Pēdējā laikā arvien biežāk dzirdams apzīmējums startup, ko latvisko dažādi – uzsācējuzņēmums, jaunuzņēmums, tehnoloģiju iesācējuzņēmums. Kas tas īsti ir?
Lai gūtu atbildi uz šo jautājumu, Db.lv to vaicāja vairākiem šīs jomas pārstāvjiem.
Atbildes uz jautājumu «Kas ir startup?» lasiet augstāk galerijā!
#1/12
Anna Andersone Froont līdzdibinātāja
Galvenā startup atšķirība no citiem uzņēmējdarbības veidiem ir tā, ka startup ir strauji augošs un viegli «paplašināms» (scalable jeb skeilojams) uzņēmums. Mērķis iekarot globālu tirgu, tehnoloģiju iesaiste un investīcijas ir tikai blakusefekti un nepieciešamais, lai īstenotu straujo izaugsmi un paplašināšanos.
#2/12
Artūrs Matisons FunGenerationLab līdzīpašnieks
Startup ir cilvēku grupa, kas strādā pie jauniem, unikāliem produktiem vai pakalpojumiem (parasti tehnoloģiju jomas), kuri var ieinteresēt un būt noderīgi ļoti daudz cilvēkiem. Protams, līdzās pastāv risks, ka produkts nebūs veiksmīgs.
#3/12
Nikolajs Ustinovs Roamer līdzīpašnieks
Filozofiski domājot, tas ir dzīves veids. No praktiskā viedokļa – tas ir uzņēmums, kas attīsta kādu projektu no nulles līdz fāzei, kamēr tas pārtop par biznesu.
#4/12
Jānis Palkavnieks Draugiem.lv grupas runasvīrs
Tas ir jauns IT vai tehnoloģiju uzņēmums, tikko sācis darbu.
#5/12
Eldars Loginovs Fastr līdzdibinātājs
Manuprāt, par startup var saukt jebkuru uzņēmumu, kam ir liela un strauja izaugsme (20-100% mēnesī).
#6/12
Uldis Katlaps Metrigen līdzīpašnieks
Tagad bieži jebkuru jaundibinātu uzņēmumu sauc par startup, kas nav īsti pareizi. Manā izpratnē startup ir uzņēmums, kas ir inovatīvs (visbiežāk tas būs IT un vēl biežāk SAAS (software as a service) uzņēmums) un kas attīstās lēcienveidīgi jeb ģeometriskā progresijā, nevis lineāri, kā tas visbiežāk ir ar fizisku produktu ražotājiem.
#7/12
Ernests Štāls Reach.ly vadītājs un TechHub Riga līdzdibinātājs
Ir cilvēki, kuri uzskata, ka jebkurš jaunais uzņēmējs ir startup, bet tā gluži tas nav. Par startup uzskata tādus uzņēmumus, kuri darbojas industrijās, kurās vēl ir iespējama ļoti strauja izaugsme. Piemēram, tipiska startup industrija bija datori 80. gadu sākumā. Tagad tā vairs gluži nav startup industrija, jo ieiešana tajā ir dārga un potenciāls straujai izaugsmei nav liels.
Īsumā startup ir uzņēmums, kurš meklē atkārtojamu biznesa modeli industrijās ar straujas izaugsmes potenciālu. No otras puses tās ir arī industrijas ar augstu risku, jo ir vēl ļoti daudz nezināmā.
#8/12
Kristaps Grinbergs Qminder līdzdibinātājs
Daudzi nesaprot, kas ir startup un jauc dažādas lietas. Manuprāt, labākā definīcija ir Stīva Blanka teiktais – startup ir organizācija, kas meklē atkārtojamu un paplašināmu biznesa modeli. Daudzi uzskata, ka maza kafejnīca vai kas tāds arī ir startup. Tas gan nebūs korekti.
#9/12
Andis Silakaktiņš MaxTraffic pārdošanas vadītājs
Startup ir uzņēmums, kura galvenais mērķis ir strauja izaugsme. Tam ir vajadzīgs liels tirgus un spēja to sasniegt. Startup uzņēmumi parasti sāk ar idejām par to, kas ir produkts, tirgus un kāds varētu būt biznesa modelis, bet bieži vien šīs idejas mainās laika gaitā, jo daudzi sākotnējie pieņēmumi neatbilst reālajai situācijai.
#10/12
Andris K. Bērziņš BuzzTale vadītājs, TechHub Riga līdzdibinātājs
Startup ir tehnoloģiju un inovāciju intensīvs jauns uzņēmums. Tas nozīmē, ka jauns frizēšanas salons nav startup.
#11/12
Uldis Leiterts infogr.am līdzdibinātājs
Startup ir globāla kompānija ļoti agrīnā stadijā, tā tiek būvēta straujai izaugsmei no pirmās dienas. Bieži šāda attīstība notiek ar riska kapitāla atbalstu. Tas ir biznesa uzbūves princips, mazas ultra-efektīvas komandas spēj ātri pierādīt drosmīgas biznesa idejas.
#12/12
Deniss Belajevs, StartupLatvia vadītājs
Mana iecienītākā definīcija ir Dave McClure teiktais, ka startup ir kompānija, kam nav skaidrs, kas ir tās produkts, klients un kā pelnīt naudu. Tikko kā visas šīs trīs lietas noskaidrojas, tas vairs nav startup un pārtop īstā biznesā – izņemot tās reizes, kad tas nenotiek.