Ķīniešu mazuļi, visai burtiski piezīdušies globālajiem resursiem, spēj radīt ievērojamu līdzsvara zudumu konkrēto produktu tirgū no Austrālijas līdz Lielbritānijai, analizē Financial Times. Abās minētajās valstīs zīdaiņu pārtikas pircēju «tūrisma» dēļ ieviestas normas, cik daudz piena maisījumu viens klients drīkst pirkt.
Ķīniešu uzticība vietējiem produktiem tika fundamentāli iedragāta 2008. gadā, kad ar melamīnu saindēta piena dēļ mira seši zīdaiņi un vēl 300 tūkstoši palika slimi. Kopš tā laika, kurš vien var, tas Ķīnā savām mazgadīgajām atvasēm pērk importa piena
maisījumus.
Ķīnas vēstniecība Latvijā DB komentē, ka pēc Ķīnas Kvalitātes kontroles administrācijas AQSIQ datiem «99% iekšzemē [ražotā] piena pulvera atbilst kvalitātes standartiem». Ņemot vērā šīs valsts gigantisko tirgu, gan jānorāda, ka arī atlikušais 1% riska ir gana apjomīgs, lai saprastu ķīniešu bažas par savu bērnu drošību.
«Problēma pašlaik ir masu uzticības trūkums pret pašmāju piena pulveri,» situāciju komentē vēstniecības pārstāvis, «tāpēc tiek īstenota virkne pasākumu, lai atgūtu patērētāju uzticību.» Attiecīgi pašu ķīniešu oficiālais vērtējums ir tāds, ka piena pulveris valsts iedzīvotājiem ir pietiekamā vairumā, reāla deficīta nav, ir tikai psiholoģiskas dabas un komunikācijas problēmas, un situācija ar deficīto pārtikas preci patiesībā «pēdējā laikā ir gājusi mazumā nevis kļuvusi sliktāka».
Zīdaiņiem domātie piena maisījumi Ķīnā nav nekāda bērnu spēle. Tiek plānots, ka šogad mazuļi patērēs piena pulveri 14,5 miljardu ASV dolāru vērtībā, raksta FT. Zināmā deficīta apstākļos plaukst un zeļ zīdaiņu piena kontrabanda, un internetā Ķīnā iespējams iegādāties piena maisījuma kārbu par 24–32 dolāriem. Austrālijas tiešā ekonomiskā saikne ar Ķīnu nav jaunums, bet piena pulvera trakuma aizskanēšana līdz Lielbritānijai jau ir ievērojams fakts. Britu lielveikalu ķēdes Wm Morrison, J Sainsbury, Asda un Tesco nu jau pārdod tikai divus zīdaiņu piena pulvera iepakojumus «uz deguna». Tas tiek darīts pēc ražotāju lūguma, brīvā tirgus flagmanī notiekošo raksturo FT, jo uzņēmējiem ir bažas, ka organizētas patērētāju grupas varētu izpirkt produktu «neparasti lielos daudzumos eksportam». Lūgumu nepārdot vairāk par diviem iepakojumiem vienam klientam Britu Mazumtirgotāju konsorcijam izteicis koncerns Danone.
Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības (LPCS) valdes priekšsēdētāja Jāņa Šolka rīcībā nav informācijas par jelkādu ažiotāžu saistībā ar piena maisījumiem Latvijā. Viņš DB skaidro, ka šobrīd Latvijā neviens ražotājs arī nenodarbojas ar īpašu bērniem domātu piena maisījumu ražošanu. Pienrūpnieku boss vērtē, ka Latvijas tirgus ir pārāk mazs, lai šādu rūpalu uzsāktu. Turklāt jārēķinās, ka šajā tirgū jau darbojas globālie tirgus dalībnieki, piemēram, Milupa un Nestle, kam ir gadsimtu senas tradīcijas, un ar viņiem konkurēt izmaksu ziņā būtu ļoti grūti.