Eiropas Parlamenta plenārsesijā
Strasbūrā 2007. gada 5. septembrī
Eiropas Parlaments pirmajā lasījumā izskatīja Eiropas Komisijas sagatavoto priekšlikumu par bīstamu kravu pārvadāšanu Eiropas Savienībā — šādi pārvadājumi veido 8 % no visa ES iekšzemes kravu transporta. Galvenās izmaiņas salīdzinājumā ar pašreizējo kārtību: ES regulējums attieksies ne vien uz autoceļiem un dzelzceļu, bet arī iekšējiem ūdens ceļiem, kur kopīgu Eiropas Savienības noteikumu agrāk nebija.
Jaunā direktīva atvieglos noteikumu piemērošanu, apvienojot četras pašreizējās direktīvas un divus lēmumus.
Eiropas Parlaments likumprojektā ierosina veikt grozījumu, kas paredz, ka dalībvalstis var savā teritorijā noteikt īpašas prasības vietējo un starptautisko bīstamo kravu pārvadājumiem ar transportlīdzekļiem, kurus jaunā direktīva neskar. Grozījums tādas pašas dalībvalstu tiesības paredz noteiktu maršrutu un noteiktu transporta veidu izmantošanā, kā arī bīstamu kravu pārvadājumiem ar pasažieru vilcieniem. Pieņemti arī daži tehniska rakstura grozījumi.
Kopējais bīstamo kravu transporta apjoms ES robežās veido 110 miljardu tonnkilometru gadā: 58 % bīstamās kravas pārvadā pa autoceļiem, 25 % pa dzelzceļiem un 17 % pa iekšējiem ūdensceļiem.
Eiropas bīstamo kravu pārvadāšanu būtībā nosaka starptautiski nolīgumi, kas balstīti uz ANO ieteikumiem. Nolīgumi ES iekšzemes transporta nozarē tiek īstenoti ar triju instrumentu starpniecību:
– Eiropas valstu nolīgumu par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR);
– Noteikumiem par bīstamo kravu starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (RID);
– Eiropas valstu nolīgumu par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem pa iekšējiem ūdensceļiem (ADN). Taču tikai daļa no ES dalībvalstīm ir ADN līgumslēdzējas valstis, turklāt nolīgums joprojām atrodas ratifikācijas procesā. Šāds stāvoklis sarežģī prasību piemērošanu.
Pieņemtie grozījumi tagad nosūtīti izskatīšanai ES Padomē, un sagaidāms, ka Parlamentam un Padomei par galīgo redakciju izdosies panākt vienošanos jau pirmajā lasījumā.
Bogusław Marian LIBERADZKI (PES, PL)
Ziņojums: Bīstamo kravu iekšzemes pārvadājumi
A6–0253/2007
Procedūra: koplēmuma, direktīvas pirmais lasījums
Debates: 04.09.2007.
Balsojums: 05.09.2007.
Ar cieņu,
Marika Armanoviča
Eiropas Parlaments - Preses dienests
Tel. Briselē: +32 2 28 32346
Tel. Strasbūrā: +33 3 88 1 74683
http://www.europarl.europa.eu/news/expert/default_lv.htm