Jaunākais izdevums

Igaunijas kompānijas VKG un Eesti Energia gatavojas uzsākt dīzeļdegvielas ieguvi no degslānekļa eļļas, vēsta Postimees.

VKG vadītājs Prits Rohumā (Priit Rohumaa) apliecināja, ka kompānija projektu jau ir uzsākusi. «Būvniecību mēs sāksim nākamajā gadā, 2015. gadā pārstrādes rūpnīcai vajadzētu jau sākt darboties, bet pilnus ražošanas jaudas apmērus plānots sasniegt 2016. gadā,» klāstīja VKG vadītājs.

VKG norāda, ka gada laikā plāno saražot 400 tūkstošus tonnu dīzeļdegvielas, kas ir līdzvērtīgs divām trešdaļām Igaunijas ikgadējā dīzeļdegvielas patēriņa.

Medijs atgādina, ka Eesti Energia uzsākt dīzeļdegvielas ieguvi no degslānekļa gatavojas 2016. gadā. Tas nozīmējot, ka Igaunija pavisam drīz spēs pati saražot sev nepieciešamo dīzeļdegvielu.

Eesti Energia pārstāvji norāda, ka, sākot ar 2016. gadu, kompānija katru gadu no degslānekļa eļļas spēs saražot 1,2 miljonus tonnu dīzeļdegvielas.

Iepriekš plašsaziņas līdzekļi vēstīja, ka aizvadītā gada oktobrī Eesti Energia prezentēja škidro degvielu, kas iegūta no degslānekļa.

Degslāneklis galvenokārt tiek izmantots enerģijas ražošanai, bet no procesa blakusprodukta – degslānekļa eļļas var iegūt degvielu. Igaunijas energokompānija Eesti Energia degslānekļa atradnes apgūst arī ārvalstīs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc šāda principa tika radīta populārā KIA Sportage uzlabotā modeļa atjaunošanas programma. To pat zinātājiem pamanīt būs ļoti grūti. Un labi vien ir.

Tehniski un, protams, vizuāli KIA Sportage ir viens no savas klases pievilcīgākajiem modeļiem, tādēļ korejiešu izvairīšanās kārtīgi pieķerties ārējām un interjera izmaiņām ir loģiska. Viena no jaunā Sportage svarīgākajām atpazīšanas pazīmēm ir jauns priekšējās dekoratīvās restes zīmējums. Aizmugurējos lukturos ir modernāka gaismas tehnika. Turpretim salonā galvenais jaunums ir tas, ka vadības panelī starp apaļajiem infodisplejiem ir iespraucies vēl viens digitāls infologs, kurā varēs nolasīt āra temperatūru un citu noderīgu informāciju, kas iepriekš bija jāmeklē, spaidot izvēlnes pogu. Sīkums, bet patīkami. Dārgāko Sportage lietotāju priekam turpmāk autovadītāja krēsls būs elektriski regulējams, turpretim ziemā ļoti noderēs zem stūres kolonnas paslēptā stūres apsildes poga, kuras iepriekš KIA Sportage aprīkojuma sarakstā nebija.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunais rumāņu mazcenas krosovers Dacia Duster ir multifunkcionāls darba instruments, kas tagad padarīts vēl parocīgāks

Pēc šo rindu autora domām, viens no lielākajiem jaunā Duster ieguvumiem ir priekšējie krēsli, kas ir galvastiesu pārāki par tiem, kas bija iepriekšējā Duster. Jau kopš iznākšanas brīža kompaktais visurgājējs ar vienkāršo, bet uzticamo tehniku un pieejamo cenu ir kļuvis par pieprasītu preci daudzās Eiropas valstīs. Arī pie mums Dacia Duster ir cienīts auto, jo īpaši mežizstrādes uzņēmumu, zemnieku saimniecību, kā arī apsardzes firmu vidū. Būtiski piebilst, ka arvien vairāk par šo auto interesējas privātpersonas ne tikai lauku reģionos, bet arī galvaspilsētā.

Kāpēc tas būtu jāpērk

Dacia Duster joprojām ir vienkāršs darba zirgs smagiem un brīžiem ļoti netīriem darbiem. Svarīgi, ka auto no tiem nebaidās, drīzāk uzņems tos kā izaicinājumu ar mērķi par katru cenu arī izpildīt. Ja ir vēlēšanās tikt pie lēta krosovera, kurš ar lielāko prieku un azartu mīlēs braukt pa grants seguma ceļiem, tad pretinieku rumānim nav. Uzlabojot jaunākās paaudzes modeli, konceptuāli nav sabojāts Duster džipiskais un robustais izskats. Jauna gaismas tehnika un dekoratīvās uzlikas apkārt automobilim ir tieši tas, kas ir vajadzīgs. Salonā izmaiņu ir gana daudz. Auto ir jūtami apaudzis ar visādām ekstrām - modernu vadības paneli un multifunkcionālu stūri, un dārgākajā izpildījumā ar Media NAV multimediju sistēmu, kruīza kontroli ar ātruma ierobežotāju u.c.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Arī Mercedes GLE ir gatavs kompromisam

Aldis Zelmenis,04.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mercedes GLE ir kļuvis vēl lielāks un daudzpusīgāks, tiesa, tā motoru ēdienkarte turpmāk sāksies ar četrcilindru dīzeli

Arī Mercedes GLE nav pagājusi secen downsizing ēra. Nav šaubu, ka četrcilindru dīzelis ir augstas veiktspējas tehnika. Uz papīra tas daudz neatpaliek no iepriekš izmantotā sešcilindru dīzeļa. Bāzes modeļa GLE 300 d 4 Matic 245 zirgspēki ir gana daudz tik lielam auto, kāds ir jaunais GLE, tomēr tie nav seši stobri, un tas ir jūtams. Iespējams, ka, nezinot. kā brauca un ar kādu patīkamu skaņu to darīja sešcilindru dīzelis, šādi aizspriedumi vairs nemocīs. Tomēr Mercedes klients ir konservatīvs un tajā pašā laikā ar asu prātu un labu atmiņu apveltīts indivīds, attiecīgi neliels rūgtumiņš par četrcilindru sniegumu būs. Četrcilindru motors ir ievērojami skaļāks, to gan salonā nevarēs dzirdēt, jo Mercedes GLE virsbūve ir perfekti nopakota un akustiskais komforts salonā ir teicams. Toties paātrinājuma brīžos četrcilindru dīzeļa sniegums nebūs tik spilgts un nešūsies kopā ar Mercedes lozungu The best or nothing.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kompaktāks no ārpuses un ērts no iekšpuses. Tam visam klāt ir pilnīgi cita tehnika, kas turpmāk būs jaunā minivena Citroen C4 Picasso rīcībā.

Iepriekšējās paaudzes C4 Picasso ar pircēju uzmanību Latvijā, maigi sakot, nevarēja lepoties, jo daudzos aspektos tas bija tehniski un morāli novecojis modelis, kas nespēj konkurēt ar savas klases līdziniekiem. Turklāt ir jāatzīst, ka līdz ar straujo korosoveru un kompakto SUV modeļu popularitātes bumu Eiropā proporcionāli ir sarukusi pircēju apetīte pēc ģimeniskajiem miniveniem. Taču tas nenozīmē, ka šīs klases modeļi pilnībā ir zaudējuši asumu. Paraugoties uz jaunākās paaudzes Citroen C4 Picasso futūrisko eksterjera un interjera dizainu, kam zem čaulas paslēpta pilnīgi jauna tehnika, ir skaidri noprotams, ka Citroen noteikti nav metis plinti krūmos un tic šī segmenta attīstībai un pieprasījumam arī turpmāk.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pilnpiedziņas universāļu formāts ar piepaceltu virsbūvi un dekoratīvām uzlikām kļūst ar katru dienu populārāks. Par atpazīstamību un pircēju uzmanību var būt drošs arī šī žanra pārstāvis – jaunākās paaudzes Škoda Octavia Scout

Ikviens no čehu modeļiem, kam modeļu nosaukuma galā ir vārds Scout, atšķiras ar rakstura stingrību un pamanāmiem vizuāliem dotumiem. Octavia Scout gadījumā šie uzstādījumi darbojas, iespējams, vislabāk. Apkarināts ar dekoratīvām uzlikām (starp citu, plastmasas uzlikas ir parādījušās arī uz automašīnas durvīm), Scout izskatīsies labāk par civilo Octavia universāli, turklāt būs gatavs savu saimnieku izvizināt pa tādiem ceļiem un atsevišķiem neceļiem, kur ar parasto Škoda universāli labāk nerādīties. Lielākais jaunums – turpmāk Octavia Scout cienītāju rīcībā būs kombinācija ar jaudīgu dīzeļmotoru un DSG divsajūgu automātisko pārnesumkārbu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sekojot modes tendencēm, zviedru Volvo ir radījis pilnīgi jaunu dzinēju paaudzi, kas jau ir pieejama gandrīz visos modeļos, izņemot pašreizējo XC90.

Svarīgi ir piebilst, ka turpmākajos gados jaunie motori būs neatņemama visu Volvo modeļu sastāvdaļa, kuri tiks būvēti uz jaunās t.s. SPA platformas.

Pašu spēkiem radītās motoru paaudzes dīzeļmotori un benzīnmotori tiek veidoti, balstoties uz divu litru tilpuma četrcilindru agregātu bāzes. Tos apkarinot ar dažāda izmēra turbīnām un/vai kompresoriem, tiks panākta motoru jaudu daudzveidība. Sāksim ar to, ka tie ir pilnīgi jaunas paaudzes motori, kuros plaši izmantots alumīnijs un citi modernie materiāli, ļaujot spēka dzelzim nomest 30 līdz 50 kilogramus liekā svara. Volvo jauno motoru unifikācijas plāns paredz plašu pielietojumu, sākot no pašiem mazākajiem Volvo priekšpiedziņas auto un beidzot ar lielāko un prestižāko SUV modeli XC 90.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Elektrība visā Eiropā kļūs arvien zaļāka

Māris Ķirsons,29.06.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Daudzām nozarēm, lai pārietu uz bezizmešu vai zemu izmešu saimniekošanu, labākais būtu mainīt tehnoloģijas un elektrificēties, bet elektroenerģija arvien vairāk tiks iegūta no saules un vēja.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta AS Latvenergo tehnoloģiju un atbalsta direktors un valdes loceklis Kaspars Cikmačs. Par šo un daudziem citiem patērētājiem svarīgajiem enerģētikas jautājumiem tiks diskutēts izdevniecības Dienas Bizness, AS Gaso, AS Latvijas Gāze, AS Latvenergo un AS Augstsprieguma tīkls rīkotajā ikgadējā enerģētikas nozares konferencē Enerģētika 2021: konkurētspēja un tirgus stabilitāte ceļā uz klimata mērķu sasniegšanu.

Kā elektroenerģijas ražošanu un patēriņu ietekmēs ES Zaļais kurss?

Eiropas Savienības ambiciozais mērķis – līdz 2050. gadam panākt klimatneitrālu Eiropas Savienību – enerģētikā tiek balstīts uz diviem stūrakmeņiem: arvien lielāku atjaunojamo energoresursu īpatsvaru un efektīvāku – taupīgāku – šo resursu izmantošanu. Energoresursu efektīvāka izmantošana iespējama, auto ar iekšdedzes dzinējiem aizstājot ar elektroauto, jo tādējādi energoresursu patēriņš sarūk apmēram uz pusi, un tieši transporta jomā eksperti Eiropā un citur pasaulē saskata potenciālu klimatam draudzīgiem risinājumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Zemāka kreditēšana un zemāka izaugsme Latvijā ir "vistas un olas"” jautājums – vai varam pārraut šo apburto loku?

Artūrs Jukšs, Rietumu Bankas Kredītu pārvaldes vadītājs,03.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā jau ilgāku laiku tiek spriests par kreditēšanas apjomiem un tiek meklēti iemesli, kāpēc mēs atpaliekam no kaimiņvalstīm. Un izaicinājums šajā diskusijā ir saprast cēloņsakarību un tieši tas, ka te nav acīmredzamu iemeslu rada spriedzi un neizpratni.

Proti, uz jebkuru jautājumu kreditēšanas jomā var paskatīties no vairākām pusēm – piemēram, ekonomika neaug pietiekami ātri, jo netiek pietiekami kreditēts. Vai arī netiek pietiekami kreditēts, jo ekonomika neaug pietiekami ātri. Jūs šo teikumu varat pateikt kā vien gribat un tas principiāli būs pareizi, bet risinājumu mums tas nedod.

Šajā komentārā es centīšos atrast alternatīvu skatījumu, kāpēc Latvijā patiesi ir zemāka uzņēmumu kreditēšana nekā citās Baltijas valstīs un apskatīšu dažādus aspektus. Šis komentārs viennozīmīgu atbildi nedos, bet ceru, ka tas piešķirs vismaz jaunu skatījumu uz šo “apļveida” diskusiju.

Un gribu sākt ar pieņēmumu, ka problēma nav paši Latvijas uzņēmumi, kas neradītu pietiekami ambiciozus izaugsmes plānus – mūsu uzņēmēji ne ar ko nav sliktāki par Baltijas kaimiņiem – tiem ir idejas, mērķi, prasmes un spējas. Un tikpat svarīgi, ka Latvijas bankas nav sliktākas – tās ir racionālas un vēlas pelnīt no kreditēšanas un tām nav iemesla būt būtiski piesardzīgākām kā citās Baltijas valstīs. Bet jāsāk ar situācijas apskatu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Visaugstākais ēnu ekonomikas īpatsvars Latvijā joprojām ir būvniecībā

Db.lv,16.05.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ēnu ekonomikas apjoms Latvijā 2021. gadā ir pieaudzis par 1,1%, sasniedzot 26,6% no iekšzemes kopprodukta. Naudas izteiksmē, kopējie zaudētie nodokļu ieņēmumi no ēnu ekonomikas Latvijā, pārsniedz 2,7 miljardus eiro, liecina publiskotie Rīgas Ekonomikas augstskolas (SSE Riga) “Ēnu ekonomikas indeksa Baltijas valstīs” rezultāti.

Covid-19 pandēmijas ietekmē ēnu ekonomikas apjoms 2021. gadā ir pieaudzis arī Lietuvā un Igaunijā.

Atbilstoši ēnu ekonomikas indeksa aprēķiniem, kas tiek veikti Baltijas valstīs kopš 2009. gada, ēnu ekonomikas līmenim Latvijā bija tendence mazināties 2015. un 2016. gadā, kad tas sasniedza, attiecīgi 21,3% un 20,7% no IKP. Savukārt turpmākajos gados, ēnu ekonomikas apjoms Latvijā vai nu būtiski nemainījās, vai arī pieauga: 2017. gadā ēnu ekonomika Latvijā bija 22,0% no IKP, 2018. gadā - 24,2%, 2019. gadā - 23,9%, 2020. gadā 25,5%, bet 2021 gadā - 26,6% no IKP.

Ēnu ekonomikas pieaugums 2021. gadā ir vērojams arī Lietuvā un Igaunijā. Proti, salīdzinājumā ar 2020. gadu, Igaunijā ēnu ekonomika 2021. gadā palielinājusies par 2,5%, sasniedzot 19,0% no IKP. Igaunijā, šis ir augstākais ēnu ekonomikas rādītājs kopš 2012. gada, kad ēnu ekonomikas apjoms bija 19,2% no IKP. Savukārt Lietuvā ēnu ekonomikas apjoms 2021. gadā palielinājies pat par 2.7%, sasniedzot 23,1% no IKP. Lietuvā šis ir augstākais ēnu ekonomikas apjoma rādītājs kopš 2009. gada. Tādējādi, visticamāk, tieši Covid-19 pandēmijas ietekmē, ēnu ekonomika 2021. gadā ir palielinājusies visās trīs Baltijas valstīs. Lai gan starpība starp ēnu ekonomikas apjomu Latvijā un Lietuvā ir salīdzinošo mazāka kā novērtos iepriekšējos gadus, tomēr tā joprojām ir visaugstākā tieši Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tā divos vārdos varētu raksturot uzlabotā VW Touareg svarīgākos ieguvumus, kas šī gada oktobrī piezemēsies arī Latvijas tirgū

Kopš 2002. gada VW Touareg ir ielauzies uz palikšanu t.s. lielo premium SUV modeļu klubiņā, kur apgrozās tādas personības kā BMW X5, Audi Q7, Mercedes ML vai Porsche Cayenne. Touareg esošais modelis pasaulē joprojām ir pieprasīts un cienīts, tādēļ uzlabojumi modelim ir veikti drīzāk, lai «piedzītu» jauno izskatu VW Golf 7 stūrainajam šablonam. Ar neapbruņotu aci ir redzams, ka uz Touareg ārējās čaulas hroma ir kļuvis ievērojami vairāk. Tas ir attiecināms uz pamatbāzes modeli, bet vēl blīvāk piesātinātākā daudzumā tas skars glaunākās R line pakotnes Touareg. Iestrādājot auto purngalā jauno optiku, Touareg ir pilnībā atvadījies no halogēna lampām, tā vietā turpmāk priekšroku dos modernajiem biksenona lukturiem. LED gaismas diodes joprojām būs papildaprīkojuma listē. Arī salonā izmaiņu pirmajā acu uzmetienā nav, un tikai pēc rafinētas izpētes nākas konstatēt dažus noderīgus sīkumus, kas sildīs nākamo Touareg īpašnieku sirdis. Piemēram, jauni apdares un ādas paraugu salikumi, salona apgaismojumam izmantotas LED spuldzītes. Visbeidzot stūres apsildes un priekšējā vējstikla apsildes funkcijas aktivizēšanu vairs nevajadzēs meklēt, rakņājoties multimediju sistēmas dzīlēs, jo turpmāk šo funkciju pogas ir izceltas uz viduskonsoles augšējās daļas. Sīkums, bet patīkami.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ģimeniskais Opel Zafira Tourer kā pirmais ir piejaucējis Opel jaunākās paaudzes divu litru 170 ZS dīzeli

Vienīgā bēda, ka, no lietotāju pozīcijām raugoties, darbībā motors Zafira Tourer svara kategorijai nemaz tik ņiprs un sprigans nav. Pamatuzdevums tiek izpildīts, uz priekšu auto virzās visai paklausīgi, taču bez lieka entuziasma un azarta. Brīžiem ir pat sajūta, ka, tiecoties izpildīt drastiskās Euro 6 atgāzu normas, Zafira Tourer ir aizcementēts trokšņu slāpētājs. Kaut kur zemapziņā motoram jauda ir, taču, kamēr visas modernās uzpariktes utilizē kaitīgos izmešus, vienlaikus tiek apēsta arī motora veiktspēja. Turklāt pie zemiem un vidējiem motora apgriezieniem tas ir pārlieku skaļš. Nekādu dižo sensāciju nesagaidīsim degvielas patēriņa postenī, tie tāpat būs godīgi septiņi litri uz 100 kilometriem, bet, ja pilota kāja būs smagāka, tad diezgan ātri varēs ielēkt 8 litru klubiņā. Tajā pašā laikā šāda izmēra auto tas ir ļoti solīds un godīgs rezultāts. Ņemot vērā, ka drīzumā jaudīgākais 170 ZS dīzelis, visticamāk, nonāks arī mazāka izmēra Opel modeļos, var cerēt, ka adaptācijas un pielāgošanās process noritēs veiksmīgāk un Opel īpašnieki, nepārkāpjot vides saudzēšanas principus, saņems lielāku braukšanas prieku.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Papildināta - TOP 5 automašīnu markas Latvijā

Dienas Bizness,30.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saskaņā ar transporta sludinājumu portāla LATAUTO.lv datiem, Latvijas automašīnu parkā gan pērn, gan šogad dominē vācijā ražotas automašīnas. Pašlaik valstī vispopulārākās ir Volkswagen (141,5 tūkstoši) markas automašīnas. Pēc tam seko Audi (93,6 tūkstoši), Opel (55,9 tūkstūši) un BMW (46,5 tūkstoši) automašīnas.

Saskaņā ar portāla pārdošanas vadītāja Andra Mālnieka apgalvojumu, Volkswagen markas automašīnas saglabājas populārākās arī citās Baltijas valstīs. Pa Igaunijas ceļiem to brauc 94,9 tūkst., pa Lietuvas ceļiem – 224,6 tūkst.

Ņemot vērā automašīnu modeļus Latvijā, pirmajā gada ceturksnī dominē Volkswagen Golf automašīnas (42,8 tūkst.), otrajā vietā palicis Volkswagen Passat modelis (42,1 tūkst.), trešajā – Audi 80 (27,7 tūkst.). Tālāk seko Audi A6 (22,6 tūkst.), Audi A4 (20,9 tūkst.), Opel Astra (20,4 tūkst.), BMW 3-Series (19,4 tūkst.), BMW 5-Series (17,3 tūkst.), Opel Vectra (12 tūkst.).

Gada laikā Latvijas automašīnu parks ir ne tikai palielinājies, bet arī nedaudz atjauninājies. Pagājušā gada pirmajā ceturksnī tā lielāko daļu veidoja 16-20 gadus senas automašīnas, bet šī gada pirmajā ceturksnī tajā dominē 11-15 gadus seni transporta līdzekļi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaudīgāka tautsaimniecība ļauj vairāk ieņemt un vairāk tērēt. Baltijas valstu čempione gan nodokļu ieņēmumu, gan arī izdevumu apmērā, rēķinot uz vienu valsts iedzīvotāju, ir Igaunija, jo tajā tautsaimniecība ir jaudīgāka, nekā tā ir ar iedzīvotājiem bagātākajās Latvijā vai Lietuvā.

Tādu ainu rāda a/s BDO Latvia pētījums. Būtībā šie dati ir tikai kārtējais skaudrais atgādinājums par to, cik svarīga ir tautsaimniecība, jo tikai uzņēmēji ir tie, kuri, maksājot nodokļus, uztur sabiedrībai nepieciešamo infrastruktūru un pakalpojumus.

Kopīgais starts

Baltijas valstīm ir kopīga pagātne pēdējo 100 gadu garumā, un arī to neatkarības atgūšanas laiks no PSRS visām ir 1990. gads, kas bija starta brīdis pārmaiņām tautsaimniecībā un būšanai par saimniekiem savā zemē. Tāpat visas trīs Baltijas māsas vienlaikus tika uzņemtas Eiropas Savienībā un NATO, savukārt pievienošanās eirozonai jau parādīja redzamas atšķirības, jo Igaunija to iespēja jau no 2011. gada, Latvija ‒ 2014. gada, bet Lietuva no 2015. gada. Pērnā gada inflācijas apmēros Baltija ir Eiropas čempione ‒ 2023. gada janvārī Latvijas inflācijas līmenis sasniedza 21,5%, kas bija vislielākais starp Baltijas valstīm, Igaunijā tas bija vismazākais – 18,6% ‒, bet Lietuvā tas sasniedza 20%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunais Volkswagen Touareg ir spilgts mūsdienu produkts ar elegantu stāju, labām manierēm un virtuāliem risinājumiem, kas tik iespaidīgos apmēros pagaidām vēl nav redzēti nevienā citā premium SUV modelī

Kopš 2002. gada VW Touareg ir uz palikšanu ielauzies t.s. lielo premium SUV modeļu klubiņā, kur apgrozās tādas personības kā BMW X5, Audi Q7 vai Porsche Cayenne. Trešās paaudzes Touareg ir kļuvis vēl īpašāks auto, jo tam «zem ādas» paslēpts viss labākais un modernākais, kas šobrīd ir Volkswagen koncerna rīcībā, attiecīgi pārspējot tās iespējas, kas ir pat radniecīgajos Audi Q7 vai salīdzinoši nesen prezentētajā Porsche Cayenne modelī.

Kāpēc tas būtu jāpērk

Vieglāks, lielāks, ērtāks un nesalīdzināmi digitālāks. Pirms divdesmit gadiem daudzās mājsaimniecībās Latvijā nebija tik daudz un tik lielu TV ekrānu, kādi tie ir jaunajā Touareg modelī. Par košo ekrānu izšķirtspēju un lielisko grafiku pat nerunāsim. Pēc iesēšanās salonā sākotnējais mulsums, ieraugot digitālo «raķešu palaišanas» vadības centru, drīz vien izzūd, jo saskarne ir ļoti intuitīva un lietošanas algoritms saprotams, tāpēc drīz vien visu var viegli manipulēt un sakārtot pēc paša vēlēšanās. Nestāstīsim, ko visu var uzinstalēt, pielāgot, personificēt, kādi tik elektroniskie palīgi nav Touareg rīcībā, tomēr nevar nepieminēt, ka beidzot arī Touareg jaunie krēsli ir kļuvuši īpaši draudzīgi pilota un blakussēdētāja mugurām, par ko ir saņēmuši vācu muguras dakteru īpašo AGR sertifikātu. Tajos sēdēšana patiešām ir patīkama. Pieliekot klāt daudzpusīgos regulējumus un pat masāžas funkcijas, ikviens pilots sajutīsies šeit īpaši gaidīts un apmīļots.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas ekonomikas izaugsmes blāvums un citi faktori liek bažīties arī par Latviju

Igaunija ir viens no lielākajiem Latvijas tirdzniecības partneriem, un tendences kaimiņos ietekmē Latvijas uzņēmumu eksportu. Turklāt vēsturiskās un kultūras tuvības dēļ Latvijai ir tendence ar nelielu nobīdi laikā arī valsts mērogā atkārtot igauņu jau pieredzēto, kas pašlaik nekas dižs nav. Igaunijas ekonomika pagājušajā gadā augusi vien par 0,7%, liecina Igaunijas statistikas pārvaldes IKP ātrais novērtējums. Tas krietni sarūgtinājis daudzus ekonomikas analītiķus, kas, kaut arī kaimiņvalsts ekonomikai pērn lēsa mazāku izaugsmi, tomēr nedomāja, ka tā noslīdēs zem 1% atzīmes.

Kvalitāte atmaksājas

Latvijas eksportētāji par noieta tirgu kaimiņos šobrīd nesūdzas un vien norāda, ka tajā, par spīti abu valstu tuvumam un ciešajai sadarbībai, nacionālās īpatnības ir jāņem vērā. Tā NP Foods Eesti mārketinga direktors Roberts Ēķis teic, ka «igauņi ir ļoti patriotiski, un tas izpaužas arī patēriņā». «Igaunijas tirgus ir ļoti piesātināts, un tajā valda augsta konkurence. Kvalitatīviem produktiem tajā gan ir iespējas, taču jāņem vērā, ka investīcijas tirgus apguvē nedos tūlītēju rezultātu.» Eksporta zīmoliem Igaunijas tirgū noteikti vēl ir brīvas nišas, uzskata R. Ēķis. Arī produktu pielāgošana vietējām tradīcijām un vērtībām ir nozīmīgs jautājums, lai konkurētu ar citiem zīmoliem. Piemēram, Gutta tradicionāli Igaunijā tiek uzskatīts par «savējo» un sasniedz savus izvirzītos mērķus. Viss ir atkarīgs no laika un naudas, ko uzņēmums ir gatavs veltīt savu mērķu sasniegšanai, stāsta R. Ēķis. Igaunijas prezidenta Tomasa Hendrika Ilvesa iemīļotā saldējuma ražotājs SIA Rūjienas saldējums DB teic, ka šogad attīstīs eksportu uz Igauniju, «un tad varēs spriest».

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Ekonomikas augstskolas (SSE Riga) “Ēnu ekonomikas indeksa Baltijas valstīs” rezultāti liecina, ka ēnu ekonomikas apjoms Latvijā 2022. gadā saglabājies gandrīz 2021. gada līmenī: 26,5% no IKP, samazinoties tikai par -0,1 procentpunktiem.

Salīdzinoši būtiskāk ēnu ekonomika ir mazinājusies Igaunijā, savukārt Lietuvā vērojams ēnu ekonomikas apjoma pieaugums.

Atbilstoši ēnu ekonomikas indeksa aprēķiniem, kas tiek veikti Baltijas valstīs kopš 2009. gada, ēnu ekonomikas apjoms Latvijā kopš 2016. gada, ar nelielu izņēmumu 2019. gadā, ir bijis ar pieaugošu tendenci: 20,7% no IKP 2016. gadā, 24,2% no IKP 2018. gadā, 25,5% no IKP 2020. gadā. 2021. gadā ēnu ekonomika Latvijā pieauga līdz 26,6% no IKP, bet 2022. gadā pavisam nedaudz mazinājās, sasniedzot 26,5% no IKP.

Salīdzinoši vairāk ēnu ekonomikas apjoms 2022. gadā ir mazinājies Igaunijā: par 1.0 procentpunktiem, salīdzinot ar 2021. gadu, sasniedzot 18,0% no IKP. Savukārt Lietuvā 2022. gadā ēnu ekonomikas apjoms ir pieaudzis par 2,7 procentpunktiem un sasniedz 25,8% no IKP. Lietuvā šis ir augstākais ēnu ekonomikas apjoma rādītājs kopš 2009. gada, kad tika uzsākts ēnu ekonomikas Baltijas valstīs pētījums. Kopumā, jaunākie pētījuma rezultāti norāda, ka ēnu ekonomikas apjoms Lietuvā ir pietuvinājies ēnu ekonomikas līmenim Latvijā, savukārt Igaunijā ēnu ekonomika ir izteikti mazāka.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā ēnu ekonomikas īpatsvars pagājušajā gadā samazinājās par 3,6 procentpunktiem - līdz 22,9% no iekšzemes kopprodukta (IKP), trešdien ēnu ekonomikai Latvijā veltītā konferencē pavēstīja Rīgas Ekonomikas augstskolas Ilgtspējas biznesa centra direktors Arnis Sauka.

Neliels ēnu ekonomikas samazinājums 2023.gadā ir vērojams arī Igaunijā - no 18% no IKP 2022.gadā līdz 17,9% no IKP šogad. Savukārt Lietuvā 2023.gadā ēnu ekonomikas īpatsvars salīdzinājumā ar 2022.gada rādītājiem ir pieaugusi par 0,6 procentpunktiem un sasniedzis 26,4% no IKP.

Ēnu ekonomikas indeksa aprēķini Baltijas valstīs tiek veikti kopš 2009.gada. Atbilstoši jaunākajiem datiem 2023.gadā Lietuvā ir sasniegts augstākais ēnu ekonomikas īpatsvars kopš ir sākti ēnu ekonomikas mērījumi. Šī ir arī pirmā reize kopš 2009.gada, kad ēnu ekonomikas īpatsvars Lietuvā ir lielāks nekā Latvijā, uzsvēra Sauka.

Viņš skaidroja, ka ēnu ekonomikas īpatsvaru iepriekšējos dažus gadus Latvijā lielā mērā noteica ārējie apstākļi - nenoteiktība, kas bija saistīta ar Covid-19 pandēmiju, Krievijas karu Ukrainā, un citiem apstākļiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

KP atļauj Igaunijas uzņēmumu grupai iegādāties ziņu aģentūru LETA

Lelde Petrāne,05.01.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome (KP) pieņēmusi lēmumu atļaut OÜ MM Grupp caur holdingkopāniju OÜ UP Invest iegūt izšķirošu ietekmi pār SIA LETA. KP lēmumā secina, ka darījuma rezultātā netiks nodarīts kaitējums konkurencei.

OÜ MM Grupp ir bijusī ziņu aģentūras BNS īpašniece. 2015.gada 31.augustā SIA BNS-Latvija un SIA Mediju Monitorings tika pārdotas citam Igaunijas uzņēmumam, OÜ AMP Investeeringud, tāpēc apvienošanās dalībnieki vairs nav konkurenti ziņu aģentūru pakalpojumu tirgū.

Tāpat KP secināja, ka SIA LETA piederošais maksas interneta ziņu portāls nozare.lv nerada būtisku konkurences spiedienu uz OÜ MM Grupp piederošajiem bezmaksas interneta ziņu portāliem tvnet.lv, apollo.lv, financenet.lv, sejas.lv un spoki.lv.

Apvienošanās būtiski neietekmēs arī Latvijas ziņu portālu darbību kopumā, jo tie varēs turpināt iegādāties ziņas no konkurējošām ziņu aģentūrām SIA LETA un SIA Latvian News Service (iepriekšējais nosaukumus – SIA BNS-Latvija) un iepirkt ziņas no citu valstu ziņu aģentūrām, piemēram, Reuters un Agence-France-Presse. Tāpat portāliem pieejami arī citi avoti, kur iegūt faktu ziņas tālākai oriģinālrakstu sagatavošanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Baltijas valstīm un Latvijai ir liels elektroenerģijas eksporta potenciāls

Armanda Vilciņa,23.04.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ap 2030. gadu Baltijas valstis, visticamāk, būs spējīgas pilnībā nodrošināt sevi ar visu tām nepieciešamo elektroenerģiju, turklāt tas tiks panākts, ražošanā izmantojot tikai atjaunojamos energoresursus (AER).

Šādas prognozes intervijā DB izsaka Darjus Maikštens (Darius Maikstenas), Ignitis Group valdes priekšsēdētājs un izpilddirektors. Viņš norāda, ka jau šobrīd uzstādītās vēja un saules jaudas Latvijā, Lietuvā un Igaunijā ik gadu būtiski palielinās, kā rezultātā septiņu, astoņu gadu laikā Baltija varētu kļūt pilnībā energoneatkarīga, bet vēlāk - eksportēt zaļo enerģiju arī uz citām Eiropas valstīm, galvenokārt - Vāciju.

D.Maikštens atzīmē, ka AER projektu attīstīšanā aktīvi iesaistās arī Ignitis Group. Tuvāko gadu laikā uzņēmums iecerējis Latvijā investēt vairākus simtus miljonus eiro, ieguldot gan saules un vēja enerģijas ražošanā, gan citos zaļajos projektos, stāsta Ignitis Group valdes priekšsēdētājs un izpilddirektors.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veicot pārdomātas investīcijas, kabelizējot elektropārvades līnijas, ir izdevies samazināt elektroenerģijas atslēgumu skaitu vairāk nekā trīs reizes no 40 000 līdz 13 000 – 14 000 gadā, turklāt perspektīvā līnijas kļūs vēl noturīgākas pret tīkla bojājumiem, kurus var nodarīt gan daba, gan arī cilvēciskais faktors.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta AS Sadales tīkls valdes priekšsēdētājs Sandis Jansons. Viņš norāda, ka pašlaik būtiskākais izaicinājums ir nevis inflācija, bet gan aizvien pieaugošās izkliedētās elektroenerģijas ģenerācijas jaudas un arī iecerētā virzība uz autotransporta elektrifikāciju.

Kādā stāvoklī Latvijā ir elektroenerģijas pārvades un sadales tīkli, jo īpaši, ja Eiropas Savienība un arī Latvija virzās uz elektrifikāciju?

Lai nebūtu subjektīvs skatījums par elektroenerģijas sadales tīklu stāvokli, tad šie tīkli gan no to drošības, gan tehniskajiem, gan ekonomiskajiem parametriem jāsalīdzina visās trijās Baltijas valstīs, kurām ir kopīga pagātne un šo tīklu izveides laiks, kā arī tieši tāds pats tehniskais risinājums un ir līdzīga ekonomiskā situācija. Latvijā esošie tīkli salīdzinājumā gan ar ziemeļu, gan arī dienvidu kaimiņiem izskatās salīdzinoši labi. Viens no drošības parametriem ir nepārtraukta elektroenerģijas piegāde, kuru raksturo tādi parametri kā SAIDI un SAIFI, kas parāda, cik reizes vidēji gadā un cik minūtes vidēji gadā klients paliek bez elektroenerģijas. Abos šajos rādītājos Latvijas tīkliem ir līdzīgi vai labāki rādītāji (tie svārstās gadu no gada). Taču kopumā varam teikt, ka Latvijā atslēgumu skaits ir mazāks un klienti bez elektrības vidēji dzīvojuši īsāku laiku nekā Igaunijā vai Lietuvā. Protams, nekas nestāv uz vietas un visi gan Latvijā, gan Igaunijā un Lietuvā meklē iespējas, kā samazināt elektroenerģijas padeves atslēgumu skaitu un kā samazināt minūšu daudzumu, kurās nav iespējams piegādāt elektrību. Latvijā, piemēram, kailvadi pakāpeniski tiek aizstāti ar gaisa vai zemē ieraktu vadu kabeļu līnijām. Kopš 2022. gada līniju rekonstrukcijās vairs netiek izmantoti kailvadi, un pašlaik 65% visa tīkla ir kabelizēti. Mērķis ir līdz 2031. gadam kabelizēt visu zemsprieguma tīklu. Protams, pazemes kabeļu izmaksas ir divas līdz trīs reizes augstākas nekā gaisa vadu kabeļu līniju ierīkošana, tāpēc, lai tīkla attīstības izmaksas saglabātu optimālas, variējam ar abiem šiem risinājumiem. Rezultātā Sadales tīkla līnijas jau ir kļuvušas un kļūs vēl noturīgākas pret tīkla bojājumiem, kurus var nodarīt gan daba, gan arī cilvēciskais faktors, tādējādi arī mazāk elektroenerģijas atslēgumu un īsāks laiks bez šī būtiskā energoresursa patērētājiem. Interesanti, ka pēdējos gados no Latvijas vairākkārt esam braukuši palīdzēt novērst bojājumus Igaunijas elektroenerģijas sadales tīklā. Protams, pilnībā novērst elektroenerģijas padeves traucējumus pagaidām nav iespējams, taču virzība uz to visu laiku notiek.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jeep Cherokee spēris platu soli prom no kārtīgiem bezceļiem, lai vairāk uzmanības pievērstu pilsētas dzīves stilam.

Sāksim ar to, ka jaunais Cherokee ir Chrysler&Fiat alianses pirmais kopdarbs, kur uzskatāmi izpaudies itāļu dzelžainais tvēriens, veidojot gan jaunā modeļa dizainu, gan arī slīpējot gaitas un vadāmības īpašības. Nav pārsteigums, ka šo mērķu īstenošanai Cherokee pamatā ir uzstādīta jaunā modulārā platforma, kas tiek izmantota arī Alfa Romeo Giulietta vajadzībām. Zem Cherokee nesošās virsbūves balstiekārtas priekšpusē uzstādīti McPherson statņi, bet aizmugurē – kompaktā daudzsviru piekare. Citiem vārdiem sakot, – visas nepieciešamās sastāvdaļas, kas vajadzīgas mūsdienīgam krosoveram, par ko ir transformējies arī jaunais Cherokee.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Seat Leon ST FR, apsedlots ar 184 ZS dīzeli, enerģisku un dinamisku braukšanu apvienos ar pedantisku taupību, cīnoties par katru iztērēto dīzeļdegvielas pilienu

Šis auto ir lieliskas zāles pret ikdienišķo garlaicību, ja ģimenei primāri vajag pietiekami ērtu auto ar lielāku bagāžas nodalījumu nekā Seat Leon hečbekam, bet, piemēram, ģimenes galvai bieži labpatīkas pabraukt enerģiskāk nekā citiem. Dažam labam izšķirties par Leon iegādi varētu palīdzēt četru gadu rūpnīcas garantija vai 120 tūkst. kilometri. FR kolekcijas Leon ST ne par mata tiesu nezaudē saimnieciskos dotumus. 587 litru liels bagāžnieks, ko pēc vajadzības var palielināt līdz 1470 litriem. Uz pārējo konkurentu fona tas nav nedz daudz, nedz maz. Salīdzinājumam var minēt, ka Golf Variant un Škoda Octavia Combi ar nenolaistu aizmugurējo krēslu rindu būs attiecīgi 605 un 610 litri. Vairāk fascinēs tas, kā ar šiem litriem un centimetriem apieties. Ērts bagāžas nodalījuma pārsegs, dubultā grīda, allaž noderīgie stiprinājuma āķi, speciāla niša, kur novietot bagāžnieka pārsegu. Visbeidzot speciāli kloķīši bagāžnieka sānos, kas, neapejot automašīnai apkārt, ļaus no aizmugures noguldīt aizmugurējos krēslus, izveidojot līdzenu grīdu. Šobrīd Seat Leon ST FR kopā ar 184 ZS dīzeli maksā, sākot no 23 642 eiro, savukārt kopā ar sešpakāpju DSG, sākot no 24 620 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpmāk mazākā limuzīna gods Mercedes modeļu hiearhijā tiks atvēlēts Mercedes CLA sedanam, kurš izaudzis no A klases hečbeka. Svarīgi piebilst, ka tas vairs nebūs klasiskās, bet gan priekšpiedziņas limuzīns

Ar katru nākamo jauno modeli Mercedes modeļu klāsts kļūst jauneklīgāks un dzīvespriecīgāks. Ņemot piemēru no A klases hečbeka, kas no bagātu pensionāru un jauno māmiņu sapņu auto ir transformējies par azartisku un stilīgu braucamrīku, arī jaunais sedans CLA tieksies iepatikties jauniem un enerģiskiem cilvēkiem.

Kāpēc tas būtu jāpērk

Jaunu kompaktklases premium hečbeku pirkšana pie mums nav cieņā. Cita lieta, ja auto ir apbružājies uz pašmāju vai Rietumeiropas ceļiem un pēc trijiem vai pieciem gadiem nonācis otrreizējā tirgū. Sākotnēji šaušalīgā cena ir sarukusi līdz saprotamiem cipariem, un tad auto kļūst vilinošs pirkums plašākai pircēju auditorijai. Ar premium kompaktklases sedaniem pagaidām ir citādi. Vispirms – to nav daudz, jo nesen dibinātajā klubiņā bez Mercedes CLA var pieskaitīt vienīgi Audi jaunizcepto A3 Limousine. Tie tāpat kā hečbeki ir tikpat sasodīti dārgi, taču sedana virsbūves koncepcija emocionāli ļauj sajusties kā maza limuzīna īpašniekam, turklāt aukstajos ziemas mēnešos tā ir arī praktiska. Nenoliedzami, ka ļoti svarīgs ir laiks, kad auto ir parādījies tirgū. Piemēram, lai kā to negribētu atzīt Audi marketologi, simpātiskā Audi A3 sedana iznāciens savos ierakumos ir pārvilcis daļu Audi A4 tīkotāju, jo šābrīža A4 modelis jau ir paspējis novecot un vairs nav svaigākais un atraktīvākais piedāvājums savā klasē, savukārt līdz jaunākās paaudzes Audi A4 sedana debijai vēl ir jāpaciešas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autoceļojumos nav labāka transporta par minibusu. Un tāds ir arī jaunais "VW Multivan 6.1".

Ar uzfrišināto "VW Multivan" šo rindu autors aizbrauca pie kaimiņiem uz Lietuvu. Kompānijā trīs pasažieri un lielisks noskaņojums, lai kopā ar "VW Multivan 6.1" atpūta kļūtu par atpūtu arī tajos nogriežņos, kad ir jāsēžas pie minibusa stūres. Augstāk sēdi, tālāk redzi atļauj pilotam pie stūres saglabāt možu garu, arī pēc vairāku simtu kilometru nobraukšanas.

Pieciem vai vēl labāk četriem pasažieriem brauciens būs patiešām komfortabls un ērts. Ikviens var iekārtot savu sēdekli tā, lai būtu ērti pašam un pārējiem ceļabiedriem. Otrās un trešās sēdekļu rindas krēslus var bīdīt uz priekšu vai atpakaļ, atgāzt atzveltni, visbeidzot uzstādīt starp otrās rindas krēsliem izbīdāmu galdiņu un uzinstalēt paroceņus. Starp citu, pat pilota krēsla abās pusēs ir paroceņi, kas braukšanu padara vēl komfortablāku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Savā otrajā iznācienā Volvo XC60 spilgti apliecina savas līdera dotības, norādot, kurš līdz šim ir bijis saimnieks starp sev līdzīgajiem krosoveriem

Fotogrāfijas - raksta galerijā!

Jāatgādina, ka aizejošais XC60 bija pasaulē populārākais starp savas klases un raudzes modeļiem, apsteidzot Audi Q5, Mercedes GLK/GLC vai BMW X3.

XC60 izmērs ir perfekti piemērots mūsdienu dzīves ritmam neatkarīgi no tā, vai dzīvojat lielpilsētā vai ārpus tās. XC60 nenoliedzami ir vilinošāks un parocīgāks pirkums, lai to izvēlētos lielākā brāļa – XC90 – vietā. Tas nav nedz par lielu, nedz par mazu. Vietas pietiek gan priekšā, gan aizmugurē, un arī bagāžas nodalījuma izmērs ir pietiekams. Neapšaubāmi, XC60 ir īpaši pacenties pieaudzēt premium automobilim raksturīgās izjūtas. Tajā ir ļoti patīkami atrasties. Salons braukšanas laikā ir maksimāli aizsargāts no ārpasaules trokšņiem, bet to, ka visvisādu aktīvās un pasīvās drošības palīgu būs vēl lielākā skaitā nekā XC90, nav vērts pat pieminēt. Un, protams, krēsli! Tie Volvo allaž ir bijuši līmenī. Tādi tie būs arī jaunajam XC60. Ne mazāk nozīmīga priekšrocība ir tā, ka jaunākās paaudzes četrcilindru dīzeļi ir kā radīti XC60 izmēram. Neviens no tiem, kas sūkstījās par dīzeļu neatbilstību XC90 izmēram, to vairs nevarēs teikt par XC60. Pašmāju pircējiem 235 ZS jaudīgais D5 dīzelis ir teju vai sapņu kombinācija. Tikpat labs lietošanā būs arī D4 ar 190 ZS. Tas būs gana jaudīgs un ātrs, pie tam naudas izteiksmē maksās par aptuveni 2000 eiro mazāk. Starp citu, padziļinātāk aplūkojot jaunā XC60 cenas lapu, ir jāsecina, ka tā savai klasei un modeļa saturam ir ļoti konkurētspējīga. Bāzes modelis ar 254 ZS jaudīgo T5 benzīnmotoru un Momentum aprīkojumu maksās 48 571 eiro, savukārt tieši šajā aprīkojumā, bet jau ar 190 ZS jaudīgo D4 dīzeli XC60 maksās 49 328 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru