Latvijas pārtikas ražotāji Krievijas un ES sankciju fonā palielina savas produkcijas klātbūtni rietumu lielveikalu plauktos , piektdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Pārtikas ražotāju un eksportētāju uzskati par Krievijas tirgus nozīmīgumu atšķiras. Daži neuzskata par saprātīgu zaudēt nākotnes tirgus daļu šai zemē un ir gatavi uz īstermiņa zaudējumiem, ko kompensē ar izplešanos rietumos, taču daļa savu eksporta tirgus portfeli ir pārorientējuši uz citiem tirgiem. Pārtikas eksporta daļa Latvijas eksporta kopējā portfelī ieņem aizvien nozīmīgāku daļu. Pārtikas rūpniecības ražojumu eksports oktobrī, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, palielinājās par 26,2 milj. eiro jeb par 26,2%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Ekspertīzes alfabēts
Neatkarīgi no Krievijas notikumiem zivrūpniecības uzņēmums Karavela ir renovējis ražotni Rīgā tieši ar domu par rietumu un ziemeļu valstu tirgiem – Lielbritāniju un Skandināvijas valstīm. «Iešana uz jebkuru jaunu tirgu ir vismaz piecus gadus ilgs process,» saka uzņēmuma vadītājs un Latvijas Pārtikas eksportētāju apvienības (LPEA) valdes priekšsēdētājs Andris Bite. «Ja ir liela nauda, ko ieguldīt, to var saīsināt par gadu, bet ne vairāk. Karavelai stratēģiskais lēmums par iešanu rietumu tirgos tika pieņemts pirms septiņiem gadiem, un nu šis cikls ir noslēdzies – mēs to paši esam izgājuši un izdzīvojuši no A līdz Z.» Lai ar šo kompānijas un Latvijas zivrūpnieku gūto pieredzi varētu dalīties ar citu jomu pārtikas ražotājiem, ir nodibināta LPEA. «Sākumā iedomātais modelis izrādījās pilnīgi nepareizs,» A. Bite saka par vienu no vērtīgākajām biznesa mācību stundām – kļūdām. Pirms septiņiem gadiem iedomātā ieiešana Vācijā izrādījās nesaprātīga, jo «Vācijas tirgus mūsu produkcijas grupā nes zaudējumus – tur jau vietējie pārtikas ražošanas grandi cīnās savā starpā un ar zaudējumiem». Uzņēmējs saka, ka tā laika naudas trūkums bija uz labu, jo citādi «mēs būtu sākuši ar ražošanas līniju Vācijai un tas beigtos bēdīgi». Nozares izstādēs, kas tiek apmeklētas 5–7 reizes gadā, Karavelai izkristalizējās sapratne, ka tās ražojumu īstais tirgus ir Skandināvijā, kurā pašu zivrūpniecība, pēc uzņēmuma novērojumiem, iet uz grunti.
Visu rakstu Pievēršas rietumiem un ziemeļiem lasiet 12. decembra laikrakstā Dienas Bizness.