Rīgas Tehniskā universitāte (RTU) iesaistījusies projektā, kurā sadarbībā ar citām Eiropas augstskolām kopīgi strādā pie izglītības kvalitātes paaugstināšanas, uzlabojot augstskolu un darba devēju sadarbību, kā arī veidojot integrētu un inovatīvu pieeju studiju procesam un radošas vides veidošanai augstskolā.
Projektā Inovatīva stratēģiskā partnerība augstākajai izglītībai Eiropā (angliski – Innovative strategic partnership for European higher education – ISPEHE) iesaistītas piecas augstskolas – Integrētā biznesa institūts (Maķedonija – projekta koordinators), Pavijas Universitāte (Itālija), Ļubļanas Universitāte (Slovēnija) un Ekonomikas un kultūras augstskola (Latvija). Projekta pilotmodelis tiek aprobēts biznesa studiju programmās, tādēļ RTU projektu vada Inženierekonomikas un vadības fakultātes (IEVF) pētnieki sadarbībā ar RTU Karjeras centru un Datorzinātnes un informācijas tehnoloģijas fakultāti.
IEVF nodrošina visu līmeņu augstākās izglītības iegūšanu dažādos ekonomikas un uzņēmējdarbības virzienos – uzņēmumu vadībā un ekonomikā, personāla vadībā, būvuzņēmējdarbībā, nekustamo īpašumu pārvaldībā, pilsētu un reģionu ekonomikā, muitas un nodokļu administrēšanā, starptautiskajos ekonomiskajos sakaros, darba vides drošībā, kvalitātes vadībā, mārketingā, loģistikā, finansēs u.tml. Studijām IEVF ir izteikts starpnozaru raksturs. Ikviens students fakultātē iegūst integrēto uzņēmējdarbības kompetenci. Studiju process ir orientēts uz zināšanu apguvi darot (learning by doing/learning by developing) un integrētu teorētisko zināšanu veidošanu. IEVF dekāna vietniece mācību darbā prof. Inga Lapiņa uzsver: «Attīstoties tehnoloģijām, modernai ražošanai un inovatīvajai darbībai, visā pasaulē arvien vairāk tiek pieprasīti zinātnieki un speciālisti starpdisciplinārās jomās, tādēļ viens no stratēģiskiem pētniecības virzieniem IEVF ir inženiertehnisko sistēmu un tehnoloģiju pārvaldības un ekonomisko jomu integrācija. Šajā virzienā tiek veikti pētījumi, kas saistīti ar sarežģītu ražošanas un inženiertehnisko sistēmu vai zinātņietilpīgu produktu izveidi, uzturēšanu un pilnveidošanu. Tādēļ ISPEHE projektā RTU pētnieku kompetence un pieredze ir īpaši vērtīga, taču vienlaikus dalība tajā mūsu pētniekiem ir lieliska iespēja mācīties no pārējiem projekta partneriem».
Projekts paredz trīs inovatīvās komponentes – integrēta modeļa izveidi studiju efektivitātes un kvalitātes attīstībai augstskolās, starptautiska karjeras centra pilotprojekta izveidi, kā arī biznesa un izglītības integrācijas platformas izstrādi.
Projekta gaitā tiek veidots integrēts modelis inovāciju virzītas kultūras un mācīšanās efektivitātes veicināšanai augstākās izglītības iestādēs (Integrated Model for Fostering an Innovation Driven Culture and Learning Efficiency at Higher Education Institutions), kas veidots kā partneru labās prakses un pieredzes sinerģija. Mērķis ir radīt studiju vidi, kuras pamatā ir inovācijas, radošuma, uzņēmējdarbības un līderības prasmju attīstība un studentu karjeras daudzveidīgu iespēju sekmēšana. Lai izzinātu un izvērtētu pašreizējo situāciju par izmantotajām studiju metodēm, projekta gaitā tika anketēti augstskolu studenti un mācībspēki. Pēc tam tika izstrādāts integrētā studiju modeļa prototips, kas kā pilotprojekts semestra garumā tika testēts visās partneraugstskolās. Semestra noslēgumā notika atkārtota studentu anketēšana, kuras nolūks bija noskaidrot, kā viņi vērtē jauno pieeju. Izstrādātā un praksē pārbaudītā metode būs izmantojama ne tikai projektā iesaistītajās augstskolās, bet jebkurā citā augstākās izglītības iestādē.
Visās projekta partneraugstskolās aktīvi darbojas karjeras centri. RTU ir darba devēju atzītākā Latvijas augstskola un tajā Karjeras centrs darbojas kopš 2007. gada, palīdzot studentiem veiksmīgi izveidot attiecības ar uzņēmējdarbības vidi. Sekmīga uzņēmējdarbība ir valsts ekonomikas izaugsmes pamats. Uzņēmumu attīstības jautājumi ir īpaši aktuāli situācijā, kad globalizācijas rezultātā pieaugusi starptautiskā konkurence, augušas produktu un pakalpojumu kvalitātes prasības, paaugstinās profesionālās kvalifikācijas prasības uzņēmējdarbībai. Starptautiska karjeras centra pilotmodeļa izveides iecere ir balstīta idejā radīt iesaistīto pušu sadarbības tīklu, kas vērsts uz savstarpējo kontaktu skaita pieaugumu visos sadarbības līmeņos, koncentrējoties uz korporatīvās uzņēmējdarbības (intrapreneurship) attīstību. Projekta sākumā tika veikta situācijas izpēte, visās projektā iesaistītajās valstīs intervējot dažādu uzņēmumu personāla vadības pārstāvjus, lai identificētu viņu līdzšinējo pieredzi sadarbojoties ar lokālo izglītības iestāžu karjeras centriem, kā arī konstatētu tās trūkumus. Latvijā tika intervēti ATEA, Rimi Baltic un citu uzņēmumu pārstāvji. Interviju rezultāti tiek ņemti vērā, izstrādājot biznesa un izglītības platformas rīkus un iesaistes iespējas darba devējiem. Šādā virtuālā karjeras centrā interesenti varētu iegūt plašu kontaktu tīklu, optimālu ekspertu palīdzību un kvalitatīvu padomu.
Situācija Latvijas un kopējā Eiropas Savienības (ES) darba tirgū liecina, ka mācīšanās un profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanas mūža garumā kļūst par nepieciešamību. To arvien vairāk atbalsta gan valsts, gan darba devēji. Mūžizglītība tiek uzskatīta par ES valstu politikas stūrakmeni cilvēkresursu attīstības jomā. Šāda tālredzīga un sistemātiska cilvēkresursu attīstība prasa aktīvas izmaiņas augstākajā izglītībā. Izmaiņu mērķis ir nodrošināt konkurētspēju, kur cilvēkresursi kļūst par izšķirošo faktoru inovāciju procesā. Biznesa un izglītības sabiedriskās integrācijas platforma (Business and Education Public (BEP) Integration Platform) ir plānota kā jauna tiešsaistes sistēma, kas palīdzētu pārvarēt plaisu starp uzņēmumiem, valsts organizācijām un izglītības iestādēm. Platforma nodrošina projektu vadības vidi, kura atbalsta projektu īstenošanu, sākot no projekta partneru meklēšanas iniciatīvām, ietverot projekta plānošanu, izpildi un kontroli, līdz projekta pabeigšanai. Platforma nodrošina gan vispārējās projektu vadības elementus, gan specifiskās vajadzības izglītības, pētniecības un informācijas tehnoloģiju projektu vadībai, ietverot dažādu iesaistīto pušu intereses. Inovatīvā pieeja, kas tiek izmantota no projekta sākuma līdz noslēguma fāzei, veicina starpdisciplinārās sadarbības un projektu vadības pieeju integrāciju.
ISPEHE ir «Erasmus+» programmas 2. galvenās aktivitātes (KA2): «Sadarbība inovācijas veicināšanai un labās prakses apmaiņa» Stratēģiskās partnerības projekts.
Tas tiek īstenots laika posmā no 2015. līdz 2016. gadam.
Projekta Nr.: 2014-1-МК01-КА203-000275.
Papildu informācija ispehe.org.