13. oktobris ir zināms kā Kļūdu atzīšanas diena (Day for Failure), kuras mērķis ir izcelt to, ka aiz lieliem panākumiem bieži vien slēpjas šādas tādas kļūdas un neveiksmes.
Arī Latvijā uzņēmēji un jo īpaši jaunas un ar IT saistītas kompānijas saprotot, ka kļūdas virza attīstību, par šo tematu runā brīvāk, tāpēc db.lv aptaujāja vairākus uzņēmējus, lūdzot pastāstīt par savām kļūdām. Plašāk skatieties raksta galerijā.
#1/6
Nevis izgāšanās, bet tirgus izpēte
Lauris Liberts, draugiem.lv radītājs:
Finansiāli sāpīgākā kļūda bija mūsu gājiens uz Ungāriju. Vēlme nokļūt ārzemēs bija tik stipra, ka mēs pārforsējām un ļoti īsā laikā saģenerējām milzīgus zaudējumus cerībā, ka tos atpelnīsim. Viss izvērtās citādāk un beigu beigās mēs palikām ar divu miljonu latu rēķinu un bijām spiesti to samaksāt. Vēl bija nekustamā īpašuma trakums. Arī mums ir bijuši dažas super neveiksmīgas nekustamā īpašuma investīcijas, kas jānoraksta uz mācīšanās rēķina.
No nekustamā īpašuma laika esam iemācījušies neskriet līdzi baram, bet no Ungārijas – jebkurā projektā sagaidām, ka tas varētu izgāzties, bet esam piesardzīgi pret naudu, ko varam atļauties zaudēt. Mums ir budžets un tā ietvaros strādājam – zinām, ka zaudējumi var būt 15, 10 vai 5 tūkstoši, bet nekādā gadījumā pāris simti.
Kādreiz, iespējams, katru izgāšanos uztvēru personīgāk, bet tagad es to saucu par tirgus izpēti. Ja gribi sasniegt kaut ko lielu un ja ceļā uz saviem mērķiem nepiedzīvo kādas neveiksmes, tad nemaz necenties pietiekami, jo tikai izgāžoties tu saproti, kas no tā jāiemācās. Tie ir kā pakāpieni kāpjot uz saviem panākumiem.
#2/6
Mācās nenovirzīties no mērķa
Uldis Leiterts, Infogr.am līdzdibinātājs:
Lielākās kļūdas, kuras esam veikuši ar infogr.am, ir novirzīšanās no mērķa. Piemēram, pirms kāda pusotra vai diviem gadiem mēs pieteicāmies interesantā konkursā, kur galvenā balva bija 250 tūkstoši eiro – neslikti kompānijai, kurai tajā laikā bija ļoti ierobežots finansējums. Mēs pat tikām finālā starp piecām labākajām komandām. Lai uzvarētu, mums vajadzēja radīt inovatīvu produktu tieši konkursam, kas paņēma vairāk nekā pusgadu laika. Beigās izstājāmies no konkursa un bijām zaudējuši sešus mēnešus. Šādas «novirzes» esam veikuši vairākas reizes, tas mūs padarīja būtiski lēnākus, zaudējām fokusu un bijām neefektīvi. Labā ziņa ir tā, ka mēs iemācījāmies, ka ir svarīgs fokuss. Un daļēji lietas, kuras toreiz izpētījām, turpinām izmantot nākotnes produktos. Taču bieži startup laika tērēšana beidzas daudz sāpīgāk. Iztērējas viss finansējums un vairs nav laika darīt jēdzīgas lietas. Tāpēc tas ir ļoti bīstami.
#3/6
Meklē īstos darbiniekus
Artūrs Bernovskis, Mailigen līdzīpašnieks:
Mana personīgā pārliecība ir, ka problēmas neeksistē, bet ir tikai izaicinājumi. Tāpēc grūti teikt, ka ir lielas kļūdas, jo nav jau zināms, vai, darot citādāk, ir iespēja nonākt turpat, kur bija vēlēšanās nokļūt. Šķiet, ka lielākā kļūda, ja to tā var nosaukt, bija pieņemt darbā cilvēkus tikai tāpēc, lai aizpildītu nepieciešamo pozīciju ar kādu personu. Tādā veidā cilvēki, par kuriem nebija īstas pārliecības, nespēja realizēt uz viņiem liktās cerības. Tagad labāk gaidām personu, par kuru ir pārliecība, ka tā spēs realizēt uzdevumus tādā apmērā, kā uzņēmums to vēlas, un ja tāda cilvēka vēl nav, šos darbus mobilizētā veidā risinām komandas iekšienē. Jo, ja tiek algots darbinieks, kurš aizņem pozīciju un strādā tikai tāpēc, ka tur ir nepieciešama kāda persona, tad, pirmkārt, nav plānoto rezultātu, un, otrkārt, netiek meklēts uzņēmumam «īstais» darbinieks, jo it kā jau uzdevumi tiek risināti, bet darbinieks, kurš varētu sniegt uzņēmumam pievienoto vērtību, netiek meklēts.
Ir jāanalizē veiksmes un neveiksmes, kļūdas un panākumi, lai katru šo darbību uzlabotu. Tikai tā uzņēmums var pastāvēt un attīstīties, ja katru gājienu uzlabo. Galvenais ir rast risinājumu, kā var rīkoties savādāk, lai tas uzņēmumam sniegtu lielākus ieguvumus.
#4/6
Vajag ne vien ideju, bet arī labu komandu
Andris Bērziņš, TechHub Riga valdes priekšsēdētājs un BuzzTale līdzīpašnieks
Lielākā kļūda bija uzsākt jaunu startup vienam pašam bez līdzdibinātājiem Latvijā ar pirmiem klientiem Anglijā. Pēc sešiem mēnešiem bija skaidrs, ka šī kombinācija neizdosies - par daudz risku un stresa vienlaikus. Ar to arī visa biznesa palaišana nesanāca un drīz vien aizklapēju ciet. Šī pieredze ļāva iemācīties, ka man vajag līdzdibinātājus, tas ir, jāgaida ne tikai laba ideja, bet arī pareizā cilvēku kombinācija.
Jā, ir svarīgi runāt par kļūdām. Labas vadības pamats ir atklātība un spēja sagremot nepatīkamas ziņas (arī no padotajiem) un no kļūdām mācīties. Kā var mācīties ja neesi atklājis, ka bija kļūda? Protams, lielos uzņēmumos tas ir grūti, notiek vainas stumdīšana…
#5/6
Ansis Līpenītis, Efumo vadītājs
Šoruden Efumo aprit pieci gadi un, protams, ir bijušas gan veiksmes, gan kļūdas. Sākotnēji mērķis bija attīstīt IT konsultāciju tipa biznesu, tomēr šāda pieeja atduras pret cilvēkresursu jautājumu mūsu darbības nišā – ļoti labs personāls ir dārgs un rets, bet web un e-komercijas jomā dārgus risinājumus neviens neizvēlas, tātad, saglabājot esošo pakalpojumu nišu, optimāls ir vidēju izmēru aģentūras izmērs. Lielākus izmērus varētu sasniegt, pazeminot kvalitātes līmeni un paplašinot IT pakalpojumu klāstu, bet tas nav ceļš, kuru vēlamies iet. Mēs esam izvēlējušies stratēģiju, kas sastāv no divām komponentēm. Pirmkārt, pakalpojumu jomā (e-komercijas izstrāde, korporatīvās mājas lapas, web dizains un mobilās aplikācijas) turam mēreni pieaugošu apgrozījumu un fokusējamies uz vidējiem un lielajiem uzņēmumiem, kas augstāk par zemām izmaksām vērtē kvalitāti un rezultātu. Otrkārt, strādājam pie individuālu IT produktu attīstīšanas, kuru pārdošanā klients norēķinās nevis par mūsu darba stundām (jo tur arī rodas uzņēmuma audzēšanas ierobežojums), bet gan par produkta vienībām, kuru skaits nav atkarīgs no mūsu personāla kapacitātes. Ir skaidrs, ka tikai šādu produktu realizēšana ļauj uzņēmumu no sirds darba pietuvināt arī biznesa līmenim.
Vai ir svarīgi runāt par kļūdām un neveiksmēm biznesā un ko tas dod? Es domāju, ka nav lielas jēgas par to runāt tukšā gaisā, bet noteikti ir labi dalīties ar savu pieredzi, ja kāds jautā. Ne velti ir teiciens, ka cilvēks nemācās no citu kļūdām. Taču tas ir par cilvēku, kurš uzskata, ka viņam viss ir kārtībā – par tādu, kurš nemeklē risinājumus. Tādēļ, piemēram, ir izveidots uzņēmēju klubs Padome (www.uznemejupadome.lv), kur uzņēmēji tiešām atklāti dalās ar aktuālajām problēmām un arī palīdz ar idejām to risināšanā. Tur tad arī ir īstā vieta, kur pastāstīt citiem par kļūdām, jo tā auditorija ir tāda, kas vēlas par tām uzzināt un no tām mācīties.
#6/6
Kļūdīties vajag bieži un ātri
Žans Mauris, eegloo līdzdibinātājs
Kļūdīties vajag, kļūdīties vajag bieži un kļūdities vajag ātri. Nekļūdas tikai tie, kas neko nedara. Bez kļūdam un neveiksmēm nav iespējams virzīties uz priekšu, attīstīties un augt.
Pirms kāda laika pie mums eegloo radās ideja par vienu interesantu projektu - Snapkin. Mēs bijām pārliecināti, ka šis serviss ir vajadzīgs katram restorānam un ka tie ir gatavi par to maksāt. Mēs pavadījam divus mēnešus, izstrādājot MVP, nodibinājām attecības ar potenciālajiem tehnoloģiskajiem partneriem utt. Bet, kad mēs sākām produkta prezentācijas un pārdošanu, izrādījās, ka ir būtiskas lietas, kas neļauj mums izveidot ilgtermiņa biznesa modeli. No vienas puses, pirmie klienti jau gribēja sākt izmantot šo servisu un pat maksāt par to, bet no otras puses - neviens no viņiem neredzēja jēgu maksāt par to ilgtermiņā (pēc 3-4 mēnešiem). Tad mēs nolēmām, ka šis projekts ir neveiksmīgs un to jāiepauzē.
Katra kļūda vai neveiksme vienmēr dod mums pieredzi, kas nav izmērāma ar naudu vai laiku, tās ir lietas, ko tu vienkārši zini un tas ir galvenais ieguvums no katras kļūdas. Ar katru kļūdu tu kļūsti bagātāks un veiksmīgāks. Ja tu kļūdies ātri, tad tev vienmēr ir laiks kaut ko izlabot vai uzsākt no jauna. Un tas ir pats galvenais. Mūsu gadījumā mēs labāk sapratām HoReCa tirgu, iepazināmies ar interesantiem cilvēkiem gan tepat Latvijā, gan ārzemēs.
Runāt un dalīties ar savām kļūdām un neveiksmēm ir tikpat būtiski, kā runāt par saviem panākumiem. Es teiktu, ka varbūt dalīties ar kļūdam pat ir svarīgāk jo neveiksmju un panākumu attiecība ir 10 pret 1. Ir daudz cilvēku, kas cenšas slēpt katru savu neveiksmi, vai vienkārši prezentēt to skaistā iesaiņojumā. Kāpēc tas ir vajadzīgs? Es to nesaprotu. Kad mēs uzsākām eegloo, mums bija modelis, kas pēc gada pieradīja, ka tas nav īstais ceļš uz veiksmīgu biznesu. Mums bija jāpārdomā katru aspektu, katru sadarbības noteikumu, komandu utt. Bet, ja mēs neuzsāktu ar neveiksmīgu modeli, mēs nekad nenonāktu pie veiksmīga modeļa, kas ļauj mums izveidot jau četras komandas ar globālo potenciālu.