Lai palīdzētu mazināt smagu ceļu satiksmes negadījumu sekas visā ES, Eiropas Komisija ceturtdien pieņēma divus priekšlikumus, lai nodrošinātu, ka no 2015. gada oktobra automobiļi automātiski izsauks neatliekamās palīdzības dienestus, ja notiks nopietns negadījums.
Kā informēja EK Pārstāvniecība Latvijā, smagas avārijas gadījumā e-zvana sistēma automātiski izsauc 112 — Eiropas neatliekamās palīdzības dienestu vienoto numuru.Tā paziņo transportlīdzekļa atrašanās vietu neatliekamās palīdzības dienestiem, pat ja autovadītājs ir bezsamaņā vai nespēj zvanīt pa tālruni.Tiek lēsts, ka tā varētu glābt dzīvību līdz pat 2500 cilvēkiem gadā.
Šis ierosinātais tiesību akts nodrošinās, ka no 2015. gada oktobra visi jaunie pasažieru automobiļu un vieglo kravas automobiļu modeļi būs aprīkoti ar 112 e-zvanu un ārkārtas izsaukumu centros būs jāizveido nepieciešamā infrastruktūra e-zvanu izsaukumu pienācīgai saņemšanai un apstrādei, nodrošinot ES mēroga e-zvana pakalpojuma savietojamību, sadarbspēju un nepārtrauktību.
«Šodienas priekšlikumi ir ļoti nozīmīgi drošībai uz ES ceļiem.Pagājušajā gadā uz ES ceļiem gāja bojā 28 000 cilvēku un 1,5 miljoni tika ievainoti.Ja notiek negadījums, katra minūte ir svarīga, glābjot cietušos.E-zvanu tehnoloģijai ir liels potenciāls glābt dzīvību, jo tā ievērojami saīsina ārkārtas dienestu reaģēšanas laiku, turklāt visā ES,» skaidro EK priekšsēdētāja vietnieks, atbildīgais transporta politikas jautājumos Sīms Kallass.
Dati, kas saņemti, izmantojot e-zvana sistēmu, ļaus neatliekamās palīdzības dienestiem ātrāk sniegt palīdzību transportlīdzekļa vadītājam un pasažieriem, tādējādi tā palīdzēs glābt dzīvību un ātri ārstēt traumas.Aplēses liecina, ka e-zvans varētu paātrināt neatliekamās palīdzības dienestu reaģēšanas laiku par 40 % pilsētu teritorijās un par 50 % laukos .
Papildus ieguvumiem ceļu satiksmes drošības jomā e-zvanam būs arī ievērojama ietekme uz tādu sastrēgumu samazināšanu, ko izraisa satiksmes negadījumi, un tas samazinās sekundāro negadījumu skaitu nenodrošinātās negadījuma vietās.Iegūs arī ražošanas nozares, jo daudzi uzņēmumi nodrošina tehnoloģijas, sastāvdaļas un pakalpojumus, ko izmanto dažādiem e-zvana aspektiem, tostarp transportlīdzekļa sistēmas, bezvadu datu pārraidi un ārkārtas izsaukumu centrāļu sistēmas.Turklāt sagaidāms, ka transportlīdzekļa aprīkojumu, ko ieviesīs ar e-zvanu, varētu izmantot papildu pievienotās vērtības pakalpojumiem (piemēram, zagtu automobiļu izsekošanai).
Tiklīdz automobilī esošie sensori konstatē spēcīgu triecienu, automātiski tiek aktivizēta e-zvana funkcija.Sistēma tūdaļ veic zvanu uz Eiropas ārkārtas izsaukuma numuru 112, izveido telefona savienojumu ar atbilstošo ārkārtas izsaukumu centrāli un nosūta glābšanas dienestam datus par negadījumu, tostarp negadījuma laiku, cietušā automobiļa precīzu atrašanās vietu un braukšanas virzienu (kas ir īpaši būtiski uz automaģistrālēm un tuneļos).E-zvana sistēmu var iedarbināt arī manuāli — piemēram, smaga satiksmes negadījuma aculiecinieks —, nospiežot automobilī attiecīgo pogu.