Gaidāmās izmaiņas Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) sniegto pakalpojumu cenās nav līdz galam ekonomiski un loģiski pamatotas, sacīja Auto asociācijas pārstāvji.
Asociācijā norādīja, ka Covid-19 pandēmijas laikā, kā arī pēc pandēmijas CSDD cenas tika būtiski paaugstinātas. Vienlaikus tika sniegts arī Konkurences padomes slēdziens, ka Latvijā ir augstākās šāda veida pakalpojumu cenas Baltijā, turklāt Lietuvā un Igaunijā jau vēsturiski apskates tiek veiktas retāk nekā Latvijā.
Asociācijā uzsvēra, ka pakalpojumu indeksācija pavisam nesen jau tika veikta, un ir jābūt ekonomiskam un racionālam pamatojumam, kādēļ atsevišķu pakalpojumu, piemēram, izvēles numuru un auto vadīšanas eksāmenu, izmaksas tik būtiski pieaug.
Pēc asociācijas pārstāvju teiktā, automašīnu vadīšanas eksāmeni patlaban gan autoskolās, gan CSDD ir kļuvuši tik dārgi, ka jaunietis bez 800 līdz 1000 eiro vērta ieguldījuma autovadītāja tiesības nevar iegūt. Tādējādi arvien vairāk Latvijā pietrūkst autovadītāju, it sevišķi kravas auto vadītāju un autobusu šoferu.
Auto asociācijas valdes priekšsēdētājs un Saeimas deputāts Andris Kulbergs (AS) atzīmēja, ka, ieviešot konkurenci, pakalpojumu cenas tiktu koriģētas dabiskā ceļā.
"Pagājušajā gadā tika veidots konkurss ar mērķi atvērt tirgu un veicināt konkurenci. Pārliecinājāmies, ka konkurence nepastāv - ir divi dominējošie tirgus spēlētāji, kas kontrolē visas tehniskās apskates stacijas, nodrošina apskates un to turpinās darīt līdz pat 2033.gadam. Tas ir pamats, kāpēc cenas ir tik augstas, jo divi dominējošie spēlētāji ir bez konkurences," minēja Kulbergs.
Viņš teica, ka asociācija vēlas ieviest to, ka tirgu atver arī auto servisa sniedzējiem, kas varētu kvalificēties un iegūt licences tehniskās apskates veikšanai, norādot, ka tas būtu veids, kā mazināt augstās izmaksas - konkurences apstākļos cenas dabiski samazinātos.
Kulbergs arī atzīmēja, ka cilvēki joprojām domā, ka tehniskās apskates veic CSDD, bet tie ir privāti uzņēmumi. "Ir būtiski saprast to, ka tādus pakalpojumus kā auto vadīšanas eksāmenus, numuru salīdzināšanu, izvēles numurus un tamlīdzīgi sniedz CSDD. Taču pašu tehnisko apskati veic privāts uzņēmējs, un izmaksas ir privātā komersanta rokās," viņš uzsvēra.
Tāpat Kulbergs norādīja, ka no nākamā gada tiks pacelts akcīzes, transporta ekspluatācijas, uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis un autoceļu lietošanas nodevas jeb vinjetes likmes, kas radīs produktu pašizmaksas pieaugumu, un ir tūlītējs inflāciju izraisošs apstāklis.
Tādējādi asociācija vēlas saprast visu CSDD pakalpojumu cenu izmaiņu pamatojumu, piebilstot, ka asociācija par gaidāmajām izmaiņām CSDD cenrādī iepriekš nebija informēta.
Jau ziņots, ka CSDD no nākamā gada 1.janvāra plāno paaugstināt vairāku sniegto pakalpojumu cenas, tostarp tehniskās apskates, transportlīdzekļu vadīšanas eksāmenu pieņemšanas, izvēles numuru un citu pakalpojumu cenas.
Tehniskās apskates cenu M1 kategorijas jeb vieglajiem automobiļiem plānots palielināt par 8% jeb 2,51 eiro - no 31,59 eiro līdz 34,1 eiro.
Tāpat CSDD plāno palielināt cenas pakalpojumiem, kuri ir laikietilpīgāki un komplicētāki un kuru sniegšanai ir nepieciešami augsti kvalificēti speciālisti. Piemēram, A un B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas eksāmenu pieņemšana sadārdzināsies par 20% - no 29,85 eiro līdz 35,82 eiro.
Vienlaikus 2,4 reizes cena pieaugs izvēles numuriem ar vienu vai vienādu ciparu simbolu kombināciju. Patlaban šī pakalpojuma maksa ir 413,22 eiro, bet no 1.janvāra tā būs 983,47 eiro. Šo pakalpojumu CSDD plāno palielināt neatkarīgi no pašizmaksām.
CSDD plānotās cenu izmaiņas nodos publiskajai apspriešanai, bet pēc tam tās būs jāapstiprina Ministru kabinetam.
Jau ziņots, ka CSDD apgrozījums pagājušajā gadā bija 60,023 miljoni eiro, kas ir par 13,8% vairāk nekā gadu iepriekš, bet direkcijas peļņa samazinājās par 39,8% - līdz 3,953 miljoniem eiro.
CSDD ir valsts akciju sabiedrība. Direkcija reģistrē transporta līdzekļus Latvijā, izsniedz vadītāju apliecības, veic automašīnu tehnisko apskati un sniedz citus pakalpojumus. Direkcijas kapitāldaļu turētājs ir Satiksmes ministrija.