Iespējamā ostu akciju kotēšana mūs interesē tikai tiktāl, ka tā uzliek zināmus standartus, kas attiecas uz labu uzņēmumu pārvaldību, DB sacīja ASV Tirdzniecības kameras Latvijā (ATPL) viceprezidents Romāns Baumanis.
Savukārt Latvijas ostu asociācija, kurā ietilpst lielās Latvijas ostas – Rīga, Ventspils un Liepāja –, šo ATPL vēstulē premjeram pausto domu uztvēra kā aicinājumu privatizēt Latvijas ostu pārvaldīšanu. Kamera piedāvāja apsvērt iespēju izmantot akciju pirmreizējā publiskā piedāvājuma (IPO) stratēģijas un kotēt akcijas fondu biržā, jo tādējāji «Latvijas ostas dotu daudz lielāku ieguldījumu Latvijas ekonomikā».
Mums nav stingra un konkrēta uzstādījuma par vienu vai otru īpašuma vai pārvaldes modeli, jo pasaulē eksistē ļoti dažādi modeļi, norādīja R. Baumanis. Turklāt no šī modeļa veida nav atkarīgs, cik caurskatāmi vai uz cik vienlīdzīgas konkurences pamatiem ostas tiek pārvaldītas. «Mēs vēlamies labāku pārvaldību, lielāku caurskatāmību un skaidrāku ostu pārvalžu misijas noteikšanu,» tā viņš.
Ventspils brīvostas pārvaldnieka Imanta Sarmuļa iebildums pret ostu valžu lēmumu publiskošanu, viņaprāt, ir muļķīgs, it kā eksistētu tikai iespēja lēkt no viena grāvja otrā. Esam ļoti konkrēti noformulējuši piedāvājumu par caurskatāmību, piemēram, ja lēmums tiek pieņemts par kādu ostā darbojošos uzņēmumu, tad kā minimums šī uzņēmuma pārstāvim būtu jābūt tiesībām prezentēt savu viedokli, saka R. Baumanis. Otrs caurskatāmības solis, ko vajadzētu panākt, ir šo lēmumu pārsūdzamības iespēja. «Taču, ja nevar dabūt motivāciju, tad nezina, kā to var pārsūdzēt. Tās ir elementāras lietas, mēs nerunājam par uzņēmumu noslēpumu izpaušanu pasaulei,» tā viņš.
Laiks parādīs, kuri no Saeimas komisijā izskanējušajiem viedokļiem uzvarēs, secina R. Baumanis. Līdz 1. aprīlim Ministru kabinetam būs jāsniedz konkrēti priekšlikumi ostu pārvaldības uzlabošanai Latvijā, lēma Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija, kuras sēdē tika uzklausīts ārvalstu investoru pārstāvju, tranzīta nozares uzņēmēju un ministru viedoklis, šodien raksta DB.
Savukārt Latvijas Ostu asociācija ir «gandarīta par Tautsaimniecības agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas lēmumu, kā arī par to, ka darba grupa strādās Satiksmes ministrijas pakļautībā, kas, cerams, rezultātā ļaus izvairīties no tik svarīga tautsaimnieciska jautājuma pārliekas politizēšanas un atsevišķu interešu lobēšanas». Tāpat asociācija ir gatava konstruktīvam tālākam darbam, lai sadarbībā ar citiem nozares ekspertiem atrastu labāko variantu, kā Latvijas ostu un tās uzņēmēju darbu padarītu vēl veiksmīgāku.