība, ceļa seguma stāvoklis u. c.), kurus apstrādā elektronisko ceļa zīmju vadības sistēma, liekot ceļa zīmē parādīties atbilstošam brīdinājumam. Ceļazīmes ir pietiekami lielas – 1 m2 –, lai tās varētu pamanīt jau no lielāka attāluma, turklāt zīmju spožuma intensitāte mainās atkarībā no dabiskās gaismas spožuma. LVC Satiksmes informācijas centrs (SIC) var attālināti mainīt ceļa zīmes informāciju satiksmes negadījuma, sastrēguma vai remontdarbu laikā.
Fima pienākumos ietilpa tehniskā projektēšana, pirmsinstalācijas darbi un ceļa inteliģento transporta sistēmu uzstādīšana, modernizācija un pielāgošana. Pilnsabiedrības Fima Group darbu izmaksas bija 954,7 tūkst. eiro (ar PVN). Kompānijas uzdevums bija izstrādāt zīmju izvēles algoritmu, ņemot vērā, kādus datus savāc meteostacijas, norāda J. Fedotovs. Pēc viņa teiktā, mainīgajām brīdinājuma zīmēm būs prioritātes. Piemēram, slidenam ceļam ir prioritāte salīdzinājumā ar sliktu redzamību. Šis projekts ir labs piemērs Fima kā sistēmu integratora pievienotajai vērtībai, norāda A. Grebežs. Proti, nav bijis gatava produkta, kas atbilstu LVC izvirzītajām prasībām, lai meteostacijas un maināmās ceļazīmes savienotu un tās darbotos automātiski. «Bija jāatrisina datu apmaiņa starp zīmi, metostaciju un centrālo vadības sistēmu, kā arī jāizstrādā vadības loģika, proti, kā tas viss kopumā darbosies,» skaidro J. Fedotovs. Modernizētie luksofori, piemēram, skatās, kāda ir transporta plūsma. Ja tā ir liela, tiek pagarināta zaļā gaisma.
Visu rakstu Satiksmes organizēšanā ienāk viedums lasiet 3. decembra laikrakstā Dienas Bizness. Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!