Rīgā nevarēs ieviest Tallinas bezmaksas sabiedriskā transporta ideju «viens pret viens», jo Tallina ir daudz kompaktāka pilsēta un pastāv arī citas būtiskas atšķirības pilsētas pārvaldē, turklāt, lai Rīgā ieviestu bezmkaksas sabiedrisko transprotu, būtu nepieciešama papildu dotācija uzņēmumam Rīgas Satiksme 35 – 50 milj. Ls apmērā, portālam Db.lv stāstīja Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks.
Aprīļa vidū Rīgas domes (RD) Satiksmes departamenta un Rīgas Satiksmes pārstāvju delegācija devās uz Tallinu noskaidrot, kādā veidā kaimiņvalsts galvaspilsētas pašvaldība cer Tallinā ieviest bezmaksas sabiedrisko transportu, kur bezmaksas braucieni Tallinas iedzīvotājiem gaidāmi jau no nākamā gada sākuma.
«Aprēķināts, ka aptuveni uzņēmumam RS būtu nepieciešama vēl papildu 35 – 50 milj. Ls dotācija gadā, lai tas būtu rīdziniekiem pieejams bez maksas,» norādīja V. Baraņņiks. Patlaban RS dotācija no Rīgas pašvaldības budžeta ir 47,5 milj. Ls, bet no valsts budžeta – 3,5 milj. Ls. Db.lv jau vēstīja, ka šogad uzņēmums paredz strādāt ar 12,8 milj. Ls zaudējumiem.
Viņš norāda, ka Rīgas pašvaldība «ar interesi skatīs, kā attīstīsies bezmaksas sabiedriskā transporta projekts Tallinā», tomēr patlaban nevarētu solīt, ka arī Rīgā varētu ieviest šādu sistēmu. Skaidrs esot viens – kopēt «1:1» Tallinas modeli Rīga nevarēšot, skaidroja RD Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs.
Jau iepriekš vēstīts, ka, ieviešot bezmaksas sabiedrisko transportu, būtu jārēķinās ar pasažieru skaita pieaugumu, tādējādi būtu jāpārskata esošo maršrutu saraksts un transporta kursēšanas grafiki, iepriekš informēja RS pārstāvis Viktors Zaķis.
Tallinā bezmaksas sabiedriskā transporta modelis būs iespējams, jo Tallinas pašvaldība plāno samazināt dotācijas SIA Rīgas Ūdens analogam Tallinā, tāpat pilsētā plānots ieviest līdzīgu sistēmu kā Rīgas sabiedriskajā transportā esošie e-taloni, turkāt par plastikāta kartēm no sabiedriskā transprota pasažiera tiks prasīta vienreizēja maksa – divi eiro, skaidroja V. Baraņņiks. Viņš norādīja, ka SIA Rīgas Ūdens dotācijas samazinājums netiek plānots.
Tāpat Tallinas pašvaldība cer, ka, ieviešot bezmaksas sabiedrisko transportu, cilvēki no blakus esošajām pašvaldībām reģistrēsies Tallinā, tādējādi palielinot pilsētas ienākumus no iedzīvotāju ienākumu nodokļa (IIN). «Tallinā cer veikt arī to, kas Rīgā tika paveikts 2005. gadā – apvienot dažādus transporta uzņēmumus vienā,» norāda V. Baraņņiks.
«Jāņem vērā, ka Tallinā ir krieti kompaktāka sabiedriskā transporta sistēma – Igaunijas galvaspilsētā ir gan mazāki attālumi, kā arī mazāks trnasportlīdzekļu skaits,» norāda V. Baraņņiks.
Tallinas atbilstošo institūciju darbinieki aprēķinājuši, ka optimistiskā scenārija gadījumā pasažieru skaits sabiedriskajā transportā, līdz ar brauciena maksas atcelšanu, palielināsies par 20 – 25%, stāstīja V. Baraņņiks.
Braucienā uz Tallinu, lai izpētītu kaimiņvalsts pašvaldības plānu no nākamā gada ieviest bezmaksas sabiedrisko transportu, devās V. Baraņņiks, Vadims Faļkovs, Vitālijs Reinbahs, Leons Bemhens, Jānis Dziedātājs un Didzis Stepe.