Jaunākais izdevums

Aprīkojot automašīnas dzinēju ar gāzes iekārtu, degvielas izmaksas samazinās līdz pat 50%, sola gāzes iekārtu uzstādītāji. Neatkarīgi eksperti vērš uzmanību uz monētas otru pusi - dārgas ir gāzes iekārtu apkopes, turklāt gāzes izmantošana samazina dzinēja resursu, un ietaupījums degvielas tēriņos var arī neatsvērt dzinēja remonta izmaksas.

Privātpersonām, kuras vidēji gadā nobrauc 10-20 tūkst. kilometru, gāzes iekārtas uzstādīšana ir bezjēdzīga, tā uzskata Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) profesors un Autotransporta institūta direktors Gundars Liberts.

SIA Autonams valdes loceklis Edvīns Panders norāda, ka tas, kurā brīdī ir un kurā nav ekonomiski ierīkot gāzes iekārtu, atkarīgs no diviem apsvērumiem - cik kilometru mēnesī vadītājs nobrauc un cik ilgi vēl ir plānojis braukt ar konkrēto auto. Šajā gadījumā nav svarīga dzinēja jauda un degvielas patēriņš, vienkāršākie rēķini ir pēc mēneša izdevumiem par degvielu, kam pēc gāzes iekārtas uzstādīšanas normāli ir jāsamazinās uz pusi.

Taksometru uzņēmuma Baltic Taxi finanšu direktors Juris Erts piekrīt, ka ekonomiski gāzes iekārtas uzstādīšana atmaksājas tikai tad, ja automašīnai ir liels noskrējiens. «Ja cilvēks brauc mazāk par 20 tūkstošiem gadā, tad ir jāpārdomā, vai vispār ir jēga uzstādīt gāzes iekārtu,» sacīja J. Erts.

Sabiedrībā valdošie galvenie argumenti pret gāzes iekārtas izmantošanu ir vairāki - gāzes smaka salonā, zaudēta dzinēja jauda, samazināts dzinēja resurss u.c., arī neziņa par to, vai gāzes cenas netuvināsies benzīna vai dīzeļdegvielas cenām.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Db viedoklis: Nodokli palielināt var, bet to nevarētu nodēvēt par gudru soli

Dienas Bizness,17.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nākamā gada valsts budžeta saķīlēšanas vārdā ir radušās daudz dažādās idejas, no kurām liela daļa, visticamāk, tiks arī realizēta. Protams, pie nosacījuma, ja valdība nenogāzīsies vēl līdz budžeta apstiprināšanai. Par daudziem priekšlikumiem – vairāk vai mazāk absurdiem – ar nolūku palielināt budžeta ieņēmumus DB jau ir rakstījis. Šoreiz – par ideju, ka varētu taču palielināt akcīzes nodokli autogāze, kam tas ir ievērojami zemāks nekā pārējiem labi zināmajiem degvielas veidiem – benzīnam un dīzeļdegvielai.

Principā jau it kā viss būtu pareizi – runa ir par naftas gāzi, un tādēļ, teorētiski spriežotm, nebūtu nekādas lielās pretrunas, ja šai gāzei tiktu piemērota kaut vai tāda pati nodokļa likme kā benzīnam un dīzelim. Tomēr, sperot šādu soli, valdība izdarītu uzreiz divas visnotaļ būtiskas kļūdas.

Vispirms jārunā par iespējamo politisko kļūdu. Lai to izprastu, ir jāatceras, kāpēc auto īpašnieki investē vairākus simtus latu, ierīkojot savos spēkratos gāzes iekārtas? Atilde ir vienkārša – lai samazinātu izdevumus par degvielu, izmantojot produktu, kam nodokļu slogs ir salīdzinoši zems. Respektīvi, redzot, ka atšķirībā no benzīna un dīzeļdegvielas autogāzei ir ievērojami zemāka akcīzes nodokļa likme, daudzos gadījumos ir pieņemts lēmums par jau minētajām investīcijām. Gadījumā, ja tiks autogāzei tiks noteikta lielāka nodokļa likme, pārbūvēto auto īpašnieki jutīsies piekrāpti. Šajā gadījumā – nevis juridiski, bet gan psiholoģiski. Principā iznāks tā, ka valdības locekļi ir sēdējuši un gaidījuši, kurā pozīcijā iedzīvotāji pamanīsies samazināt savas izmaksas, lai tieši tur palielinātu nodokļu slogu. Tas tikai vairotu sabiedrības vilšanās sajūtu par valstī notiekošajiem procesiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pat pieaugot atjaunojamo energoresursu īpatsvaram Latvijas enerģijas gala patēriņā, gāzes infrastruktūra saglabās savu nozīmīgumu, jo to būs iespējams pielāgot jaunajām vajadzībām.

To intervijā DB norāda AS Gaso Ekspluatācijas un tehnisko risinājumu departamenta direktors Ilmārs Bode. Viņš stāsta, ka, ja biometāns atbilst tām kvalitātes prasībām, kas pašlaik noteiktas dabasgāzei, gan Gaso, gan AS Conexus Baltic Grid esošo infrastruktūru šī resursa transportēšanai varētu pielāgot diezgan ātri. Praktiski tas ir izdarāms jau tagad, šobrīd jāsakārto vien daži normatīvie akti, kā arī jautājumi, kas saistās sertificēšanu un biometāna ievadīšanu sadales un pārvades sistēmā, skaidro I.Bode.

Kādā stāvoklī šobrīd ir gāzes vadi un kopējā gāzes infrastruktūra?

Gāzes saimniecība pati par sevi vēsturiski ir bijusi ļoti labā stāvoklī, arī šobrīd tās stāvoklis ir labs. Tas skaidrojams ar to, ka gāzes infrastruktūra vienmēr ir bijusi pakļauta valsts izstrādātajiem standartiem, kas nosaka tehniskās apkalpošanas periodus un precīzas darbības, kas ir jāveic, to uzturot. Līdzīgi standarti un regulējumi pastāvēja arī Padomju laikos, kas nozīmē, ka gāzes saimniecība mūsu valstī ir viena no sakārtotākajām jomām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Inflācijas sekas cilvēku un kompāniju maciņos

Māris Ķirsons,28.09.2021

Austrumsomijas Universitātes asociētais profesors un konsultāciju uzņēmuma Balesene OU rīkotājdirektors Andrejs Belijs.

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gāzes cenu pieauguma rezultātu uzņēmumi un cilvēki ieraudzīs ne tikai rēķinos par elektrību un gāzi, bet arī siltumenerģiju un galu galā arī visu preču un pakalpojumu cenās.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta Austrumsomijas Universitātes asociētais profesors un konsultāciju uzņēmuma Balesene OU rīkotājdirektors Andrejs Belijs. Viņš arī uzsver, ka enerģētiku, tostarp siltumapgādi, būtiski ietekmēs ES Zaļais kurss, kas vērsts uz klimata neitralitātes sasniegšanu, tāpēc visiem tautsaimniecības sektoriem būs jāsamazina CO2 izmeši. Par to tiks diskutēts SIA Izdevniecība Dienas bizness kopā ar SIA Gren Latvija, AS Gaso un AS Latvijas Gāze rīkotajā ikgadējā nozares konferencē Siltumapgāde 2021: mērķtiecīgai klimata mērķu sasniegšanai Latvijas pilsētās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

KP pārkāpumus autogāzes tirgū nekonstatē; secina, ka tirgus aug strauji

Žanete Hāka,16.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā gadā ar autogāzes iekārtu Latvijā bija aprīkoti 5,7% automobiļu, bet no kopējā degvielas patēriņa valstī autogāzes īpatsvars ir 3,4%, liecina Konkurences padomes (KP) autogāzes tirgus uzraudzības pētījums, kurā padome nav konstatējusi konkurences likuma pārkāpumus.

Pēdējā laikā ar autogāzes iekārtām aprīkoto mašīnu skaits strauji audzis. Tā pērnā gada 10 mēnešos tika veikts gandrīz tikpat daudz auto pārbūvju (tajā skaitā arī iekārtu uzstādīšanas jauniem auto), cik laikā no 2008. līdz 2011.gadam kopumā, secinājusi KP.

Salīdzinot autogāzes patēriņa paradumus Eiropas valstīs, aptuveni tāds pats patēriņa īpatsvars ir arī citās valstīs, kurās benzīna un autogāzes cenu attiecība ir līdzīga Latvijā esošajai, piemēram, Beļģijā, Nīderlandē, Itālijā.

Autogāzi Latvijā ieved 13 uzņēmumi. Trīs lielākie no tiem – SIA Latvijas Propāna gāze, SIA Intergaz un SIA Lukoil Baltija R – 2011.gadā kopā ieveduši 90% no visas Latvijā ievestās autogāzes.Vairumtirdzniecībā autogāzi tirgo seši uzņēmumi, un SIA Latvijas Propāna gāze, SIA Intergaz un SIA Lukoil Baltija R aizņem 90% tirgus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

GASO Mērīšanas līdzekļu pārbaudes laboratorija šobrīd ir modernākā Baltijā.

Dabasgāzes sadales sistēmas operatora AS Gaso (GASO) Mērīšanas līdzekļu pārbaudes laboratorija ir pirmā, kas Baltijas valstīs saņēmusi vairākus augsta līmeņa ISO sertifikātus, kas ļauj tai darboties ne tikai Latvijā, bet arī piedāvāt savus pakalpojumus Eiropas Savienības (ES) valstīs, tajā skaitā tuvākajiem kaimiņiem – lietuviešiem un igauņiem. Laboratorija piecu cilvēku sastāvā nodarbojas ar visa veida gāzes uzskaites mēraparātu jeb skaitītāju verifikāciju un kalibrēšanu. GASO Mērīšanas līdzekļu pārbaudes laboratorijas vadītājs Vasilijs Romaņenkovs norāda, ka šī laboratorija ir arī ļoti universāla: "Tajā iespējams pārbaudīt teju visu veidu gāzes skaitītājus. Verifikācijas tehnisko daļu veicam uz vietas, taču visi pārējie darbi tiek uzticēti mūsu sadarbības partnerim SIA V&V VentMet laboratorija, ar kuru GASO noslēdzis līgumu par verifikācijas datu precizitātes pārbaudi un verifikācijas sertifikātu izsniegšanu," teic V. Romaņenkovs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

PTAC: No 7 pārbaudītajiem tvana gāzes detektoriem atbilstoši ir vien 2

Žanete Hāka,16.02.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ziemas periodā mājokļos, kuros uzstādītas autonomās apkures iekārtas, ir risks tvana gāzes noplūdei, īpaši, kad cilvēki kurina nepārbaudītus gāzes katlus, kamīnus un krāsnis, informē Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC).

Tāpēc īpaši svarīgi ir veikt regulāras apkures sistēmas pārbaudes, labošanu uzticot sertificētiem meistariem. Viens no efektīvākajiem līdzekļiem, kā pasargāt savus mājiniekus no saindēšanās ar tvana gāzi, ir uzstādīt tvana gāzes detektorus, tomēr, kā rāda tirgus uzraudzības rezultāti, daudzi pieejamie detektori ir neatbilstoši. PTAC 2015. gadā ir veicis 7 tvana gāzes detektoru testēšanu, no kuriem 5 izrādījās neatbilstoši, norāda PTAC.

Tvana gāze ir bezkrāsaina, bez garšas, smaržas, degoša, ļoti indīga un toksiska gāze un cilvēkiem tā ir ārkārtīgi bīstama, jo iedarbojas uz centrālo nervu sistēmu, acīm, elpceļiem, sirdi un asinsvadiem, bet ļoti augsta tvana gāzes koncentrācija var izraisīt cilvēka nāvi dažu minūšu laikā. Šī iemesla dēļ ir nepieciešams pasargāt sevi un savus tuvākos pret šādiem neparedzētiem, nāvējošiem gadījumiem: svarīgi nekavējoties apzināties tvana gāzes izplatīšanos un ātri informēt par to cilvēkus. Risinājums ir tvana gāzes detektors.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Bergs: Lielāka akcīze braucējiem reģionos būs ragaviņas uz mežu

LETA,17.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autogāzi galvenokārt izmanto reģionos un cenu palielināšana visvairāk skars tieši lauku iedzīvotājus, kur kopējais ieņēmumu līmenis ir zemāks un nobraucamie attālumi ir lielāki, skaidro Latvijas Gāzes asociācijas vadītājs Valdis Bergs.

Ņemot vērā, ka vidējā autogāzes iekārtas cena ir 500 latu, reģionu iedzīvotāji šādu naudu neinvestēs, «ja būs risks, ka autogāzes cena var pieaugt līdz dīzeļdegvielas cenai, par ko Pavļuta kungs [ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts], ja nemaldos, runāja savā pirmajā paziņojumā», uzsver asociācijas pārstāvis.

V. Bergs norāda, ka ieguldītajiem 500 latiem ir jāatpelnās. Jau tagad esot tendence, ka pēc paziņojumiem par akcīzes celšanu autogāzei ievērojami samazinās klientu skaits. Kamēr nebūs skaidra pozīcija no Ekonomikas ministrijas puses, neskaidrība nesamazināsies, uzsver asociācijas pārstāvis.

«Ja pieņemam, ka autogāzes lietotājs brauc ar divu litru vidējās klases motora automašīnu un vidēji nobrauc 90 kilometrus dienā, tad iekārta atmaksāsies 6,5 mēnešos. Pie mazāka nobraukuma vai pie citāda motora tilpuma šis atmaksas periods ir lielāks. Autogāzei palielinot akcīzi, šis periods pieaugtu par diviem vai trim mēnešiem. Šādam iedzīvotājam tas ir būtiski,» uzsver V. Bergs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tirgus Latvijā jau tagad piemērojas jaunajām tendencēm.

Tīrā, ilgtspējīgā un viegli izmantojamā gāze spēlē savu lomu zaļo pārmaiņu laikmetā – gan dabasgāze kā pārejas kurināmais, gan arī dabasgāzes un biometāna maisījums kā nākotnes zaļās gāzapgādes priekšvēstnesis, kam attālākā nākotnē sekos gāzes un ūdeņraža maisījums. Lai būtu iespējams pilnvērtīgi izmantot Latvijā ražotās zaļās gāzes priekšrocības, šobrīd nepieciešams domāt par gāzes sadales tīklu uzturēšanu un arī to attīstīšanu, sasniedzot arvien jaunas vietas un potenciālo klientu grupas. To uzsver AS Gaso (GASO) pārstāvji.

Sistēma paplašinās

Pagājušā gada globālais enerģijas resursu cenu šoks, sasniedzot nepieredzētu gāzes cenu kāpumu, ir aiz muguras, un daudzi potenciālie klienti atgriežas pie vēlmes izmantot gāzi kā sadzīvē, tā arī biznesā, norāda uzņēmumā GASO, kas ir Latvijā vienīgais dabasgāzes sadales sistēmas operators.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Latvijas Gāzes akcionāri atbalsta jaunas kompānijas izveidi, nododot tai pārvades un uzglabāšanas sistēmas aktīvus

LETA,02.09.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS Latvijas Gāze akcionāri šodien ārkārtas sapulcē atbalstīja uzņēmuma reorganizāciju, izveidojot jaunu kompāniju un nododot tai pārvades un uzglabāšanas sistēmas aktīvus.

Lēmums atbalstīts ar 99,98% no akcionāru sapulcē klātesošo balsīm. Savukārt 0,01% balsu bija pret, bet vēl 0,01% balsu netika nodots.

Sapulcē akcionāriem bija arī iespēja iztaujāt Latvijas Gāzes vadību, ko vairāki mazākuma akcionāri arī izmantoja.

Jautājumi bija saistīti ar Latvijas Gāzes sadalīšanas struktūru, īpašumtiesībām abos uzņēmumos, kompensācijas apmēru, ja akcionārs nevēlas būt par jaundibināmā uzņēmuma dalībnieku, kā arī tika taujāts pēc padoma, kā labāk rīkoties - balsot par vai pret.

Atsevišķi mazākuma akcionāri arī pauda kritiku par to, ka nav skaidrības par to, kāds kompensācijas apmērs pienāksies dalībniekiem, kuri nevēlas saglabāt akcijas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Ar likumu noteiks Latvijas Gāzei pienākumu līdz 2017.gada aprīlim izveidot divus juridiski neatkarīgus uzņēmumus

LETA,15.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz 2017.gada 3.aprīlim vertikāli integrētajam uzņēmumam AS Latvijas Gāze ir pienākums izveidot divus juridiski neatkarīgus uzņēmumus - viens pildīs pārvades sistēmas operatora un uzglabāšanas sistēmas operatora pienākumus, otrs īstenos dabasgāzes sadales sistēmas operatora un tirgotāja funkcijas.

Šodien valdībā atbalstītajos grozījumos Enerģētikas likumā paredzēti divi galvenie termiņi pilnai pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora īpašumtiesību nodalīšanai.

Pirmais termiņš ir 2017.gada 3.aprīlis, kad jāizveido juridiski neatkarīga sabiedrība, kas nodrošina dabasgāzes pārvades sistēmas operatora un uzglabāšanas sistēmas operatora pakalpojumus un kuras īpašumā ir pārvades sistēmas aktīvi un kuras rīcībā ir Inčukalna pazemes gāzes krātuve (PGK).

Otrs termiņš ir 2017.gada 31.decembris, kad ir pilnībā jāpabeidz dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora īpašumtiesību nodalīšana, tas ir, jāpanāk situācija, kad pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators ir no Latvijas Gāzes neatkarīga kapitālsabiedrība, kuras īpašnieki ne tieši, ne netieši nav saistīti ar Latvijas Gāzi vai tās akcionāriem. Šāda prasība neattiecas uz finanšu institūcijām, kurām pieder akcijas vienotā dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatorā, kā arī energoapgādes komersantā, kurš nodarbojas ar dabasgāzes ražošanu vai tirdzniecību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Conexus par 1,4 miljoniem eiro pārbūvējis gāzes mērīšanas staciju

Zane Atlāce - Bistere,13.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienotais dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators AS "Conexus Baltic Grid" ekspluatācijā nodevis gāzes pārvades gāzes mērīšanas staciju "Korneti", Alūksnes novadā, informē uzņēmumā.

Kopējās projektā ieguldītās investīcijas ir 1,4 miljoni eiro, un tā laikā stacija aprīkota ar jaunām gāzes uzskaites un kvalitātes noteikšanas iekārtām.

Gāzes mērīšanas stacijas (GMS) pārbūves projekta mērķis bija veikt novecojušo uzskaites un kvalitātes noteikšanas iekārtu nomaiņu, objekta vadību sistēmu modernizāciju, kā arī dublējošo iekārtu uzstādīšanu. Projekts ilga divus gadus un tam nepieciešamo finansējumu nodrošināja Conexus.

"Latvijā ir viena gāzes mērīšana stacija, kuras droša un precīza darbība ir neatņemama daļa no gāzes pārvades sistēmas un gāzapgādes drošības reģionā. Līdz ar īstenoto projektu esam izveidojuši vienu no modernākajām starpvalstu gāzes mērīšanas stacijām Eiropā," teic Zane Kotāne, AS "Conexus Baltic Grid" valdes priekšsēdētāja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienotais dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators AS "Conexus Baltic Grid" (Conexus) ir saņēmis būvniecības veikšanai nepieciešamās būvatļaujas un turpina iesāktos projektēšanas darbus gāzes savākšanas punkta Nr. 3 uzlabošanai.

Projekta mērķis ir pārbūvēt tehnoloģiski novecojušo gāzes savākšanas punktu, lai samazinātu tā ietekmi uz vidi un nodrošinātu iespēju tehnoloģiskos procesus vadīt attālināti no Inčukalna pazemes gāzes krātuves dispečeru telpas.

Plānotais projekts ir viens no apakšprojektiem vērienīgajā Eiropas Savienības kopīgo interešu projektā PCI 8.2.4 “Inčukalna pazemes gāzes krātuves darbības uzlabošana”, kur līdz 2025. gadam modernizācijā tiks apgūtas investīcijas 88 miljonu eiro apmērā, un Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta līdzfinansējums noteikts 50% apmērā. Gāzes savākšanas punkta uzlabošanas investīciju apjoms pēc izstrādātā projekta plānots 32,3 miljonu eiro apmērā, to padarot par vienu no investīciju ziņā ietilpīgākajiem apakšprojektiem krātuves modernizācijas laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Latvijā atklāta pirmā pārvietojamā autogāzes stacija Eiropā

Gunta Kursiša,07.06.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmums SIA Eko Gāze ceturtdien Rīgā prezentējis pirmo pārvietojamo degvielas uzpildes staciju (DUS), kas ir arī pirmā šāda veida stacija Eiropā.

Patlaban pārvietojamā DUS, kas ļauj ar gāzes iekārtām aprīkotas automašīnas uzpildīt ar sašķidrinātu naftas gāzi, ir patentēta Latvijā, bet tā patentēšanai ir iesniegta arī Lietuvā, Polijā, Igaunijā, Krievijā, Baltkrievijā un Ukrainā (patent pending).

«Līdz šim šādas pārvietojamas pašapkalpošanās autogāzes stacijas Eiropā vēl nav ieviestas,» Db.lv norāda SIA Eko Gāze līdzīpašnieks Andrejs Laškovs.

Citas sašķidrinātās naftas gāzes stacijas Rīgā un tās apkaimē plānots uzstādīt, izmantojot franšīzi. Pirmā pārvietojamā DUS uzstādīta Lukoil DUS teritorijā Mūkusalas ielā 59, bet, kā norāda uzņēmuma līdzīpašnieks, šādas stacijas var uzstādīt jebkurā vietā pie maģistrāliem ceļiem, kur ir līdzena virsma un iespēja pieslēgt elektrību, kā arī saņemts drošības – sprādzienbīstamības – novērtējums. «Faktiski, lai uzstādītu šādu gāzes staciju nav nepieciešams veikt daudz saskaņošanas darbu, piemēram, nav nepieciešamas būvatļaujas,» skaidro Eko Gāze līdzīpašnieks. Franšīzes noteikumi patlaban tiek izstrādāti, bet paredzams, ka tajos tiks iekļauta vienota dizaina koncepcija, reģistrētā Eko Gāzes preču zīme, vienots gāzes un preču iepirkums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Latvijā top alternatīvo degvielu risinājumi dīzeļdzinējiem

Jānis Goldbergs,07.06.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Idejas par gāzes izmantošanu dīzeļdzinējos bijušas jau sen, tomēr ne pārāk veiksmīgas. Šobrīd Latvijā tapis dīzeļdzinēja papildaprīkojums, kas paredz gāzes un ūdens tvaika izmantošanu tajā, tā samazinot dīzeļdegvielas patēriņu līdz 60% un kaitīgos izmešus līdz 80%, kā arī paaugstinot dzinēja efektivitāti un jaudu, intervijā Dienas Biznesam atklāj SIA ABLabs valdes loceklis Armands Jurjevs.

Par gāzes izmantošanu dīzeļdzinējos ir domāts jau iepriekš, tomēr šie risinājumi nav guvuši īpaši plašu popularitāti iepretī gāzes iekārtām benzīna dzinējiem. Kāds ir jūsu risinājums?

Gāzes iekārtas benzīna dzinējiem, kur galvenā doma ir aizstāt benzīnu ar gāzi, ir diezgan izplatītas Proti, nenotiek degvielu maisīšana, bet gan aizstāšana. Tā ir būtiskākā atšķirība no mūsu izstrādātās ArtuPower iekārtas, jo tā paredz sajaukt dīzeļdegvielu ar gāzi un vienmērīgi to sadedzināt dzinēja sadegšanas kamerā. Tas klupšanas akmens iepriekš vienmēr ir bijis tāds, ka dīzeļdegvielai un kādai no alkāna gāzēm (LPG vai CNG) ir atšķirīgi degšanas parametri, respektīvi, vienlaicīgi tos iesmidzinot dzinējā, gāze uzliesmo pirms dīzeļdegvielas, tādejādi radot dzinēja nevienmērīgu darbību un tā klaudzēšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Gāzes asociācija: valdība pieņem lēmumus bez diskusijām ar nozari

Nozare.lv,07.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Strauja autogāzes nodokļa likmes celšana bez diskusijām ar nozari veicina neuzticību un paļāvības trūkumu no uzņēmēju un nozares organizāciju puses valstij, uzskata Latvijas Gāzes asociācijas vadītājs Valdis Bergs.

Kā norāda Bergs, virzot priekšlikumu par akcīzes nodokļa palielināšanu autogāzei, Ekonomikas ministrija nav veikusi nopietnu analīzi par šī lēmuma potenciālo ietekmi uz autogāzes nozares attīstību. Bergs uzsver, ka Ekonomikas ministrijai komunikācijas procesu ar nozarēm būtu būtiski jāuzlabo. Jebkādām izmaiņām esot jābūt pamatotām un mērķtiecīgām. Mēģinājumi iegūt papildu labumu no autogāzes nozares papildu nodokļu veidā atstāšot negatīvu efektu uz valsts ekonomiku. Valstij esot jāapzinās, ka lēmums par akcīzes celšanu autogāzei ir komplicēts lēmums un nav skatāms atrauti tikai budžeta ieņēmumu kontekstā, bet skar arī uzņēmējdarbības, sociālo un ekoloģisko sfēru.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Latvijā realizētās degvielas apjoms divos mēnešos pieaudzis par 1,5%

LETA,18.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada divos mēnešos kopumā Latvijā realizēta 181 031 tonna naftas produktu (degvielas), kas ir par 2669 tonnām jeb 1,5% vairāk nekā 2015.gada divos mēnešos, liecina Valsts ieņēmumu dienesta (VID) apkopotie akcīzes preču aprites rādītāji.

Par 7,82% divos mēnešos ir palielinājies mazumtirdzniecībā realizētās degvielas apjoms.

Savukārt samazinājusies realizācija lietotājiem vairumtirdzniecībā un iezīmētās jeb marķētās degvielas realizācija tās lietotājiem, kā arī savam patēriņam un citiem mērķiem izmantotās degvielas apjoms.

Vislielākais realizētais apjoms divos mēnešos ir dīzeļdegvielai - 127 294 tonnas, tai seko biobenzīns - 25 764 tonnas un autogāze - 8440 tonnas.

Vērtējumā pa produktu kategorijām palielinājies realizācijas apjoms dīzeļdegvielai - par 4,4%, autogāzei - par 2,86%, degvieleļļai - par 2,4%, benzīnam - par 2,83%, bet realizācijas apjoms samazinājies biobenzīnam - par 0,48%, dīzeļdegvielai lauksaimniekiem - par 28,14%, petrolejai - par 13,15% un kurināmajai gāzei - par 11,44%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašmāju degvielas tirgotājs "Virši" atklājis jaunu uzpildes staciju (DUS) Brocēnos, Liepnieku ielā. Līdz mēneša beigām vēl divas topošās stacijas Ķekavas un Babītes novados uzsāks klientu apkalpošanu.

DUS Brocēnos nodrošinās klientiem degvielas uzpildes, veikala un automazgātavas pakalpojumus. DUS izveidē uzņēmums investējis vairāk nekā 1 miljonu eiro.

"Esam atvēruši 63. uzņēmuma staciju un līdz mēneša beigām vēl divas topošās stacijas Ķekavas un Babītes novados uzsāks klientu apkalpošanu.

Brocēnu DUS strādās visu diennakti un nodrošinās klientus ar visu, kas nepieciešams ceļā – degvielu, atpūtas zonu, ēdienu un dzērieniem, auto apkopes preces un pakalpojumus," informē Jānis Vība, "Virši" izpilddirektors.

Tāpat kā citās "Virši" DUS, arī Brocēnu stacijā būs pieejama dažādu veidu degviela - 98 un 95E markas benzīns, dīzelis un autogāze (LPG), AdBlue šķidrums izplūdes gāzu attīrīšanai, izlejamais vējstiklu šķidrums, gaiss un ūdens automobiļa apkopei, kā arī automazgātava, DPD sūtījumu punkts un bezkontakta norēķini klientu ērtībai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Degvielas akcīzes celšana var novest pie tirdzniecības apjomu un nodokļu ieņēmumu sarukuma; degvielas cenas kāpj, otrdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Tā sarunā ar Dienas Biznesu norāda biedrības Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA) valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns. Pēc viņa teiktā, Igaunijā pērn veiktā akcīzes paaugstināšana varētu būt viens no iemesliem pārdotās dīzeļdegvielas apjomu pieaugumam Latvijā. Igauņi gan uzsver, ka viņu akcīzes ieņēmumi šogad pārsniedz plānoto. Savukārt pērnā gada pēdējos mēnešos OPEC pieņemtais lēmums par naftas ieguves ierobežošanu jau decembrī atstājis patērētājiem netīkamu ietekmi uz degvielas cenām arī Latvijas uzpildes stacijās.

Kā liecina Valsts ieņēmumu dienesta apkopotie dati, dīzeļdegviela mazumtirdzniecībā 2016. gada 10 mēnešos salīdzinājumā ar 2015. gada attiecīgo laika periodu realizēta par 12,34% jeb 56,4 tūkst. t vairāk, notirgotajam apjomam sasniedzot 513,4 tūkst. t. Kopumā mazumtirdzniecībā realizēts 750,9 tūkst. t dažādas degvielas, kas ir par 6,9% vairāk nekā 2015. gada 10 mēnešos. Pārdotais dažādu benzīnu apjoms nedaudz sarucis par 1,7% līdz 167,4 tūkst. t. Pērn 10 mēnešos par 2,21% jeb 1,04 tūkst. t mazāk pārdota arī autogāze. Savukārt vairumtirdzniecībā lietotājiem realizētie dažādu degvielu apjomi kopumā sarukuši par 6,4% līdz 294,7 tūkst. t. Līdz ar to kopējie realizācijas apjomi auguši par 2,25% līdz 1,09 milj. t.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašmāju degvielas tirgotājs AS VIRŠI-A atzīmējis spāru svētkus jaunajā projektā Mārupē. Plānots, ka projekts tiks nodots ekspluatācijā šī gada decembrī, informē uzņēmumā.

Jaunais projekts Mārupē paredz kompleksa izveidi ar kopējo apbūves platību 8000 m2, un to veidos degvielas uzpildes stacija (DUS), kafejnīca, āra atpūtas zona un automazgātava.

«Projekts Mārupē ir stratēģiskais projekts, kas ir šī gada nozīmīgākais notikums uzņēmumā. Līdz ar tā atklāšanu spersim būtisku soli ne tikai sava staciju tīkla attīstībā, atklājot modernāko staciju projektu Latvijā, bet arī uzliksim «latiņu» degvielas uzpildes staciju attīstībai Latvijā,» uzskata AS VIRŠI-A valdes priekšsēdētājs Jānis Riekstiņš.

Jaunajā DUS tiks uzstādīti kopumā 6 jaunākās paaudzes degvielas sūkņi, izbūvēta atsevišķa uzpildes vieta smagajam transportam, savukārt uz katras degvielas sūkņu saliņas klientiem būs pieejama visu kategoriju degviela (95. un 98. markas benzīns, dīzeļdegviela), kā arī izlejamais logu mazgāšanas šķidrums, savukārt uz vienas no saliņām klientiem būs pieejama arī autogāze.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Eksperta viedoklis: Nodokļu politikai būtu jāstimulē autogāzes nozares izaugsme

Valdis Bergs, Latvijas Gāzes asociācijas vadītājs,03.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodokļu politikai valstī ir jābūt plānotai un pārdomātai, taču strauja autogāzes nodokļa likmes celšana bez diskusijām ar nozari veicina neuzticību un paļāvības trūkumu no uzņēmēju un nozares organizāciju puses valstij.

Izmaiņām ir jābūt pamatotām un mērķtiecīgām. Mēģinājumi iegūt papildus labumu no autogāzes nozares palielināta nodokļu veidā atstās negatīvu efektu uz valsts ekonomiku. Valstij ir jāapzinās, ka jautājums par akcīzes celšanu autogāzei ir komplicēts lēmums un nav skatāms atrauti tikai budžeta ieņēmumu kontekstā, bet skar arī uzņēmējdarbības, sociālo un ekoloģisko sfēru.

Autogāzes lietošana ļauj samazināt kā izmaksas, kas saistītas ar degvielas patēriņu, tā arī negatīvo ietekmi uz apkārtējo vidi. Autogāzes tirgus pēdējos gados ir ļoti strauji audzis, kas skaidrojams gan ar degvielas cenu straujo celšanos, gan arī iedzīvotāju rūpēm par apkārtējo vidi, kurā viņi dzīvo. Kopš 2011. gada ar autogāzes iekārtām aprīkoto transporta līdzekļu skaits pieaudzis par 68%, kas liecina, ka Latvijas autogāzes tirgum ir labas attīstības perspektīvas. Šo attīstību mākslīgi nebremzējot, valsts var iegūt daudz vairāk tā paša akcīzes un peļņas nodokļu veidā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Pērn par naftas produktiem iekasēts akcīzes nodoklis 389 miljonu eiro apmērā

Žanete Hāka,17.02.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā gadā akcīzes nodoklis par naftas produktiem iekasēts aptuveni 389 miljonu eiro apjomā, kas ir par 3% vairāk nekā 2012.gadā, liecina Valsts ieņēmumu dienesta dati.

2013.gadā, salīdzinot ar 2012.gadu, par 8% samazinājušies akcīzes nodokļa ieņēmumi par svinu nesaturošo benzīnu.

Akcīzes nodokļa ieņēmumi palielinājušies par dīzeļdegvielu, ieskaitot dīzeļdegvielu, kurai pievienota biodīzeļdegviela un dīzeļdegvielu, kuru izmanto par kurināmo – par 8%, par sašķidrināto naftas gāzi, kuru izmanto kā degvielu (autogāze) – par 31%.

Akcīzes nodokļa ieņēmumus par naftas produktiem 2013.gadā ietekmēja naftas produktu kopējā realizācijas apjoma pieaugums par 2%, naftas produktu patēriņa struktūras izmaiņas – 2013.gadā, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, pieaudzis dīzeļdegvielas un naftas gāzes īpatsvars, attiecīgi samazinoties benzīna īpatsvaram kopējā realizācijā – naftas produktus ar lielāku akcīzes nodokļa likmi aizstāj produkti ar zemāku akcīzes nodokļa likmi, bet akcīzes nodokļa likmes 2013.gadā netika mainītas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patērētāju izvēles kritēriji par labu vienam vai citam degvielas tirgotājam atšķiras. Kādam tā ir cena, citam degvielas uzpildes stacijas atrašanās vieta vai citi faktori, skaidro nozares pārstāvji.

Viens no svarīgākajiem izvēles kritērijiem ir degvielas kvalitāte. Autovadītāji kļūst izglītotāki un arvien vairāk pievērš īpašu uzmanību degvielas kvalitātei, tādējādi rūpējoties par spēkrata dzinēja un detaļu ilgmūžību.

No kopējā Latvijas mazumtirdzniecības apjoma ap 75% veido dīzeļdegviela, un tas ir populārākais transporta enerģijas veids Latvijā, norāda Virši-A Pārdošanas daļas vadītājs Arnis Andrianovs. Viņš skaidro, ka Virši-A pagājušais gads bija veiksmīgs. Ir novērots realizācijas pieaugums visos degvielas veidos, ko skaidro ar sava uzpildes tīkla paplašināšanos un izdevīgiem klientu piedāvājumiem.

Pēc Valsts Ieņēmuma dienesta datiem, dīzeļdegvielas realizācija 2018. gadā uzrādīja pieaugumu, savukārt tādiem degvielas veidiem kā benzīns un autogāze – kritumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Opel Mokka LPG galvenā īpatnība – rokrokā ar rūpnieciski uzstādīto sašķidrinātās gāzes iekārtu strādās iekšdedzes turbomotors.

Pēc būtības, iekšdedzes benzīnmotora un gāzes sistēmas laulība jau vairākus gadu desmitus nav nedz jauna, nedz revolucionāra. Drīzāk varētu teikt, ka dažādu apsvērumu, tostarp arī nepietiekamas gāzes kvalitātes vai nepietiekami plaša gāzes uzpildes staciju skaita dēļ, šādas konstrukcijas jauni auto no pircēju puses nav ievēroti. Attiecīgi, ja nav pieprasījuma, tad nav arī piedāvājuma. Turklāt jauni auto ar rūpnieciski uzstādītu gāzes iekārtu ir ļoti dārgi. Līdz ar to mūsu platuma grādos gāzes iekārtas precības ar automobili parasti notiek jau tad, kad auto savam saimniekam ir nokalpojis vismaz pāris gadus, un, nonākot nākamā lietotāja rokās, tas izlemj taupīt uz degvielas rēķina, uzstādot gāzes iekārtu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Papildināta ar foto - Autogāzes iekārtās Latvijā investēti 4,2 miljoni latu

Gunta Kursiša,30.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā gadā automašīnu autogāzes iekārtās investēti 5,5 miljoni latu, savukārt šogad - jau 4,2 miljoni latu, liecina Latvijas gāzes asociācijas dati.

Kopumā pēdējo gadu laikā gan privātpersonas, gan uzņēmumi autogāzes iekārtu uzstādīšanā investējuši desmit miljonus latu, un auugsts iedzīvotāju īpatsvars, kas izvēlas autogāzi, dzīvo reģionos – divas trešdaļas autogāzes uzpildes staciju atrodas ārpus Rīgas.

Patlaban Latvijā ir 180 autogāzes uzpildes stacijas, liecina Latvijas Gāzes asociācijas dati. Pagājušajā gadā sašķidrinātās gāzes mazumtirdzniecības apgrozījums pērn bija 24,8 miljoni latu.

Kā liecina dati, gāzes iekārtas ir uzstādītes 6,2% jeb 44,2 tūkstošiem auto Latvijā, kas, salīdzinot ar 2011. gadu, ir par 59% vairāk.

Piektdien autogāzes cena Latvijas propāna gāzes uzpildes stacijā ir 0,394 lati.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Klaipedos nafta vadītājs: 2-3 pasaules spēlētāji caur Lietuvas termināli varētu piegādāt gāzi Latvijai vai Igaunijai

LETA,26.02.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par Lietuvas sašķidrinātās gāzes termināli interesējas divi trīs pasaules līmeņa gāzes piegādātāji, kas varētu piegādāt gāzi Latvijas vai Igaunijas importētājiem, paziņojis termināļa operatores - kompānijas Klaipedos nafta - ģenerāldirektors Mants Bartuška.

Ir jūtama interese par termināļa jaudu palielināšanu, tiek meklētas iespējas papildu apjomam. Latvijas iespējas būs atkarīgas no viņu regulējuma grozījumiem, piektdien preses konferencē sacīja Bartuška.

Jāsaprot, ka līdz oktobrim terminālim ieplānotas 12 kravas, un procedūras pieļauj arī papildu daudzumu, bet tad ir sarežģītāk pārorganizēt grafiku. Iespējas ir, bet tas ir sarežģīti, jo plānošana notiek gadu uz priekšu. Šobrīd divi trīs pasaules līmeņa spēlētāji veic terminālī auditus, sagatavošanās darbus, un, ja būtu iespēja, līdztekus [Norvēģijas koncernam] "Statoil" varētu parādīties citi spēlētāji, klāstījis Klaipedos nafta vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru