Ņemt no turīgākā un dot trūcīgākajam – tas nestrādā īsti labi, jo beigās donors arī kļūst par plukatu.
Rīgas pašvaldības īpašumā esošā zeme un ēkas, attiecinot pret pilsētas IKP, ik gadu sarūk vērtībā, samazinās arī pilsētas ilgtermiņa saistības, toties nemainīgi aug līdzmaksājumu Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā absolūtie lielumi. Pētījumā tiek izmantoti pētnieka, ģeogrāfijas zinātņu doktora Jura Paidera apkopotie dati par pašvaldību saistību, zemes un ēku vērtību izmaiņām atbilstoši Valsts kases informācijai, kā arī Rīgas pilsētas līdzmaksājumu dinamika Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā atbilstoši pilsētas ikgadējiem konsolidētajiem budžetiem.
Puse Rīgas īpašumu pagaisuši
2009. gadā Rīgas pilsētas īpašumā bija ēkas un zeme par aptuveni 1,88 miljardiem eiro, bet 2024. gadā Rīgas nekustamo īpašumu vērtība bija 1,84 miljardi eiro. Ievērojot, ka inflācija 2009. gadā bija vien 9,7%, 2010. gadā – 2,5% un tad jau nedaudz nomierinājās, lai «trakot» atsāktu 2022. gadā. Caurmērā varam droši apgalvot, ka, absolūtajai vērtībai praktiski nemainoties, Rīgas īpašumu vērtība ir samazinājusies par aptuveni 50% vai divas reizes. CSP inflācijas kalkulators, salīdzinot 2009. gada 1. janvāri ar 2025. gada 1. janvāri, preču un pakalpojumu cenu ziņā apgalvo, ka inflācija ir 55,8%. Vienkāršībai un noapaļojot – izmantojam divas reizes, jo nekustamo īpašumu cena ir atkarīga no pārdošanas iespējas un zemi vai nekustamo īpašumu nevaram gluži vērtēt tikai pēc naudas skalas. Tajā pašā laikā vērtējums ir uzskatāms par samērā drošu, jo zemes un namu īpašumu vērtība parādās Rīgas bilancē, bet no tās pazūd atsavināto īpašumu cena. Proti, ar laiku īpašumi tiek pārdoti, bet pēc absolūtās vērtības atlikušie maksā tikpat, un no pirmā acu uzmetiena šķiet, ka nekas nemainās. Patiesībā Rīgas rāte, rēķinot 2009. gada cenās, ir zaudējusi vismaz pusi no īpašumu vērtības. Vai nu tie ir atsavināti, vai arī totāli zaudējuši vērtību, nonākot avārijas stāvoklī. Visticamāk, skaitot īpašumus, proporciju neiegūsim, jo atsavināti ir vērtīgie vai likvīdie īpašumi, bet palikuši tādi, kurus pārdot ir grūti. Daļa no tiem stāv un bojājas.
Uz dažāda fona
Analīzei par notiekošo Rīgā noder salīdzinājums ar notiekošo citās pašvaldībās, īpašumu vērtības attiecināšana uz iedzīvotāju skaitu, kas, starp citu, Rīgā samazinās, un šīs vērtības attiecināšana pret pašvaldības IKP. Piemēram, Rīgas īpašumu vērtība, attiecinot pret pilsētas IKP, 2009. gadā bija 23,8%, bet 2023. gadā – tikai 9,3%. Diemžēl mums vēl nav 2024. gada pašvaldību IKP datu, tādēļ pērnā gada skaitlis iztrūkst, tomēr šķiet, ka tas diži neatšķirsies no 2023. gada. Proti, ir uzskatāmi redzams, kā Rīga kļūst trūcīgāka, lai arī pilsētā ražo, pārdod un cilvēki spēj nopelnīt vislabāk. Rīgas pašvaldības īpašumu vērtība, lēšot uz vienu pilsētas iedzīvotāju, ir aptuveni 3040 eiro. Tas ir zem Latvijas vidējā un 25. rādītājs no 43 pašvaldībām. Vislabāk, starp citu, īpašumu jomā izskatās Rēzeknes dome, kur pilsētas īpašumu vērtība ir 5740 eiro uz vienu pilsētas iedzīvotāju. Tā pati pašvaldība, kura nupat oficiāli piedzīvoja tādu kā maksātnespēju sliktas saimniekošanas dēļ un kuru šobrīd VARAM speciālisti glābj. Īpašumu vērtējums uz iedzīvotāju caurmērā atklāj daudz dažādu aspektu.
Pirmkārt, perifērijas pašvaldību bilancēs ir ļoti augsti novērtēti īpašumi vai arī to ir ļoti daudz, bet vairums no tiem nav pārdodami pat tuvāko 10 gadu laikā. Visreālākais salīdzinājums Rīgai varētu būt ar Ādažiem, kur īpašumu likviditāte ir gana augsta. Ādažu pašvaldībai ir īpašumi, kas uz vienu iedzīvotāju veido 4510 eiro. Krietni labāk nekā Rīgas pilsētai. No svara ir tas, ka Ādažos pašvaldības īpašumi ir daudz jaunāki un labā stāvoklī, daļa no tiem nesen celti. Samērā uzskatāms piemērs ir arī Liepāja, kur 2010. gadā pilsētas īpašumu vērtība bija 444 miljoni eiro, bet pērn – vien 168 miljoni eiro. Īpašumu atsavināšana bija viens no paņēmieniem, kā glābties laikā no 2013. gada, kad bankrotēja Liepājas metalurgs un pilsētā sākās īsta depresija. Proti, īpašumu pārdošana bija pamatota un nepieciešama darbība.
Parādi kā indikators
Rīgas ilgtermiņa saistības gadu gaitā samazinās, un zināmā mērā tas ir saprotams arī no ķīlu viedokļa. Ja pamatvērtības kļūst mazāk, ir jāmazinās parādsaistībām. Noteikti, ka Rīgas dome to parāda pozitīvā gaismā, bet parādsaistību sarukumam ir ēnas puse. Tas, iespējams, parāda, ka Rīgas vērtība ir zemāka un aizņemties vairāk nemaz nav iespējams. Visticamāk, grausti neraisa darījumu garu bankās, kas kā derīgu ķīlu saredz remontētu un izmantojamu namu. Rīgas saistības pīķi piedzīvoja 2014. gadā – 820 miljoni eiro. Savukārt pērn ilgtermiņa saistību vērtība bija vien 546 miljoni eiro. Jāteic Liepājas, Ventspils saistības, ievērojot inflāciju, nav būtiski mainījušās, bet Jelgavai tās ir augušas. Vairumam pilsētu un novadu ir līdzīgi – saistības ir iepriekšējā līmenī vai pieaug, kas arī saskan ar īpašumu vērtības izmaiņām.
Kur paliek Rīgas nauda?
Var vainot visus Rīgas mērus, cik vien viņus atceramies. Vainot var, un noteikti katram ir savs klupšanas akmens, kur izdotos pierādīt aizdomas par kādu izsaimniekotu miljonu vai diviem. Tomēr ir lieta, kas nemainīgi Rīgai maksā ap 130 miljoniem šodienas cenās vai aptuveni 10% no 2024. gada budžeta. 2009. gadā tie ir aptuveni 7% no Rīgas budžeta. 2014. gadā runa ir par 9%. 2019. gadā gandrīz 10%. Šobrīd jau vairāk nekā 10% no Rīgas ieņēmumiem tiek iemaksāti fondā. Tie ir divi nodokļi – nekustamā īpašuma nodoklis un iedzīvotāju ienākuma nodoklis, kas nonāk pārdalē, un pēc būtības tā ir ļoti vienkārša un stipri sociālistiska metode.
Cēloņi, sekas, secinājumi
Rīgas īpašumu pārdošana, nepietiekama kopšana, zemes īpašumu vērtības krišanās, jo piebraucamie ceļi ir sliktā stāvoklī, tas viss ir ilgstošas naudas izņemšanas no Rīgas kases sekas, un cēlonis ir, ka citām pilsētām ir grūti. Lielākās saņēmējas ir Liepāja un Daugavpils, bet, ja rēķinātu uz iedzīvotāju, tad būtu vēl citi rekordisti. Var un iespējams vajag meklēt cēloņus grāmatvedībā, jo, visticamāk, pilsētas šobrīd tīri labi spētu iztikt bez Rīgas piemaksas, vien ar valsts atbalstu pašam nepieciešamākajam. Valsts dotācija pašvaldību izlīdzināšanas fondā ir vairāk nekā divas reizes mazāka par Rīgas maksājumu. 2025. gadā plānoti 50 miljoni iepretī Rīgai, kas katlā iesviedīs 138 miljonus eiro, un vēl 47 miljonus iemaksās Pierīgas novadi.
Vēl aptuveni 50 miljonus valsts dod pašvaldībām kā IIN izlīdzināšanu. Ir acīmredzami, ka šis sociālisma princips – ņemt no turīgākā un dot trūcīgākajam –, nestrādā īsti labi, jo beigās donors arī kļūst par plukatu. Laikā no 2014. gada līdz 2024. gada beigām Rīga ir fondā iemaksājusi turpat miljardu eiro. Bez kādas inflācijas indeksācijas šī summa ir viena Rīgas budžeta vērta. Tas nav maz investīciju izteiksmē. Piemēram, ar šo naudu būtu pietiekami infrastruktūras izbūvei jauniem mikrorajoniem, un attīstītāji uz Rīgu steigtos būvēt, bet tā nenotiek, jo ielas, caurules, grāvji – viss ir jaunā dzīvokļa cenā. Tā Rīga top tukša, brūk, un kuram tas rūp?