Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

To Latvijas Aviācijas domnīcas (LAD) sestajās brokastīs norādīja Latvijas Aviācijas asociācijas (LAA) valdes loceklis Artūrs Kokars. Nozares komersanti diskutēja par gaisa kuģu apkalpošanas pakalpojumu, gaisa kuģu būves un remonta konkurētspējas paaugstināšanu, kā arī eksporta tirgu paplašināšanu, tai skaitā veicinot preču un pakalpojumu eksportu uz Eiropas Savienības valstīm un Ķīnu.

Pirms valstiskās neatkarības atjaunošanas Latvija bija PSRS militāri rūpnieciskā kompleksa sastāvdaļa, kura ietvaros Latvijā tika veikta militārās un civilās aviācijas gaisa kuģu atsevišķu mezglu būvniecība un gaisa kuģu testēšana, atgādina LAD. Tāpat, Latvijā tika uzturēta kvalitatīva aviācijas tehniskās izglītības bāze. Lai arī gaisa kuģu būvniecība un remonts pēc 1990. gada nav Latvijas vadošo aviācijas apakšnozaru sarakstā pēc produkcijas izlaides vai pievienotās vērtības lieluma, Latvijā ir labi piemēri, kas liecina par gaisa kuģu būves attīstības potenciālu.

1990. gadu sākumā uz Rīgas Civilās aviācijas institūta mācību laboratoriju bāzes izveidotais LNK Group koncerna meitas uzņēmums LNK Aerospace veic Krievijā ražoto civilās aviācijas gaisa kuģu konstrukciju testēšanu. LAS-1 ražo gaisa kuģu virszemes apkalpošanas tehnisko aprīkojumu. Rīgas lidostā darbojas akadēmiskais un profesionālais aviācijas centrs (APAC), kas cita starpā izstrādā jaunu tehnisko apkopju koncepciju gaisa kuģiem, kura balstīta uz konstrukciju un dzinēju vibroakustisko analīzi. Pelegrin ražo ultravieglos vispārējās aviācijas gaisa kuģus ar zīmolu Tarragon. Flight Consulting Group izstrādājis unikālu lidojumu vadības programmatūru ATOM un ir viens no Eiropas lielākajiem biznesa aviācijas lidojumu plānošanas un koordinēšanas centriem. Savukārt Airline Support Baltics, kas pirms dažiem gadiem pārcēlās no Skandināvijas uz Latviju, nodrošina MRO (gaisa kuģu uzturēšana un remonts) pakalpojumus biznesa un komerciālās aviācijas gaisa kuģiem Rīgas lidlaukā.

Lai paaugstinātu gaisa kuģu apkalpošanas pakalpojumu, gaisa kuģu būves un remonta konkurētspēju, LAD ieskatā jādarbojas vairākos virzienos. Jāveicina sadarbība ar alternatīvajiem finanšu pakalpojumu sniedzējiem, piemēram, akcelerācijas fondiem, lai nodrošinātu resursus apgrozāmo līdzekļu finansēšanai un uzņēmumu darbības paplašināšanai. Jānosaka valsts pasūtījums sadarbībā ar valsts pārvaldes un izglītības iestādēm aviācijas nozares studiju programmām, kā arī jāpilnveido esošās studiju programmas, lai nodrošinātu izglītojamo iegūstamo kvalifikāciju atbilstoši nozares pieprasījumam. Jāveido Latvijas aviācijas klasteris, lai stimulētu starpnozaru sadarbību un veicinātu jaunu preču un pakalpojumu izveidi Latvijas industriāli attīstītajās pilsētās. Tāpat nepieciešami atvieglojumi sezonālā darbaspēka piesaistei no trešajām valstīm.

Attiecībā uz eksporta tirgiem LAD norāda, ka viens no Latvijas gaisa kuģu ražošanas un remonta aviācijas apakšnozares lielākajiem izaicinājumiem ir klientu skaita un apjoma palielināšana. Teju 100% preču vai pakalpojumu tiek eksportēti pamatā uz NVS valstīm, galvenokārt Krieviju. Savukārt ES un ASV piemērotās ekonomiskās sankcijas šai Latvijas kaimiņvalstij paaugstina biznesa risku un rada nākotnes neskaidrību sadarbībā ar Krievijas uzņēmumiem. Tādēļ Latvijas gaisa kuģu ražotājiem un saistīto pakalpojumu sniedzējiem ir būtiski atrast alternatīvus noieta tirgus, sadarbojoties ar Eiropas un citu valstu gaisa kuģu ražotājiem. Te būtiska nozīme ir esošo produktu modernizācijai, zīmolu vadībai un pielāgošanai starptautiski pieņemtiem produkcijas standartiem, kā arī jaunu nišas produktu izstrādei. LAD ieskatā, ņemot vērā Ķīnas straujo ekonomisko attīstību, labklājības pieaugumu un pieprasījumu pēc importa precēm, šī valsts ir viens no ļoti perspektīviem Latvijas uzņēmumu noieta tirgiem.

Jau vēstīts, ka 2018. gada 10. maijā Starptautiskā Rīgas Aviācijas Foruma ietvaros LAA un Satiksmes ministrija parakstīja sadarbības memorandu, kas paredz nozares un valsts pārvaldes ciešāku sadarbību aviācijas ilgtspējīgai attīstībai, tostarp LAD izveidi. Tagad LAD apspriež attīstības virzienus, kā arī rīcības virzienus to īstenošanai dažādos jomas segmentos, un LAD viedokļa gala variants tiks izmantots Latvijas aviācijas ilgtermiņa attīstības stratēģijas izstrādei.

Rakstu par to, ko par gaisa kuģu būvi, remontu un apkalpošanu sprieda nozares spēlētāji, lasiet kādā no nākamajām avīzēm Dienas Bizness.

Komentāri

Pievienot komentāru